dale Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Hei igjen, som sagt går jeg med planer for vannkjøling og tenkte å ta meg en tur ned til høggern å kjøpe det største varmeregisteret jeg finner. Finner jeg 2 like kjøper jeg vel 2stk og kjører serie. Får se hva han har. Men med større/lengre radiator, vil jeg da trenge en krafigere pumpe? Mvh Kristoffer Dale Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Dale fra ellingsøya ? Har ikke noe godt svar på spm'et ditt dessverre. men tilslutt trenger du naturlig nok det, men hvor mye du kan koble på før det trengs vet jeg nok ikke.. Lenke til kommentar
dale Skrevet 9. april 2002 Forfatter Del Skrevet 9. april 2002 oki, btw, mitt Dale er ett lite sted som ligger på Grytøya utenfor Harstad :smile: Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Det kan være tyngre å drive vann gjennom en større radiator med mer komplekst rørsystem, ja. Generelt er større radiatorer bedre, men det er jo forskjell her også. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 tror egentlig det har lite å si. Mulig det har noe å si akkurat når man skal starte opp pumpinga, men hvis man har radiatoren på toppen slik at vannet må "falle" ned til pumpa/vanntanken vil man få en "hevert effekt" med en gang sirkulasjonen er i gang. Tror heller rørdimensjonene har mer å si siden dette bergenser hvor mange l/s pumpa klarer å levere (beskrevet i mange andre tråder her). Får du problemer med opstarts-mottrykk så er det bare å legge systemet så horisontalt som mulig i det du starter pumpa, men det er kanskje ikke like lett. uansett; har radiatoren omtrent samme rørdimenskon som cpu blokka sinker den ikke systemet noe mer uansett hvor stor den er. _________________ "Det er bare de dumme som rydder - geniene behersker kaos." [ endret av Xell den 2002-04-09 22:20 ] Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Quote: On 2002-04-09 22:18, Xell skrev:tror egentlig det har lite å si. Mulig det har noe å si akkurat når man skal starte opp pumpinga, men hvis man har radiatoren på toppen slik at vannet må "falle" ned til pumpa/vanntanken vil man få en "hevert effekt" med en gang sirkulasjonen er i gang. Tror heller rørdimensjonene har mer å si siden dette bergenser hvor mange l/s pumpa klarer å levere (beskrevet i mange andre tråder her). Får du problemer med opstarts-mottrykk så er det bare å legge systemet så horisontalt som mulig i det du starter pumpa, men det er kanskje ikke like lett. uansett; har radiatoren omtrent samme rørdimenskon som cpu blokka sinker den ikke systemet noe mer uansett hvor stor den er. Enig med Xell der! Jeg har litt mye å gjøre nå for tiden, men kanskje jeg kan komme tilbake med noen beregninger som kan belyse dette bedre... Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Quote: On 2002-04-09 21:57, dale skrev:Hei igjen, som sagt går jeg med planer for vannkjøling og tenkte å ta meg en tur ned til høggern å kjøpe det største varmeregisteret jeg finner. Finner jeg 2 like kjøper jeg vel 2stk og kjører serie. Får se hva han har. Dersom du vil kan du ta selve bilradiatoren da dvs radiatoren som brukes til å kjøle ned vannet i kjølinga som kjøler ned motoren :smile: Dersom du kobler radiatorene i serie her det foresten ikke noe å si om dem er like eller ikke [ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-04-09 22:33 ] Lenke til kommentar
dale Skrevet 9. april 2002 Forfatter Del Skrevet 9. april 2002 nei jeg tenkte på det, men hvis den siste er "veldig trang" så vil det vel senke ytelsen på den første? eller? nei jeg vet ikke.. Jeg får stikke bort på høggern å se hva han har først Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Hvis den ene er trang vil hastigheten synke på hele systemet. da blir vannet lengre i radiatoren. jo lengre tid vannet er i radiatoren vil vannet gi fra seg mer varme til radiatoren... MEN! da blir vannet også lengre i CPU-blokken. Da blir vannet temperatur også høyere etter CPU-blokken. poenget er at vannet skal ikke øke så mye i Temp på CPU-blokken. Jo fortere vannet strømmer gjennom blokken jo kaldere holder vannet seg i systemet...Men på et punkt så vil ikke CPU bli kaldere... Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Det vil bli en viss motstand i rørene i radiatoren. Det er en del meter rør i en bilradiator vil jeg tro.. Jeg vil tro det er ca 1/2" dimmensjon på tilkobling.. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Hmm, tror Xell har rett ja, glemte det med hevert effekt. Takk for påminnelsen! :smile: Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 har selv to varmeregistre, begge har tilkobling på 15mm ytre diameter.. ca. 12-13 indre diameter. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Quote: On 2002-04-09 21:57, dale skrev:Hei igjen, som sagt går jeg med planer for vannkjøling og tenkte å ta meg en tur ned til høggern å kjøpe det største varmeregisteret jeg finner. Finner jeg 2 like kjøper jeg vel 2stk og kjører serie. Får se hva han har. Men med større/lengre radiator, vil jeg da trenge en krafigere pumpe?MvhKristoffer Dale Problemet ditt vil i første rekke bestå av utlufting av registeret / radiatoren(e), om du tenker på et (par store) varmeregister(e). Vannhastigheten gjennom radiatoren(e) vil bli svært lav, og _kan_ skape utluftingsproblemer med en "normal" pumpe (500-1000ltr/t). Et avgjørende forhold er imidlertid plasseringen av radiatorene. Årsaken til at jeg nevner dette, er at mange foretrekker å plassere radiatoren på toppen av kabinettet, og luften vil som kjent legge seg på øverste punkt i systemet. Velger du en slik løsning, _må_ du sørge for en eller annen form for utlufting ved radiatoren, ellers vil de ikke fungere optimalt! Alternativt kan du velge en kraftigere (og dyrere!) pumpe som sannsynligvis klarer å evakuere luften fra radiatorene til tank, uten at du dermed har noen garanti for dette. Og samtidig nevnt som en liten "advarsel" i en slik løsning. Et bedre oppsett er derfor å plassere radiatorene så lavt som mulig i systemet, da vil det bli adskillig lettere å evakuere luften til en (gammaldag´s? ) tankløsning, og vil dermed langt på vei sikre en fullstendig fylling av radiatorene. I sistnevnte tilfelle vil du ikke behøve en kraftigere pumpe, noe som også høyst sannsynlig vil optimalisere kjølingen; "Høy" vannhastighet gjennom kjøleblokka, "lav" hastighet gjennom radiatorene. Det finnes selvsagt skjæringspunkter i et slikt system, mht. vannmengder / hastighet. Dette er imidlertid ikke opp til meg å beregne, da jeg ikke har de nødvendige teoretiske kunnskapene om denne form for matematikk. Det finnes imidlertid mange glupe og hjelpsomme mennesker her i forumet, som helt sikkert vil kunne beregne dette, og som dermed vil gi deg en pekepinn om pumpekapasitet i forhold til radiatorstørrelse! Sjøl kan jeg bare bidra med en porsjon sunn fornuft, og en viss erfaring omkring temaet. Og som en liten konklusjon: Store radiatorer betinger dermed ikke store pumper, forutsatt at radiatorene plasseres lavt i systemet. Men allikevel, hovedsaken er å få luften ut av systemet, uansett hvilken løsning man måtte velge. Har noen sagt at vannkjøling er enkelt? Ikke om man ønsker et optimalt system! Hm, "forskrev" jeg meg her nå? Et svar fikk du i allefall [ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-04-09 23:35 ] Lenke til kommentar
dale Skrevet 9. april 2002 Forfatter Del Skrevet 9. april 2002 Nydelig reply Skrue :smile: -Jeg kommer til å lage en skisse av kabinett med vannkjøling når jeg bestemmer meg for hvilke komponenter jeg skal bruke. Så da får dere ta en nærmere titt :smile: nå hopper jeg til køys! god natt :smile: Mvh Kristoffer Dale Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Quote: On 2002-04-09 23:36, dale skrev:Nydelig reply Skrue :smile:-Jeg kommer til å lage en skisse av kabinett med vannkjøling når jeg bestemmer meg for hvilke komponenter jeg skal bruke. Så da får dere ta en nærmere titt :smile:nå hopper jeg til køys! god natt :smile:Mvh Kristoffer Dale Takktakk! Gleder meg til skissa di, den kan sikkert fortelle ett og annet. "Nattugle" som jeg er, holder jeg det gående litt til Sov godt! Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Syns at du skrev ganske fornuftig jeg. Jeg mener stort sett det samme som deg. Men jeg skal se om jeg kan prøve meg på denne beregningen også. Men da må jeg oppdatere "trykk/hastighet"-fysikkdelen min først... Lenke til kommentar
Shepherd Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Er fullt mulig å regne på slikt men jeg tror ikke det blir helt riktig å overføre dette til små vannkjølings systemer. Fordi regnemetodene som ofte brukes for strømning i rør systemer er empiriske, dvs ikke matematiske konstanter. Disse metodene (som jeg en gang i tiden lærte) er basert på prosessanlegg og de "konstantene" som en må bruke må hentes ut av tabeller som kommer fra erfaringsdata. Derfor mener jeg at de ikke kan overføres direkte til våre små og nusselige kjølesløyfer. Dette er vanlig pensum i prosessteknikk på tekniker og høyskolenivå. Liten korreksjon: Kom til skade for å si universitetsnivå, mente høyskolenivå.... (too much lager in the sun.....) _________________ Competent people solve problems, smart people prevent them! [ Denne Melding var redigert av: shepherd på 2002-04-11 05:03 ] Lenke til kommentar
blackice Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Quote: SirHartge skrev (2002-04-09 22:53):Det vil bli en viss motstand i rørene i radiatoren. Det er en del meter rør i en bilradiator vil jeg tro.. Jeg vil tro det er ca 1/2" dimmensjon på tilkobling.. Det er nok snarer snakk om 1.5",2" eller 2.5" så du må nok gjøre om festen for å passe med slangen dine... silikonere fast et kobberrør eller noe. Mvh Blackice Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Dale: Finn den største radiatoren du kan sette på systemet ditt og sett den lavt i rommet, kaldest nede med gulvet vet du. Da vil radiatoren ha størst mulig sjangse til å trekke ut varmen fra vannet. Best utendørs har du mulighet til det. Du trenger ikke tenke så mye på gjennomstrømningsmotstand da de fleste pumper som blir brukt her, kan levere 0.2-0.3 bar ca, det er nok til å heve vannet minst 2 meter opp i været. Ellers bør du ta evakueringsbetraktingene til skrue med i bildet. Grøtøya er forresten en nydelig plass, fjellene der er virkelig imponerende :smile: Lenke til kommentar
dale Skrevet 10. april 2002 Forfatter Del Skrevet 10. april 2002 takk for hjelpen alle sammen spesielt Skrue og Hondaen. Edit: og seff ddd-king :smile: Så da går jeg til høggern på jakt etter den største radiatoren han har som passer inn i kabinettet mitt . _________________ Mvh Kristoffer Dale [ Denne Melding var redigert av: dale på 2002-04-10 20:44 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå