Gå til innhold

Støydemping, tiltak for å senke støynivået?

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har nå kjøpt meg nytt system som består av følgende komponenter som er aktuelle innen støy:

- Asus P4C800-Deluxe (heatsink på chipset)

- Zalman CNS7000ACU (1500rpm, cpu: 35c, mb: 33c)

- Mist PSU 350W

- Sapphire Radeon 9600XT Ultimate (heatsink)

- 2 x Samsung Spinpoint P80 (80gb i RAID1)

- 2 x 15db ADDA(80mm), 1 x 22db ADDA(80mm) vifte® (følger med lianli kabinettet mitt)

Nå har jeg funnet ut at det er viftene som støyer mest, og jeg vurderer da følgende muligheter:

1. Sette inn støydempningsmatter (billigst fra biltema 29*3,-). Sette inn viftekontroll (koster 2-3 hundre). Og skru ned hastigheten på samtlige vifter.

evt.

2. Rett og slett fjerne alle ADDA viftene, og håpe PSU ordner for nok luftgjennomstrømning (evt. hvis ikke sette en av 15db ADDA viftene i front nede, evt. kjøpe en 19db Papst vifte og sette i front). Men da vil hardiskene bli veldig varme vil jeg tro, og jeg må nok kjøpe meg et par Zalman HD heatsinks.

Noen forslag/kommentarer? Jeg ønsker et så stillegående system som mulig. Jeg er ikke så sikker på om jeg i hele tatt trenger strikkoppheng til hardiskene, ettersom de er nesten lydløse allerede. (såvidt man kan høre knetring når de jobber, om man har chassis åpent)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ljudfälla över utblåsen, möjligen i kombination med fläktstyrning, är fullt tillräckligt utan att minska kyleffekten.

Ljuddämpningsmattor inne i kabinettet ger väldigt liten effekt eftersom ljudet uppkommer huvudsakligen vid utblåset.

/Olle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...