Bøgge Bakken Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Jeg jobber på en skole og har planer om å sette opp en ny firewall som fungerer bedre en den vi har i dag. I dag har vi en sqiud proxy server som har disse mulighetene. Problemet er at vi ikke kan noe om denne og slik den er satt opp i dag er den veldig uoverskiktlig og vanskelig å konfigurere. Vi ønsker 2 ting denne firewallen skal klare * Blokkere porter og stoppe uønsket trafikk som MSN messanger, fildeling osv. * Stenge av klasserom for intnernett. Vi har vært plaget av en del uønsket trafikk som dreper båndbredden på det tråløse nettverket på skolen. videre er det ønske at lærere kan stenge av internett på datarom når man ikke trenger internett i undervisningen. Noen som vet om en slik løsning som er lett å sette opp. Gjerne en Gaid. Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 eh... Ikke ta dette ille opp, men er dette seriøst? Du jobber på en skole sier du... Eller GÅR du der? Jeg bare spør, fordi jeg er lærer selv, og kunne ikke unngå å se de ganske store grammatiske feilene dine.. Jeg får mest inntrykk av at du er en elev som kanskje vil ha litt mer info enn du har krav på... Men det er mulig jeg tar feil. I så fall beklager jeg. Ps. Posten din blir tatt mer seriøst hvis du er påpasselig med grammatikken... Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 eh... Ikke ta dette ille opp, men er dette seriøst? Du jobber på en skole sier du... Eller GÅR du der? Jeg bare spør, fordi jeg er lærer selv, og kunne ikke unngå å se de ganske store grammatiske feilene dine.. Jeg får mest inntrykk av at du er en elev som kanskje vil ha litt mer info enn du har krav på... Men det er mulig jeg tar feil. I så fall beklager jeg. Ps. Posten din blir tatt mer seriøst hvis du er påpasselig med grammatikken... hvilke ord da? gaid? jeg har ingen problemer med å ta bøgge seriøst. bøgge prøv med rutere som du kan styre fra en pc slik at du da kan slå av klasse rom Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 PSION: Jeg jobber på en skole og som lærer burde du vite at persjoner i alle aldrer har dysleksi. Luften: har ikke brukt rutere på vert enkel klasserom. Dette koster en del penger og vil være vanskelig for lærerene å styre. Det som er tankegangen er at lærere kan gå inn på en webside og slå av/på internett på klasserom. Når man slår av internett så skal man ha mulighet til å lese/lagre fra skolen fil server. Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Har en følelse om at det blir et ganske komplisert system, men å basere det ut fra iptables og php skulle vel ikke være så alt for vanskelig? Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Clarkconnect har en kamerat av meg nettopp installert på skolen sin. Den bør takle oppsettet ditt greit nok (men du bør nok passe på å ha en ordentlig IP-plan, slik at hvert klasserom har f.eks. 10.20.<klasserom>.<maskin>, slik at du bare sperrer 10.20.4.* for å sperre klasserom 4.... Ellers om du kjører Active Directory kan du sette opp Microsofts ISA-server, hvor du melder personer inn i grupper i AD for å gi dem tilganger til forskjellige ting på Nettet (eller ikke tilgang). Tilsvarende løsninger finnes i hvertfall for Novell (noe jeg holder på å sette opp for tiden). Kan hende at squid kan gjøre noe tilsvarende mot AD uten at jeg har sjekket det opp..... Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 Clarkconnect har en kamerat av meg nettopp installert på skolen sin. Den bør takle oppsettet ditt greit nok (men du bør nok passe på å ha en ordentlig IP-plan, slik at hvert klasserom har f.eks. 10.20.<klasserom>.<maskin>, slik at du bare sperrer 10.20.4.* for å sperre klasserom 4.... Det er noe slikt vi har tenkt, men vi ønsker at lærere skal kunne stenge internett selv når de ikke ønsker at elevene skal gå ut på internett. Ringve vgs har et slikt, men jeg for ikke noe svar fra systemansvarlig på ringve. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 (endret) Så du jobber på en skole, altså... Rart du ikke får svar fra den andre skolen så seriøs du høres ut. Men et spørsmål til deg som er dyslektiker, vet du ikke hva "hvem" brukes til? Høres det bra ut med "hvem firewall" i hodet ditt? Og når du sendte mail til den skolen, du sendte vel ikke link til den seriøse hjemmesiden din, da? Endret 21. mai 2004 av Toolshed Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Om du kan noe om serverside scripting og iptables så bør det ikke by på alt for store problemer å lage en web front-end med autentisering hvor en kan aktivere/deaktivere predefinerte regler(f.eks. fjerne Internet tilgang for et klasserom). Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Trådstarter: Det heter ikke 'Hvem Firewall' din faens idiot! Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Voldsom gjengmentalitet på forumet her Stå på. Bææh! Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 *sukk* Det må da være unødvendig å skjelle ut alle som ikke allerede er ekspert? Det du vil kan relativt enkelt fikses i php/iptables. Du kan også ta og se rundt på freshmeat.net om noen allerede har skrevet noe lignende. Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 *sukk* Det må da være unødvendig å skjelle ut alle som ikke allerede er ekspert? Det du vil kan relativt enkelt fikses i php/iptables. Du kan også ta og se rundt på freshmeat.net om noen allerede har skrevet noe lignende. Omg plz stfu n00b Lenke til kommentar
kattemat Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Hva er det med folk her inne i dag da? Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Det er nok vår i luften og hormonene kommer litt ut av kontroll Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 kanskje Turtle Firewall kan være en god løsning? Har aldri prøvd den selv, så kan ikke si hvor god den er. Og ja, det er synd når folk som sannsynligvis ikke engang bruker linux / unix, og henger her bare for å være "k00l" må ødelegge for alle andre her inne Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 *finne frem warn listen* Neophus: kom tilbake når du har lært deg å oppføre deg litt bedre.. Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 *finne frem warn listen* Neophus: kom tilbake når du har lært deg å oppføre deg litt bedre.. Heh, jeg har lyst å værra badboy å ha warn bare Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 AFK-linux (ja, akershus fylkes-komune) er spesiallaget for akkurat dette. Ikke si at det er det du har fra før av? BTW leverer de en veldig fin og oversiktlig manual. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå