Gå til innhold

Hyper-threading.

Anbefalte innlegg

Jeg hører mye om hyper-threading, og mener å ha forstått hva det er. Det betyr at en prosessor kan håndtere flere tråder, og dermed fungerer som to prosessorer, ikkesant? Men, det jeg lurer på er hva dette gjør i realiteten? noen sier at det går litt "glattere", men er dette merkbart? Jeg bryr meg ikke om benchmarks her, fordi jeg regner med at en syntetisk test ikke kan vite hvordan mennesker oppfatter det. Men i alle fall, hva gjør HT? Og er det merkbart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har ett program som f.eks encoder til divx filmer vil du merke at du kan kjøre andre ting samtidig, med bra ytelse.

Fungerer meget bra, har amd og P4 maskin, P4 maskinen gir mye bedre respons til andre programmer mens du gjør f.eks sånne ting.

Lenke til kommentar

HT er svært merkbart, jo fler programmer du bruker på en gang jo bedre merker du det (at maskinen ikke blir så "sløv" av det). En 2.6GHz/HT maskin føles kjappere enn en 3GHz(trimmet) uten, husker hvor forbløffet jeg var første gangen jeg fikk en HT-PC.

Lenke til kommentar

Eksempel :

Start cpumark99 slik at du får 2 åpne programvinduer og start dem samtidig.

På en amd maskin vil du se at den ene får bra score (den som starter først), og den andre får dårlig.

På en P4 med HT vil du se at de får omtrent lik score ;)

Lenke til kommentar

Så, jeg vurderer å kjøpe ny maskin. (har en gammel pentium-1 prosessor 166mhz overklokket til 233:D) Jeg driver med en del kontorarbeid, laster ned ting HELE tiden, men spiller også en del. Er det mye å hente på å kjøpe A64, som folk sier yter bedre i spill? Er det snakk om ting som et par fps, eller vesentlige forskjeller? Jeg vil ha en maskin som er behagelig å jobbe med nemlig. ingenting irriterer meg mer enn lagg i windows!

Lenke til kommentar
Så, jeg vurderer å kjøpe ny maskin. (har en gammel pentium-1 prosessor 166mhz overklokket til 233:D) Jeg driver med en del kontorarbeid, laster ned ting HELE tiden, men spiller også en del. Er det mye å hente på å kjøpe A64, som folk sier yter bedre i spill? Er det snakk om ting som et par fps, eller vesentlige forskjeller? Jeg vil ha en maskin som er behagelig å jobbe med nemlig. ingenting irriterer meg mer enn lagg i windows!

Har du ikke oppgradert siden pentium 1 ??!!! Gå å kjøp en P4 2.8c du kommer til å dø av ytelses sjokket!

Lenke til kommentar
Har du ikke oppgradert siden pentium 1 ??!!! Gå å kjøp en P4 2.8c du kommer til å dø av ytelses sjokket!

Mja ... greit nok at CPUene er en god del ganger raskere, men hvis han samtidig smeller inn en nyere utgave av Windows og de andre programmene, vil fryktelig mye av ytelsen "forsvinne" siden nyere applikasjoner krever mer av maskina.

Tviler på at han kjører WinXP på den Pentium'en for å si det sånn ... ;)

Lenke til kommentar
Mja ... greit nok at CPUene er en god del ganger raskere, men hvis han samtidig smeller inn en nyere utgave av Windows og de andre programmene, vil fryktelig mye av ytelsen "forsvinne" siden nyere applikasjoner krever mer av maskina.

Så du mener at han egentlig ikke vil merke så mye forskjell fra en 166MHz og en P4 2.8C? Den var ny :nei:

Lenke til kommentar

Har oppgradert en gang, men den er bærbar og inne til reperasjon, der den har vært den siste måneden... Og pappa har en p4 2,6 eller no sånt. Jeg skal ikke slutte å vurdere og kjøpe med en gang. Jeg skal vurdere alle løsninger og lære så mye som mulig før jeg kjøper, så jeg ikke kjøper katta i sekken.

Lenke til kommentar
HT er svært merkbart, jo fler programmer du bruker på en gang jo bedre merker du det (at maskinen ikke blir så "sløv" av det).

Så sant så sant :)

Hadde en P4 1.5 og byttet til en P4 3.0 med HT og det var som natt og dag. Kunne starte/kjøre flere applikasjoner uten at maskina stoppet helt opp :)

Hadde jeg ikke bytta tror jeg at jeg hadde fått magesår pga ventinga..hehe :)

Lenke til kommentar
HT er svært merkbart, jo fler programmer du bruker på en gang jo bedre merker du det (at maskinen ikke blir så "sløv" av det).

Så sant så sant :)

Hadde en P4 1.5 og byttet til en P4 3.0 med HT og det var som natt og dag. Kunne starte/kjøre flere applikasjoner uten at maskina stoppet helt opp :)

Hadde jeg ikke bytta tror jeg at jeg hadde fått magesår pga ventinga..hehe :)

Hehe, greit at HT har sine fordeler, men en økning på 100% i klokkefrekvens, og det samme i FSB (som gir betydelig lavere latency) har trolig litt betydning det også ;)

Lenke til kommentar

Så du mener at han egentlig ikke vil merke så mye forskjell fra en 166MHz og en P4 2.8C? Den var ny :nei:

Nei, det mener jeg ikke. Men om CPUen er 1000x raskere, betyr det ikke at maskina vi oppleves som 1000x raskere. Spesielt ikke om han samtidig oppgraderer programvaren.

Han kan riktig nok kode MP3 langt raskere enn han kunne før, han kan spille spill som han bare kunne drømme om før osv, men så lenge han (mest sannsynlig) kommer til å også øke lasten på systemet samtidig med oppgraderinga, vil ikke maskina oppleves som 1000x raskere.

Du er sikkert enig med meg at Win3.11 og Win95 er langt mindre resurskrevende enn WinXP ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...