Gå til innhold

Megaworks 5.1, kan jeg gi på full guffe?..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et anlegg takler bedre større belasting da det er innspilt, da re membranen rundt elementet mykere, og beveger seg lettere.

 

Vet ikke om det er et nytt eller noe brukt anlegg du spiller på, men når lyden begynner å forvrenge seg, eller du hører ulyder, er det høytaleren som ber deg roe ned litt..

Lenke til kommentar
Ja, det kan de. Og hvis du hørte 17 kHz som noe mer enn en knapt hørbar visslelyd ("skjerm som piper" - sånn lyd mann blir GAL av...) forvrengte det antagelig svært stygt.

husk at vi mennesker klarer å høre til rundt 18KHz - 20KHz da (og dette har jeg faktisk testet på skolen og jeg hørte til rundt 18KHz)

Lenke til kommentar
husk at vi mennesker klarer å høre til rundt 18KHz - 20KHz da (og dette har jeg faktisk testet på skolen og jeg hørte til rundt 18KHz)

trodde vi mennesker kunne høre fra 20 hz til 20.000 hz jeg...

eller tar jeg helt feil nå??

Du har rett. :)

Men det varierer, ettersom man kan ha litt nedsatt hørsel osv. Høy musikk er ikke bra for ørene ;)

Endret av Citizenx
Lenke til kommentar
husk at vi mennesker klarer å høre til rundt 18KHz - 20KHz da (og dette har jeg faktisk testet på skolen og jeg hørte til rundt 18KHz)

Ja, det er riktig. TEORETISK...

 

I praksis varierer dette fra individ til individ, avhengig av alder og andre faktorer. Selv hører jeg for eksempel fint 17-18 kHz fra PC-høyttalerne mine, men ikke 20. Om dette skyldes ørene eller høyttalerne vet jeg ikke, men jeg tror det er ørene...

 

Du kan enkelt generere slike toner med feks. Audacity. En testtone på 17 kHz avspilt på høyt volum gir meg hodepine etter ca 4,5 sekunder... ;) En tone helt i ytterkant av det hørbare området kan drive folk til vannvidd. Ikke pent å spille inn en CD med en slik tone og sette på når folk ikke er klar over det.

Lenke til kommentar

Har ikke hatt noe problemer med å spille høyt med mine Megaworks 5.1... mamma har hatt litt problemer da :green:

Men en ting... Når jeg ikke spiller noe lyd, og skrur opp lyden på "fjernkontrollen" slik at alle lampene lyser kommer det masse skrape-skurre lyder... Opplever noen det samme med megaworks? Det er ikke no problem da, for hvis jeg først skal ha lyden så høyt, så overdøver lyden skrapingen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...