Gå til innhold

Kjøp av ny Raptor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

74gb'ene er raskere ja, men om det veier opp for den stive prisen må du selv vurdere... Har selv 2 stk. 36,7gb raptorer i raid-0 som os/program-disk, veldig gode hastigheter, ca 100% bedre overføringshastighet enn 1 raptor. Eneste negative med et raid0-oppsett er at søketiden går opp, samt at ryker den ene disken, mister du det som ligger på den andre.

 

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar
Hva menes med søketid? Høyere med 2 disker i raid 0?

 

Jeg har ikke så god greie på dette men søketid betyr det at diskene leser litt tregere med raid 0?

Søketiden er den tiden diskene bruker på å finne fram til dataen som ligger på disken. I raid0 går denne tiden opp, diskene bruker altså lenger tid på å hente frem det du ber den om, men det er den eneste ulempen. Jeg har ikke merket noe til dette i praksis, men det er fakta.

 

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar
74gb'ene er raskere ja, men om det veier opp for den stive prisen må du selv vurdere... Har selv 2 stk. 36,7gb raptorer i raid-0 som os/program-disk, veldig gode hastigheter, ca 100% bedre overføringshastighet enn 1 raptor. Eneste negative med et raid0-oppsett er at søketiden går opp, samt at ryker den ene disken, mister du det som ligger på den andre.

 

Mvh,

Haakon

 

Fra test på HW.no

43% raskere lesing og 40% raskere skriving er vel en ytelsesforbedring de aller fleste kunne ønske seg. Som vi ser er ytelsesøkningen langt fra 100% som man kunne forestille seg å få i teorien, men dette er rett og slett grunnet "overhead" ved administreringen av to harddisker.

 

I følge SiSoft Sandra vil RAID-0 gi en ytelsesøkning på rundt 34%. Som vi ser er det den tilfeldige (random) ytelsen som lider av RAID-0, men den mer sammenhengende jobbingen får en virkelig "boost". Jevnt sett må vi kunne si at en ytelsesøkning på 34% er noe som enhver PC kunne nyte godt av.

 

 

Så 100% er vel en liten overdrivelse? :)

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar
RAID 0 er spennende å prøve. Da får man et lynraskt system. Jeg sitter selv og vurderer om jeg skal kjøpe en Cheetah 15K.3 til (har en fra før) og kjøre de i RAID 0. Jeg fikk tak i en SCSI RAID-kontroller U160 til 500,- inkl. porto.

Hei..

 

Jeg har lenge hatt en Cheetah 15K 36gb som jeg har vært knall fornøyd med... så gikk jeg til skrittet å kjøpte en adpatec Raid 2120s (U320) kontroller og en disk til.. å jeg skal love dere at det ble fart i boksen.. har nå bestilt 2 disker til for å få tot 4 i Raid O evnt. kjøre Raid 0+1 må testes...

 

Uansett hva folk sier om SCSI så er det kjapt...

 

 

anbefales...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...