Gå til innhold

Problem som bør løses før jeg skrur av maskinen

Anbefalte innlegg

For noen dager siden.. Jeg holdt på å laste ned, og plutselig låste maskinen seg. Jeg fikk beskjed om et eller annet at det var skade på disken. Filen jeg lastet ned fikk jeg ikke slette, flytte, endre. Ingenting gikk. Etter 3 restarter og masse chkdsk forsvant problemet, jeg slettet den. Nå er nye problemer her. Når jeg skal starte på ny, blir det bare masse piping og røde lys på hovedkortet. Jeg får ikke bilde på skjermen, og tilslutt henger alt seg på ett rødt lys innert. I manualen står det at det er RTC real time clock. Det gule leselyset til harddisken lyser konstant. sånn cirka 1 av 50 ganger kommer jeg forbi og inn i windows(har gjort det nå). Har prøvd med å ta ut batteriet, men det hjalp ikke.

Noen som vet hva som kan være galt?

Nå tør jeg ikke skru av, i frykt for at den ikke vil starte :smile: å ikke kan den stå på i natt, for den bråker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å resette cmos, ved hjelp av den jumperen som er på hk'et ditt et eller annet sted. Hvilken versjon av windows kjører du?

høres utrolig merkelig ut dette problemet ditt.

sjekk om det er noen ny bios til hk'et ditt også.

sjekk at alle kabler sitter godt på plass.

prøv å ta ut av harddisken (ta strømmen av den)

om du fremdeles får samme type blinkende lys osv, så har du kanskje vært skikkelig uheldig og pådratt deg et virus eller noe annet dritt.

sjekk windows katalogen for nye exe-filer, de er som regel skjulte, eller så har de teite og forklarende navn

søk registeret etter nøkler med "runonce" og "startup".

prøv fdisk/mbr

se om det hjelper å installere windows på nytt. anbefaler deg å legge installasjons-filene over på hd'en (en annen partisjon enn c:)

hvor stor var den filen du holdt på å laste ned?

hvor fant du den?

du har vel ikke tilfeldigvis prøvd å spille av celine dions nyeste plate i cd-rom'en din? (bare tuller med deg :wink:)

når du holder på å resette maskinen med reset-knappen, prøv heller å trekke ut støpselet av veggen. trykk på power-knappen en gang. alt av lys på toweret vil blinke en gang. du "tømmer" systemet for siste rest av elektrisitet. plugg så strømkabel inn i veggen igjen, og start opp. om dette løser problemet ditt, så ligger kanskje løsningen direkte i å oppgradere/resette bios.

det finnes over 1000 ting som kan være galt med maskinen din.

når den fryser, hvor langt har du kommet i boot prosessen? forbi post? har maskinen begynt å loade windows? ingen lyder ifra speakeren heller?

håper at noe av dette kan være til hjelp

glad for at det ikke er min maskin.

lykke til

Lenke til kommentar

Tviler på at jeg har fått virus. Kjører Norton antivirus 2002 med automatisk live update, så jeg har alltid oppdateret program. Men det kan jo være. Skal laste ned BIOS oppdatering å se hva som skjer.

takker for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...