SupremeX Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Satt å skulle skifte kjøler på cpuen. Legger på goop (AS5), setter på kjøleren og skal til å skru på, og gjett hva? Jo nemlig, maskinen booter ikke! Alle viftene snurrer når jeg trykker på powerknappen, det er grønt lys på hovedkortet og alt tilsier at maskinen bør starte. Men det gjør den altså ikke, noen som vet hva som foregår? Satte på en Zalman CNPS 7000 Alu.. Er det cpuen som har gått til h******? Har ikke prøvd å boote uten cpu, skal jeg prøve dette kanskje? resten av specs i siggen... Bekymringsfull hilsen SupremeX Lenke til kommentar
korny Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 har ikke P4 men AMD. på min maskin skjede det samme og det som var feil var at jeg hadde knust kjærna. om du ikke finner ut hva som er feil så send in HK og CPU på garantien. Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 tviler på at kjerna er knust, det er en stor heatspreader på cpuen som beskytter kjerna mot slikt. Skal prøve i morgen å boote uten cpuen i, får jeg da feilmelding så vet jeg jo at cpuen er ødelagt/føkka... I nåværende tilstand så biper ikke pc'n engang.. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Er det cpuen som har gått til h******? Har ikke prøvd å boote uten cpu, skal jeg prøve dette kanskje? Kan iallefall si med stor sikkerhet at det ikke er noe vits i å prøve å boote uten CPU, så det kan du utelukke med en gang Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Har du : prøvd å resette BIOS ? Sjekket alle kabler ? Vært forsiktig når du har montert mht statisk elektrisitet ? Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Altså, folkens. På tide med en liten reality-sjekk her. Statisk elektrisitet ER farlig for hw-komponenter. Det er fryktelig lett å svi deler med statisk elektrisitet, bare så dere vet det. Om du er amatør og egentlig ikke har noe særlig peiling på hardware, bortsett fra at du vet "hvor delene skal stå" (jeg vet ikke om det gjelder for ditt tilfelle, men uansett: ALLE), så ikke tro du kan å håndtere hardware riktig. JA, mange ganger går det fint å vasse rundt i ullsokker for så å åpne maskinen med strømkabelen i og røske ut HK'et og begynde å prudle mens du står på et vegg-til-vegg teppe. JA, som oftest går det greit å skifte en CPU vifte mens du har på deg en bomullsgenser og joggebukse, men det er ikke alltid det går! Altfor ofte ser jeg folk som tror at det er bare å legge hardware nedpå et bord og begynde å fikle, anti-statiske poser eller underlag er liksom et ikke-tema. Slutt å lev i lykkeland. Du har sikkert svidd en komponent med statisk elektrisitet eller noe i den duren. Husk på dette: Mikrochipper kan ta skade ved å bli utsatt for statisk elektrisitet med spenning på 10 V! Visst du sobber over et teppe i bomullsokker kan du lett bygge deg opp en ladning med spenning på 12 000 V! Og du kjenner ikke at du får "støt" fra statisk elektrisitet med mindre den har spenning på omtrent 1500 V eller over det! Det betyr at du kan lett overføre ladninger med spenning på 0-1500 V til komponenter uten at du selv merker det! Dermed: Svidd lue. Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 hmm, så det du påstår er at jeg har drept hovekortet mitt? Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 hmm, så det du påstår er at jeg har drept hovekortet mitt? Kan være en mulighet for det, om alt virket før, og alt du har gjort er å montere ny cpu kjøler. Har du gjort de tipsene jeg foreslo lenger oppe i tråden ? Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 skal prøve det nå Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 nei, det virker ikke... Har virkelig hovedkortet mitt tatt kvelden? Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Flere tips : Står kontakten til kjøleribben i rett ? Starter den når du slår på maskinen ? Har du prøvd alt som er foreslått, er det ikke usannsynlig. Har du muligheten kan du prøve å bytte minnebrikker i maskinen før du tar en endelig konklusjon. Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 bare et spm.. er det normalt at cpuen henger etter ribba når du tar den opp? virker nesten som om cpu er dårlig festa.. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 (endret) Silent mode ? L@@k her: http://www.ocprices.com/index.php?action=r...v_id=126&page=2 manual recommends turning off CPU Fan Detect i bios ! Endret 20. mai 2004 av jarmo Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 har en update.. jeg tok ut den ene minnebrikken etter å ha tatt ut bios batteriet. da kom det lyder fra maskinen slik som når man har endret noe i bios, for så å lagre endringer.. Kommer dette fordi jeg tok ut batteriet? Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 (endret) ok, nå har jeg: flytta minnebrikker satt på den gamle cpu kjøleren tatt ut alle unødvendige ting, som modem, hdd og vifter(ikke cpuvifta da) resetta cmos det funker fortsatt ikke. mer og mer tilsier at hk'et mitt er dødt. Men hvorfor lyser den grønne led'n da? skal ikke den fortelle at alt er ok? skrev i en annen post at CPU'en fulgte med Zalman kjøleren når jeg tar den av, er det fordi kjølepastaen fungerer som "lim" ? takker for alle svar Endret 20. mai 2004 av SupremeX Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 skrev i en annen post at CPU'en fulgte med Zalman kjøleren når jeg tar den av, er det fordi kjølepastaen fungerer som "lim" ? Jupp, vri kjøleren forsiktig fra side til side for å få den løs mens den er festet på hovedkortet, evt bruk hårføner for å varme opp slik at den slipper taket (etter at den er løs fra hk) Les i manualen til hk hva de lysene betyr Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 Les i manualen til hk hva de lysene betyr hvilke lys? det grønne lyset lyser hele tiden. Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 bare et spm.. er det normalt at cpuen henger etter ribba når du tar den opp? virker nesten som om cpu er dårlig festa.. Hva mener du? CPU skal sitte dønn fast i Socketen Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 hvilke lys? det grønne lyset lyser hele tiden. Det var det lyset jeg tenkte på, betyr mest sannsynlig at det får strøm, men uansett, sjekk i manualen hva det står om det lyset Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå