hvadseth79 Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Jeg har brebånd med fast ip. Ruter: ZyXEL 650R. Når jeg setter opp NAT på f.eks. Remotedesktop porten(3389) Kan andre nå min PC utenfra ved hjelp av min WAN ip på sin Remote client. Men når jeg setter opp NAT til å "forwarde" remote dektop porten til min server klarer jeg ikke å nå den innefra nettverket ved hjelp av WAN ip'en., bare LAN ip'en. Uten fra er det ingen problem. Da kan du si: Ja, men bare bruk LAN ip'en da... Men når jeg f.eks. setter opp en web server og har deler av web siden min på server hjemme hos meg, bruker jeg da linker som går til : http://(wan ip'en min). Det funker fra utsiden, men det blir veldig tungvindt når jeg hele tiden må bruke LAN ip på alle linker og alt jeg gjør som går først ut på internett, så inn igjen på min server. Her kommer spørsmålet: Hvordan får jeg dette til??(jeg vet det funker på andre rutere) Hilsen desperat... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Hvordan får jeg dette til??(jeg vet det funker på andre rutere) Routeren støtter ikke loopback så du må ty til og sette opp dette i host-fila eller eventuelt egne DNS-servere på nettet ditt hjemme. Lenke til kommentar
lsa Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Loopback på ruteren er default av, for å endre dette gjør du følgende : Telnet inn på ruteren, fra cli (meny 24.8) kan du kjøre : ip nat loopback on Du når da wan adressen fra innsiden av nettet ditt. Lenke til kommentar
hemo Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Veldig kjekt! Er det ting som kan få negativt utfall, ved loopback on? Er det bare å skru den på, uten å risikera noko, liksom? Lenke til kommentar
hemo Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 (endret) Men ruteren gløymer innstillinga ved omstart Korleis kan "ip nat loopback on" lagrast? Edit: Tryggare å bruka ip nat loopback on enn ip nat loopback y Endret 28. mai 2004 av hemo Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. mai 2004 Del Skrevet 26. mai 2004 Men ruteren gløymer innstillinga ved omstart Korleis kan "ip nat loopback y" lagrast? På noen så må man skrive inn en kommando for at endringene skal lagres. Lenke til kommentar
hemo Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 Det var ikkje nokon lagre-kommando i ZyNOS I følge Zyxel Support må du gjer dette: For å lagre dette kan du legge det til i autoexec.net-fila.Telnet deg inn på boksen Gå til meny 24.8 Gi følgende kommando: sys edit autoexec.net Dette vil gi deg en edlin-lignende editor. På nest siste linje (før EOF) kan du legge inn kommandoen du vil ha lagret. Siden det ikke finnes noen kommando for å gå opp igjen i fila, så må du notere deg hva som er nest siste linje, og gi kommandoen sys edit autoexec.net om igjen. For å legge til en linje trykker du i (du vil få et kolon først på linja). Legg til kommandoen(e) og trykk enter. Deretter trykker du x for å lagre filen. Til slutt gir du kommandoen sys reboot for å restarte boksen slik at den tar med endringene. Ikkje akkurat brukarvenleg... Lenke til kommentar
hemo Skrevet 28. mai 2004 Del Skrevet 28. mai 2004 (endret) Altså: Bruk n for å skumma til buns i fila og x for å avslutta Editer på ny, og trykk n til du kjem til nest-siste linje (om editoren viser siste linje, må du x'a deg ut å editera på ny) trykk i for å setta inn ei linje skriv kommandoen din og trykk enter x for å avslutta Ta gjerne ein ekstra sys edit autoexec.net og n deg igjennom fila for å sjå at alt står på rett plass. Min fil ser no sånn ut: P650R-HDN> sys edit autoexec.net EDIT cmd: q(uit) x(save & exit) i(nsert after) d(elete) r(eplace) n(ext) sys errctl 0 sys trcl level 5 sys trcl type 1180 sys trcp cr 64 96 sys trcl sw off sys trcp sw off ip tcp mss 512 ip tcp limit 2 ip tcp irtt 65000 ip tcp window 2 ip tcp ceiling 6000 ip rip activate ip rip merge on ip icmp discovery enif0 off ppp ipcp compress off sys wdog sw on sys quick enable wan adsl rateadap off ip nat loopback on EOF P650R-HDN> Edit: Tryggare å bruka ip nat loopback on enn ip nat loopback y Endret 28. mai 2004 av hemo Lenke til kommentar
lsa Skrevet 2. juni 2004 Del Skrevet 2. juni 2004 Eller sys view autoexec.net for å vise hele filen. Så slipper du å trykke n ørten ganger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå