Gå til innhold

Boot problemer!

Anbefalte innlegg

Satt å skulle skifte kjøler på cpuen. Legger på goop (AS5), setter på kjøleren og skal til å skru på, og gjett hva? Jo nemlig, maskinen booter ikke!

Alle viftene snurrer når jeg trykker på powerknappen, det er grønt lys på hovedkortet og alt tilsier at maskinen bør starte. Men det gjør den altså ikke, noen som vet hva som foregår? Satte på en Zalman CNPS 7000 Alu..

Er det cpuen som har gått til h******? Har ikke prøvd å boote uten cpu, skal jeg prøve dette kanskje?

resten av specs i siggen...

Bekymringsfull hilsen SupremeX :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tviler på at kjerna er knust, det er en stor heatspreader på cpuen som beskytter kjerna mot slikt. Skal prøve i morgen å boote uten cpuen i, får jeg da feilmelding så vet jeg jo at cpuen er ødelagt/føkka...

I nåværende tilstand så biper ikke pc'n engang..

Lenke til kommentar

Altså, folkens. På tide med en liten reality-sjekk her.

Statisk elektrisitet ER farlig for hw-komponenter. Det er fryktelig lett å svi deler med statisk elektrisitet, bare så dere vet det. Om du er amatør og egentlig ikke har noe særlig peiling på hardware, bortsett fra at du vet "hvor delene skal stå" (jeg vet ikke om det gjelder for ditt tilfelle, men uansett: ALLE), så ikke tro du kan å håndtere hardware riktig.

JA, mange ganger går det fint å vasse rundt i ullsokker for så å åpne maskinen med strømkabelen i og røske ut HK'et og begynde å prudle mens du står på et vegg-til-vegg teppe. JA, som oftest går det greit å skifte en CPU vifte mens du har på deg en bomullsgenser og joggebukse, men det er ikke alltid det går! Altfor ofte ser jeg folk som tror at det er bare å legge hardware nedpå et bord og begynde å fikle, anti-statiske poser eller underlag er liksom et ikke-tema.

Slutt å lev i lykkeland. Du har sikkert svidd en komponent med statisk elektrisitet eller noe i den duren.

Husk på dette: Mikrochipper kan ta skade ved å bli utsatt for statisk elektrisitet med spenning på 10 V! Visst du sobber over et teppe i bomullsokker kan du lett bygge deg opp en ladning med spenning på 12 000 V! Og du kjenner ikke at du får "støt" fra statisk elektrisitet med mindre den har spenning på omtrent 1500 V eller over det!

Det betyr at du kan lett overføre ladninger med spenning på 0-1500 V til komponenter uten at du selv merker det!

Dermed: Svidd lue.

Lenke til kommentar

Flere tips :

Står kontakten til kjøleribben i rett ? Starter den når du slår på maskinen ?

Har du prøvd alt som er foreslått, er det ikke usannsynlig.

Har du muligheten kan du prøve å bytte minnebrikker i maskinen før du tar en endelig konklusjon.

Lenke til kommentar

ok, nå har jeg:

• flytta minnebrikker
  • satt på den gamle cpu kjøleren
  • tatt ut alle unødvendige ting, som modem, hdd og vifter(ikke cpuvifta da)
  • resetta cmos

det funker fortsatt ikke. mer og mer tilsier at hk'et mitt er dødt. Men hvorfor lyser den grønne led'n da? skal ikke den fortelle at alt er ok?

skrev i en annen post at CPU'en fulgte med Zalman kjøleren når jeg tar den av, er det fordi kjølepastaen fungerer som "lim" ? :hmm:

takker for alle svar :)

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
skrev i en annen post at CPU'en fulgte med Zalman kjøleren når jeg tar den av, er det fordi kjølepastaen fungerer som "lim" ?

Jupp, vri kjøleren forsiktig fra side til side for å få den løs mens den er festet på hovedkortet, evt bruk hårføner for å varme opp slik at den slipper taket (etter at den er løs fra hk)

Les i manualen til hk hva de lysene betyr

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...