thomasr Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 (endret) Jeg vurderer å kjøpe en ultraportabel, og har mer eller mindre funnet tre alternativer som appelerer til meg. Dell X300 IBM X31 Sony VAIO X300 Generelle objektiver Pris er i utgangspunktet ikke et tema, men jeg gidder ikke betale mye bare for å bruke penger, jeg vil ha noe igjen for pengene. Noe særlig over 30-40 tusen har jeg litt skrupler med å betale (men, om det er et kjempepoeng i å gjøre det er jeg absolutt åpen for forslag...), i alle fall bruksområde tatt i betraktning; Jeg skal primært bruke maskinen som skrivemaskin og litt diverse annet småtteri (surfing, excel, skrive pdffiler...), men jeg har intet behov for høye ytelser i nye spill. Om det går greit å knatre litt rundt i noen bilspill og lignende er det koselig, om det ikke går greit er det ikke verre enn at jeg bruker en stasjonær pc til det. Jeg vil ha mulighet til å kjøre litt tunge dokumenter, samt ha en del andre programmer åpne uten at dette burde gå nevneverdig utover ytelsen; hvor fort den klarer å vise grafikk i et spill jeg ikke spiller er meg knekkende likegyldig, men jeg gidder ikke vente på at den skal klare å dra igang word... Vekt og dimensjoner er viktig. Jeg vil ha en pc som er lett nok til at jeg kan ha den med meg uten at det er sjenerende eller mye styr. Jeg har ingen absolutte grenser, men 2 kg høres ut som nok for meg (det er også et poeng i å kunne ha den med seg på et fly som håndbagasje uten å måtte sjekke inn den andre bagasjen - og maks håndbagasje er typisk 6-8kg på billigklasse, uaktuelt å drasse på 4kg pc...). Den må være stillegående, både med tanke på tastatur og vifter, skal brukes en del på skole og det er forståelig nok irriterende for andre å måtte høre på støy. Tastatur og mus må være behagelig og greit i bruk, jeg gidder ikke surre med et eller annet raklete plastsøppel der jeg må klikke og dra flere ganger for å få gjort enkle operasjoner, sånt blir frustrerende i lengden. Design er ikke ekstremt kritisk;- det skal noe til for å lage en liten, lett maskin grusomt stygg. Men, med det sagt, en pen maskin er absolutt et pluss. Jeg har vurdert Mac, både iBook og PB, men har kommet til den konklusjon at jeg vil ha PC - til tross for at jeg er klar over at Mac i mange henseelser er overlegen PC. Noen konkrete kommentarer om de forskjellige maskinene: X300: Litt gammel? Så lenge galskapen funker har i grunnen det fint lite å si etter hva jeg kan skjønne, standarder og sånt ser ut til å være brukbart oppdatert, skjermkortet er vel ikke allverden... Dårlig batteritid i forhold til de to andre. Også en generell billig, raklete plastikkfølelse? X31 (evt 40, noen preferanser her?): Disse vet jeg veldig lite om - bortsett fra et litt kassete utseende virker de ålreite, det jeg har brukt av IBM-laptoper tidligere har vært bra, men erfaringer med disse er hjertelig velkomne. [edit: leste gjennom hauger av tråder i sta, men overså merkelig nok denne. Selvfølgelig unødvendig å skrive akkurat det samme som står i den tråden her også... x505: For liten til at den er praktisk og grei i alminnelig bruk? Også minus at den ikke har wifi, men det går vel an å lure inn en liten oppgraderingstert der. Denne posten ble fryktelig lang, jeg beklager det, men jeg følte at jeg måtte skrive såpass for å forklare behovene mine. Om noen har erfaring med noen av maskinene, eller andre som kan være relevante for meg, eller kommentarer til det jeg har skrevet er det hjertelig velkomment. På forhånd takk! Endret 19. mai 2004 av thomasr Lenke til kommentar
knut Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Du har sjekket markedet grundig ihvertfall. Det som er viktig å tenke over er om du vil ha muligheten til å koble til internett nesten uansett hvor du er, og om du f.eks. ønsker en innebygd optisk enhet. Sony leveres ikke på det norske markedet enda, og har dermed heller ikke norske tastatrer, dette er nok litt ugunstig da dette skal være en skrivemaskin Jeg har selv en Dell Latitude D400 og er fornøyd med den. Jeg har ikke noe problemer med at batterilevetiden ikke er allverdens. Grunnen til at jeg valgte D400 er at den har ekstremt gode tilkoblingsmuligheter og nettverk. Den har vanlig modem, gigabit lan, trådløst (jeg valgte en med 802.11a/b/g), bluetooth, usb2, firewire, infrarød og et pccard spor for eventuelle nyere ting. X300 fantes ikke da jeg kjøpte min, og X31 som var et annet alternativ var da dyrere og hadde ikke nettverksalternativene som jeg satt som krav. Fujitsu-siemens s6120 er også viktig å ta med i betraktningen, jeg valgte bort denne også på grunn av nettverksmulighetene på kjøpstidspunktet. Etter å ha hatt maskinen i 3/4 år er det et par ting jeg har merket meg. Når jeg bruker maskinen i skolesammenheng (dataing høyskole) hadde det vært å foretrekke en høyere oppløsning, men da måtte også skjermen vært større. 1024X768 holder for de fleste normale brukere så det bør ikke være noe problem. Jeg har heller ikke brukt den eksterne optiske enheten så mange gangene, men jeg har den nesten konstant med i vesken så da kunne det vært greiere å hatt den innebygd. Du sier også at en vekt rundt 2 kg ikke er noe problem. Fujitsu Siemens Lifebook S6120 har 13,3" skjerm og innebygd optisk enhet og veier under 2 kg. Mer informasjon om denne kan du finne her: http://produkt.barbara.no/vis_produkt.php?product_id=17359 Asus har også noen svært gode ultraportable. M5200 har også en innebygd optisk enhet : http://produkt.barbara.no/vis_produkt.php?product_id=17999 S5200 har ikke innebygd optisk enhet og er dermed 200 gram lettere enn M5200 nevnt ovenfor, ellers er de ganske like http://produkt.barbara.no/vis_produkt.php?product_id=18336 Både X31 og X40 fra ibm er glimrende maskiner som er svært solide og har god garanti. Dell har også internasjonal garanti på sine Latitude modeller. HP har sin Compaq NC4000 som også er en meget lekker ultraportabel: http://produkt.barbara.no/vis_produkt.php?product_id=18129 Det er stort sett alle modellene som jeg husker i farten, og de som er registrert i produktguiden vår http://produkt.barbara.no/vis_kategori.php?cat_id=2 Du kan da søke etter maskiner under 2 kg og eventuelt andre ønsker for å finne akkuratt den maskinen du vil ha. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Vi har en Dell D400 på jobben, og den er helt OK. Ville aldri kjøpt den selv, men altså helt "OK". Har hatt litt for mange "Oj, hvorfor ble skjermen svart nå?"-opplevelser til at jeg egentlig kan komme med en anbefaling. IBM X-serien er som bludern sier knallmaskiner. De gangene jeg har hatt en i nærheten, så hiver jeg meg over den. X30, X31, X40? Spiller ingen rolle. IBM har jevnt over gjort en veldig god jobb. Fujitsu sin S-serie har jeg kun knadd på et par ganger, men jeg har fått med meg at den skal være bra. Du sier ingenting om du skal ha optisk leser/brenner i maskinen, men jeg går ut fra at du ikke trenger det? Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 Det gikk visst litt fort i svingene når jeg skrev innlegget mitt, jeg glemte et par ting; -Jeg vil ha WLAN, de helt store hastighetene trengs dog ikke. -Av andre tilkoblingsmuligheter har jeg ikke noen kjempekrav, USB, Firewire (ikke veldig nødvendig - men kjekt) samt en vanlig ethernetkontakt er i grunnen det jeg trenger. -Optisk drev vil jeg ikke ha innebygget (da blir maskinen stor), å ha en ekstern en er praktisk, men det kan jeg kjøpe utenom. Etter hva jeg skjønte fra artikkelen om Sonyen skal den komme til norge i løpet av Juni en gang (noe som sannsynligvis betyr i slutten av juli), jeg dristet meg til å gjette på at den da kommer med norsk tastatur - tar jeg feil der? Fujitsu Siemens S6120 virket litt klumpete, D400 er unødvendig tung og stor (ser ingen gode grunner til ikke å kjøpe X300 i stedet...). ASUS M5200N skal jeg kikke litt nærmere på, har aldri brukt ASUSmaskiner før, men den så unektelig fristende ut. Slik det ser ut nå virker det som om IBM X40 er det beste alternativet; 1.2kg, liten, og det meste av tilkoblinger (minus firewire). Det er synd den har såpass kjedelig design, men det er verdt å ofre. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Tja, jeg kom over denne maskinen på Quad: Asus Notebook S5200N til 11836 inkl. mva. S5200N-Combo/1540 Centrino 1,2GHz 30 GB 256MB DDR ekstern DVD/CDRW combo 12 XGA skjerm 5xUSB 2.0 firewire 10/100Mbit LAN WLAN 1,3Kg Det kan være verdt å sjekke ut, selv om jeg mistenker prisen for å være apemongoravende gal... Lenke til kommentar
fashion Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 (endret) Tja, jeg kom over denne maskinen på Quad: Asus Notebook S5200N til 11836 inkl. mva. S5200N-Combo/1540 Centrino 1,2GHz 30 GB 256MB DDR ekstern DVD/CDRW combo 12 XGA skjerm 5xUSB 2.0 firewire 10/100Mbit LAN WLAN 1,3Kg Det kan være verdt å sjekke ut, selv om jeg mistenker prisen for å være apemongoravende gal... De har skrevet feil der ja. Det skal være celeron m 1.2 ghz prosessor Likte den. ville bare ha oppgradert minne og hardisk på den. har ingen erfaring med celeron m prosessor. Er det noe som er dårlig ved den? Hvordan er ytelsen i forhold til pentium 4m eller centrino pentium m? Bruker vel mindre batteri? Endret 20. mai 2004 av fashion Lenke til kommentar
knut Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Celeron -m er en nedskalert Pentium -m. Forskjellen er at L2 cache mengden er halvert til 512KB. Den har en forholdsvis god ytelse, og lite strømforbruk. Den har heller ikke 5 USB2 porter Lenke til kommentar
carwash Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 (endret) Celeron -m er en nedskalert Pentium -m. Forskjellen er at L2 cache mengden er halvert til 512KB. Den har en forholdsvis god ytelse, og lite strømforbruk. Den har heller ikke 5 USB2 porter Det bør og nevnes at celeron-m ikke har støtte for advanced speed-step noe som gjør at batteritiden på en pc med celeron-m kontra pentium-m blir betydelig redusert jamfør test av en dell på tomshardware (er for lat til å dra opp linken nå). Er absolutt verdt å betale noen kroner ekstra for en pentium-m. Mvh Simen A. Farstad Edit: skriveleif Endret 20. mai 2004 av carwash Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 Celeron-M kunne sikkert vært grei nok med tanke på ytelse, men batteritid er for viktig til at det er verdt å spare noen kroner. Forøvrig stiller jeg meg ganske kritisk til å kjøpe en PC som tydeligvis har flere feil oppgitt i spesifikasjonene - enten har produsenten et dårlig system, eller så har jeg ikke lyst til å handle fra butikken. Jeg har lest en del om IBM X40 i dag, og har fått opp hauger av forskjellige detaljer rundt batterier og batteritid, ofte uten sammenheng. Dette er spørsmålene jeg sitter igjen med: 1: Hvor lang batteritid har den med det minste (og letteste batteriet)? 2: Hvor mye veier den med de forskjellige batteriene? 3: Hvilket batteri følger med som standard? Det eneste logiske (som jeg ser det) ville være om oppgitt vekt er vekt og batteritid er med standardbatteriet, men svært mange (både butikker og diverse andre sider) har visst funnet ut at en annen organisering var kjekk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå