Gå til innhold

Nye AMD CPU'ene

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg litt om arkitekturen på de nye 64bits cpu'ene til AMD på forståelig norsk. Det som eg stusser på er at folk sier: " Det er ikke fsb på de nye CPU'ene " eller noe lignende. Funker ikke overklokking på samme måte på disse CPU som på XP cpu'ene ? Trodde eg hadde noe lunde peiling på pc, men nå føle eg at eg leve i steinalderen som ikkje klare å holda følge med teknologien.

Håpe på gode og forståelige svar.

Mvh

Paul

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Det går to busser ut fra AMD64 CPU'ene, det er minnebussen (fra den innebygde minnekontrolleren i CPU'en) og HT-bussen (som går til brikkesettet).

-Fra Athlon XP/Duron går det kun én buss, det er FrontSideBussen (også kalt FSB), den gå til brikkesettet.

Forskjellen på brikkesettet til Athlon XP/Duron og AMD64 (i buss-sammenheng) er er at brikkesettet til AMD64 ikke kontrollere minnet (mens brikkesettet til Athlon XP/Duron gjør det), siden det går en egen buss direkte fra CPU til minnet (På AMD64).

"HT" står for HyperTransport og er en teknologi utviklet av HyperTransportGroup (eller noe sånt), og brukes ikke bare i datamaskiner.

-HT-bussen er en QDR-buss (QuadDataRate, quad=x4), dvs at hvis CPU'en har en system-klokkehastighet på 200MHz, vil HT-bussen være på: 200MHz * 4 = 800MHz.

-Minnebussen er en DDR-buss (DoubleDataRate, double=x2), dvs hvis CPU'en har en system-klokkehastighet på 200MHz, vil minnebussen kjøre på 200MHz * 2 = 400MHz.

Når du skrur opp (eller ned :p ) system-klokkehastigheten på CPU'en vil både minne- og HT-buss følge deretter (så sant CPU/RAM-ratio står på 1:1)

Tegning av AMD64 (av meg)

Tegning av AthlonXP/Duron (av meg)

(Er det noen som kan bekrefte at tegningene er rette??)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...