Merlin Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Raptor,23/05/2004 : 11:24] På meg blir det nok et 6800GT eller Ultra med dual-DVI. Grunnen til at jeg går for nVidia er at jeg ikke kjøper skjermkort oftere en hvert 2. år, og da er støtte for Shadder Modell 3.0 viktig for meg... Shader Model 3.0 Det er ikke et dumt valg nei. Hvilket kort skal du ha MistaPi? Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Jeg kommer nok til å gå for X800Pro, mye pga prisen, men også pga 3Dc, temporal AA (jeg er ganske kresen på AA kvalitet) og den lave ytelse tapet med 16x "trilinear" AF. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Jeg kommer nok til å gå for X800Pro, mye pga prisen, men også pga 3Dc, temporal AA (jeg er ganske kresen på AA kvalitet) og den lave ytelse tapet med 16x "trilinear" AF. Tror nok jeg vil vente med å bedømme dette til jeg har sett flere tester av kortene. Særlig nå etter det har vært "knot" med ATi driverene... Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Bedømme hva? Hvilken driver knot? Hvis det er texutre filtering saken du tenker på så er ikke dette noe driver knot og det er neppe noe ATi vil gå bort ifra. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 23. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2004 Har sjekket litt rundt, har funnet ut at POV produserer i Europa, leveringen skall være fremme i løpet av uken. Snakker her om 6800gt og 6800 ultra. Om jeg får tak i et ultra kort i løpet av uken kjøper jeg det Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 (endret) ,22/05/2004 : 01:51]Bruker Nvidia en mer aggresiv metode, sier du? Hvis du har sett dette i ett av de programmene som ATi anbefalte for å teste med så kan du nok ikke si det... Neivel? Kan du forklare det litt bedre, gjerne bidra med en link? http://techreport.com/etc/2004q2/filtering/index.x?pg=1 Beklager, mulig linken ikke var tydelig nok på side 3 på denne tråden... Shader Model 3.0 Det er ikke et dumt valg nei. Ok, hvem er du og hva har du gjort med MistaPi??! Malvado, jeg er enig med deg! Jeg skal hvertfall vente en god stund... Prøve hvertfall.. *ler* Skal ikke gjøre samme "tabben" igjen. Jeg kommer nok til å gå for X800Pro, mye pga prisen, men også pga 3Dc, temporal AA (jeg er ganske kresen på AA kvalitet) og den lave ytelse tapet med 16x "trilinear" AF. Jeg er seriøst spent på å se hva som kan bli resultatet av å bruke 3Dc! Og Temporal AA er vel veldig kjekt... Nå har jo GeFroce 6 serien tilnærmet lik AA kvalitet som Ati (forskjell på hvilke vinkler linjene er og sånn..?), men ATi er vel best fortsatt tror jeg? Au, nå får jeg vondt i hodet.. *sier til seg selv at han SKAL vente med å bestemme seg* Heia XGI! *latterannkrampe* Edit: leiiif Endret 23. mai 2004 av [-GoMp-] Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 ,23/05/2004 : 18:09]http://techreport.com/etc/2004q2/filtering/index.x?pg=1 Beklager, mulig linken ikke var tydelig nok på side 3 på denne tråden... Du påstår at nVidia sin metode ikke er mer aggresiv? Hvor i den linken blir det påvist? Den artikkelen er ikke stort mer enn et uløp for sinne og frustrasjon. RV300/R420 kjører full trilinear på colored mip-maps pga den bråe overgangen i mip-map levelene som blir da, dette blir ikke gjordt for å lure folk. Merk også at denne optimaliseringen ble funnet med å kjøre benchmark med og uten colored mip-maps og ikke ved å se det på bildekvaliteten som var/er tilfelle med nVidia. Shader Model 3.0 Det er ikke et dumt valg nei. Ok, hvem er du og hva har du gjort med MistaPi??! Det at jeg ikke har snakket så varm om GeForceFX serien, betyr ikke at jeg er en ATi fanb0i som ikke kan se realiteten. Jeg er seriøst spent på å se hva som kan bli resultatet av å bruke 3Dc! Det har allerede kommet ut noen eksempler. Serious Sam 2: http://www.beyond3d.com/reviews/ati/r420_x...es/ss2_3dc2.jpg http://img.neoseeker.com/a/r420preview/3dc-ssa-2.jpg Half-Life 2 uten 3Dc http://img.neoseeker.com/a/r420preview/halflifeNo3dc-2.jpg Med 3Dc: http://img.neoseeker.com/a/r420preview/halflife3dc-2.jpg Og Temporal AA er vel veldig kjekt... Nå har jo GeFroce 6 serien tilnærmet lik AA kvalitet som Ati (forskjell på hvilke vinkler linjene er og sånn..?), men ATi er vel best fortsatt tror jeg? Det er veldig likt, men ATi har nå en fordel med temporal AA. Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 (endret) Det at jeg ikke har snakket så varm om GeForceFX serien, betyr ikke at jeg er en ATi fanb0i som ikke kan se realiteten. Hvor er realiteten?? Finnes det bevis på at sm3 vil tilføre noe extra med 6800 serien? Det som bekymrer meg mest er at 6800 serien sliter litt i Dx9, om det er driver problemer eller hardware gjenstår å se, ihvertfall før jeg er 100% sikker på hva jeg går for denne gangen så skal jeg vente litt. Endret 23. mai 2004 av Robin B Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Hvor er realiteten?? Finnes det bevis på at sm3 vil tilføre noe extra med 6800 serien? Det jeg mente var at jeg kan se at GF6800GT er et godt valg, jeg siktet ikke spesielt til SM3.0. Lenke til kommentar
Troggen Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Hvis noen trur at Sm3.0 innfører noe nye effekter som ikke kan gjenskapes i sm2.0 ved noen esktra passes tar de feil . Man får ikke finere grafikk i sm3.0 . Meningen med Sm3.0 er at man utfører shader ops med mindre passes som deretter fører til bedre ytelse (Det spekuleres om mindre passes er mer effektiv enn kortere passes) . Det vil ikke automatisk si at man får bedre ytelse via Sm3.0 . Det avhenger av 2 ting . En hvor effektiv Sm3.0 støtten til nvidia er . To hvor effektivt man bruker Sm3.0 i spill . Som bevist er ATI fremdeles overlegen i Sm2.0 . Hvis dere er usikker kan dere vente på å se på hva Sm3.0 faktisk kan gi i ekstra ytelse for nvidia . Dette betyr ikke at jeg rakker ned på Sm3.0 . Dette betyr at jeg bare advarer dere om at Sm3.0 kan enten føre til dårligere ytelse eller bedre ytelse . En positiv ting for ting som jeg vet helt sikkert om Sm3.0 er at den er enklere å implementere i spill enn sm2.0 http://techreport.com/etc/2004q2/filtering/index.x?pg=1 Denne linken beviser ikke at atis trilinear gir visbar dårligere kvalitet . Den bare fremhever atis motiver for å bruke TrYlinear i stedenfor Trilinear . 3dc er en fin ting hvis ati kan få overtalt spillprodusenter til å bruke det . slik at den ikke ender dxt5 compression som ingen bruker . etter det jeg har lest skal 3dc være lettere å implementere enn dxt5 compression En ting jeg lurer på er hvorfor nvidia har 8x aa på sine kort når det ender med kverne ytelsen ned til en 1\10 . Ati 6x aa kværner ikke vekk i nærheten så mye ytelse . Ati 6aa er faktisk spillbar nesten helt opp til de nyere spill , og kan sammenlignes med nvidias 8x aa . skjønner ikke hvorfor nvidia ikke har 6x aa på de nye kortene sine for da kan den jo nemlig brukes Lenke til kommentar
kirjogra Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 vet ikke om disse bildene er vist her før men jeg legger inn dem så dere kan se flere bilder av 6800. http://www.vr-zone.com/?i=681 Lenke til kommentar
Phreak Paradize Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Sukk.. Helt enig med generelt sett gjennomsnittet av hva som blir sagt her , det er for tidlig å si om 6800 sine problemer er driver baserte, ytelsen i DX9 er skremmende. Når det gjelder multiskjerm støtte er nvidia hverken bedre eller værre enn ati, begge har samma herket med multiskjerm, vel det funker i allefall. Jeg har hatt min share med problemer fra begge produsenter, alt fra kort som lukter svidd (nvidia) til kort som NEKTER å installere drivere ordentlig (ATI, hvor jeg måtte installere drivere hver gang jeg resatte maskinen (noe som driverne også krevde )). AA i 1600x1200 har jeg derimot tilgjengjeld å se noen nytte av, kanskje grunnen til det er skjermen, hva vet vel jeg. Dog AF er en annen sak. Liker at Nvidia kan skru av "optimaliserte" rutiner i driverne, så vet man at man får det man får, og dersom kvaliteten suger så er det ikke pga optimalisering, men implementering. Bahh, foreløpig holder jeg en knapp på x800, å overklokke har aldri vært min ambisjon og prisen er det ikke jeg som bekymrer meg over. Vannkjølinga er rekvirert pga støy og ikke kjøle effekt, selv om det er effektivt. Ang. Drivere: Av en eller annen grunn så er mitt Gainward kort (Ti4600 750XP GS) ikke særlig glad i de nyeste driverne. De funker i de nyeste spillene, men ikke i "eldre", for eksempel BF1942, hvor jeg får hårreisende artifacts. Nå er ikke kortet overklokket. Dog jeg har byttet det 1 gang (kortet virket ikke lenger, helt dødt), og har funnet (etter x antall døde TNT2 vanta kort på jobb) at det virker som Gainward vrenger korta for å få bedre ytelse (på samme måte som MSI sine hovedkort går så det koster, men "brenner opp" etter relativt kort tid) og derfor ikke lever så lenge. Bare en teori.. Lenke til kommentar
angry_norwegian Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Litt utenfor hovedstrømmen her: "Vet"/tror noen sånn omtrent når 6800-kortene går noe ned i pris? Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 24. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2004 Det går sikker i nøyaktig samme bølgedal som nå, det minst økonomiske etter mine beregninger er å sitte på pro kortene feks, fordi du ikke får noe igjen for dem, mens xt serien faller ikke like fort, slik at du kan bytte flaggskipet med ca 1500kr i minus Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Litt utenfor hovedstrømmen her: "Vet"/tror noen sånn omtrent når 6800-kortene går noe ned i pris? Vet ikke jeg, kanskje når(hvis) GF 6900/6950 kommer..?' Du påstår at nVidia sin metode ikke er mer aggresiv? Hvor i den linken blir det påvist? Den artikkelen er ikke stort mer enn et uløp for sinne og frustrasjon. RV300/R420 kjører full trilinear på colored mip-maps pga den bråe overgangen i mip-map levelene som blir da, dette blir ikke gjordt for å lure folk.Merk også at denne optimaliseringen ble funnet med å kjøre benchmark med og uten colored mip-maps og ikke ved å se det på bildekvaliteten som var/er tilfelle med nVidia. Det er dine ord. Har du en link som påviser det da? Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 ' date='24/05/2004 : 17:40'] Det er dine ord. Har du en link som påviser det da? Ta en titt på linken under og se om du ser noen forskjell. http://www.beyond3d.com/forum/viewtopic.php?t=12594 Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 Because there would have been no difference between left and right (and because this app has only just been provided to me, by ATI, something that NVIDIA probably wouldn't have done - they have test apps in house that I've seen and asked for and never got). Det var som i artikkelen jeg linket til det gitt... Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 ' date='25/05/2004 : 22:25'] Because there would have been no difference between left and right (and because this app has only just been provided to me, by ATI, something that NVIDIA probably wouldn't have done - they have test apps in house that I've seen and asked for and never got). Det var som i artikkelen jeg linket til det gitt... Huh? Det Tech-report kommenterte var at ATi anbefalter å bruke colored mip-maps tools for vurdere kvaliteten, noe som er misledene da X800 kjører full trilinear med colored mip-maps. The application has just been built. Their testing has been done on textures frequently used in gaming environments. The point of this application is to be somewhat of a pathological worst case. Lenke til kommentar
jonathankrane Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 kjøp et 9800pro overklokk det til xt så har du et bra kort i m,asse viss til en billig penge. når det blir gammelt og tregt så kjøp et nytt det spare du penger på. når unreal 3 kommer om ei god stund så kan ikke x800 kjøre det på middels en gang så da bytte man kort uansett så vær smart å tenk fram i tid Lenke til kommentar
sdk Skrevet 25. mai 2004 Del Skrevet 25. mai 2004 (endret) kjøp et 9800pro overklokk det til xt så har du et bra kort i m,asse viss til en billig penge. når det blir gammelt og tregt så kjøp et nytt det spare du penger på. når unreal 3 kommer om ei god stund så kan ikke x800 kjøre det på middels en gang så da bytte man kort uansett så vær smart å tenk fram i tid Det vil alltid være noe bedre som kommer til å komme. Går nesten ikke an og tenke sånn innenfor pcens verden. og i 2006 kommer man nok ikke til å klare å spille et eneste spill med 9800 Endret 25. mai 2004 av sdk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå