Gå til innhold

skjermkort oppløsning vs skjerm oppløsning

Anbefalte innlegg

ser f.eks at x800pro takler 1600 x 1200 @ 120Hz, vet ikke hva mitt 9700pro er god for? Men det jeg lurer på finnes det GODE skjermer som utnytter dette? selv har en skjerm som takler 1280x1024@85Hz

nå som lcd også begynner å bli litt mer allmanns eie har det noe å si at et skjermkort takler f.eks 1600x1200@120Hz?

er dette noe som blir reelt med de nye oled skjermene eller?

hvis jeg vil kjøpe x800xt f.eks, hva slags skjerm må man ha for å utnytte den slags oppløsning eller høyere? vill man merke forskjell på en skjerm som bare klarer den oppløsning i 85Hz vs en som kan ha den i 120Hz?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for å ha en ting oppklart.

LCDer har native oppløsninger som de kjøres best i, dvs. alle andre oppløsninger får redusert kvalitet. Derfor kan det være praktisk med en LCD som kjører 1280*1024 nativt. Det har seg jo slik at x800 serien ikke vil klare å kjøre de nyeste spillene med 1600*1200 og full aa/af. Om du bare skal kjøre 1600*1200 uten aa/af så er jo det en mulighet.

tenk over på hva du vil først.

edit_

jha, nå antok jeg det var rettet mot 3D :blush:

anyways, hvis det var det du mente........

Endret av genesis
Lenke til kommentar

Hvilke oppløsninger skjermkort klarer ved analog overføring er ikke noen flaskehals enda. De tallene der er trolig begrenset av DAC'ene (?), men er høyere enn det er vits å kjøre. (Bildekvaliteten synker ved høy V-Hz.)

(Om det stemmer at det er DAC'ene som er den begrensende faktoren ved analog overføring, så skal de tallene være ganske like for alle kort. Om du ser speccs på diverse kort så ser du at alle kort har to DAC'er på rundt 400MHz. Så ditt 9700Pro har nok akkurat samme begrensingene som x800 kortet.)

Om det finnes skjermer som greier slik oppløsning/frekvens? Ja, men det er ofte fordi de er beregnet på stor oppløsning, og de kan godt koste mellom 8 og 50 tusen.

Til LCD så er det digital overføring av bilde (ved DVI kabel) og der er det båndbredde på senderene som er den begrensende faktoren, men siden de fleste LCD skjermer har en nativ oppløsning på 1280x1024 eller mindre, så blir ikke dette en flaskehals heller. (i teorien)

(Et lite eksempel på hvor lite fremovertenkende DVI arkitektene var: For å få den oppløsningen og frekvensen du skriver (1600x1200@120Hz) så trenger du i de alle fleste tilfeller tre DVI kabler til skjermen. :()

Spørsmålet ditt er vanskelig å forstå/svare, men i teorien skal aldri skjermkortet bli en begrensende faktor når det gjelder analogt signal til skjerm. Delvis fordi det ikke er vanlig med høyere oppløsning enn 2048x1536 og delvis fordi det egentlig ikke er vits med mer enn 100-1200 Hz.

Om du merker forskjell på 85 og 120 Hz? På noen skjermer mer enn andre. Det har mye å si på instillingene, men det bør gå ann å se forskjell på de to, men det kan godt være vanskelig å vurdere hva som er best. Jeg min skjerm (Samsung 979nf) så merker jeg at vet veldig høy V-Hz så begynner blidet å "riste" som gjør at det blir tyngre å se. (ser det bare på tekst med høy kontrast mot bakgrunnen)

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Det har seg jo slik at x800 serien ikke vil klare å kjøre de nyeste spillene med 1600*1200 og full aa/af. Om du bare skal kjøre 1600*1200 uten aa/af så er jo det en mulighet.

Seriøst? Vil ikke X800 greie det? Burde ikke det være litt av poenget med at det kommer et slikt nytt og kjempebra kort da?

Lenke til kommentar

Det er ikke normalt å kjøre 1600*1200 med full aa/af. Kanskje kortene klarer dagens og gårdagens spill med det, men de vill ikke klare nyere spill så bra i alle fall. Altså spill som kommer. Det å regne ut 1920000 forskjellige pixler alene er jo ingen enkel jobb, og det blir ikke noe enklere med aa/af!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...