Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hej....

Så er tiden kommet til, at min lille D70'er skal med mig til den første festival på lørdag kl 18.00.

Vejrudsigten: skyet og regnvejrsdag........

Jeg vil ca. komme til at stå 10 meter fra scenen +-

Jeg bruger Nikkor 70-300mm 1:4-5,6G med Jessops Ultra Violet Filtyer 62mm.

Der vil naturligvis være lys på scenen, men sikkert ikke så vildt, når det stadig er lyst.....

Jeg vil bruge zoomen så meget den kan.....er der nogen der kan hjælpe mig med indstillinger - bare sådan ca !? Tak for alt hjælp ;)

Mvh Annika

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst... ett stødig stativ. Det er en nødvendighet hvis du skal ta bilder med en kraftig zoom, og det ikke er veldig lyst.

Hvis du har stativ, har du stor frihet til å forlenge lukkertiden litt. Men husk at hvis personene på scenen beveger seg mye, så kan lang lukkertid være feil. Ettersom du har digitalt, kan du forsøke deg frem til hvilken lukkertid som passer, ettersom du kan se bildet på skjermen rett etter. Zoom inn på bildet du nettopp har tatt, og finn ut på hvilken lukkertid personene blir utflytende. Blender bør stå på maks, så du slipper unødvendig lang lukkertid. Du kan f.eks bruke lukkerprioritert (S) og stille på den lukkerhastigheten du finner ut passer best. Umulig for oss å si hva hvilken lukkerhastighet du bør velge ettersom vi ikke vet hvor mye bevegelse det er på scenen, men ett tiendedels sekund kan være kort nok, men det kan også være for lenge. Altså, prøv deg frem.

Du bør også velge en noe høyere ISO. Dette kameraet har såpass lavt støynivå, at du kan kjøre ISO opp mot 800 uten at det blir dårlig. Skal du lage store utskrifter, vil jeg nok prøve å begrense ISO mest mulig.

Husk også, at jo mer du zoomer, jo dårligere lysstyrke får du i optikken (mindre blenderåpning). Derfor, zoom ikke mer inn enn det som er nødvendig.

For å oppsummere.... så lang lukkertid som mulig uten at de på scenen blir uklare, så høy ISO som du kan tolerere, maks blenderåpning og ikke mer zoom enn nødvendig. Setter du dette i kombinasjon, bør du få ett bra resultat.

Håper dette hjalp :-) Og lykke til.

Ps. Legg gjerne ut noen bilder, eller link til de, her, så vi kan se hvordan resultatet ble.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Her er link til noen konsertbilder jeg tok under The Gathering i påsken: (ett stykke ned på siden)

http://www.gathering.org/espresso/pages/tg...y/view_top.html

"Deres" danske band, "Press Play on Tape" kjøpte også bildene jeg tok av dem

http://pressplayontape.com/default.asp?pid=concerts_tg2004

og da er resultatet godkjent for meg ihvertfall.

En blenderåpning på f/5.6 vil være nærmest nytteløst dersom det er dårlig lys. Zoom så langt ut at du får brukt f/4 delen av linsa di istedet. 10m er jo ikke veldig langt ifra, og med høy oppløsning på bildene kan du ta utsnitt fra de, så sant meningen ikke er å printe i store oppløsninger. Gjør også som Afseth sier, bruk høye ISO-verdier. Noe jeg tipper du må på f/4 dersom været er dårlig.

Bildene jeg la linker til kan hjelpe deg litt tipper jeg. På den første er det mulig å se de fleste bildene i full størrelse. De er vel behandlet litt, men det er gjort i Gimp, så det er godt mulig EXIF-informasjonen ligger igjen i de enda. Hvis ikke skal jeg oppsummere hva jeg brukte mest.

50mm (jeg hadde adgang innenfor scene-gjerdet)

f/1.4

1/30 - 1/125s

ISO-200 - ISO-800

Det fungerte meget godt. Du som er utendørs og sikkert har mye mer lys enn hva det var i denne mørke hallen kan nok forhåpentligvis klare deg med f/4. Lykke til, og post bilder :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...