Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det noen her som vet om/eller har kunnskap til å lage et lite program (bat fil elns).

 

Som gjør at man skifter fra manuell IP (type 192.168.10.xx) til atomatisk motta IP.

 

Hadde vært veldig greit å ha når man for eks. skal konfigurere IP`n etter å ha vært på lokale LAN osv.

 

Ganske lei av å måtte gå hele omveien innom nettverksinstillinger hver gang, for å ikke snakke om å hjelpe andre med dette :laugh:

 

På forhånd takk :thumbup:

 

MVH Morten2101

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener det er mulig å utføre denne oppgaven med kommandoen netsh. For å automatisere dette kan du prøve å legge følgende kode i en .bat fil:

 

echo off
netsh interface ip set address "Local Area Connection" dhcp
ipconfig /renew
pause

 

Hvis du har en netverks bro slik at et objekt kalt noe lignende "Network Bridge (Network Bridge)" har kommet fram i Network Connections må du skrive denne istedenfor "Local Area Connection". Listen over alt i Network Connections kan hentes ved denne kommandoen:

 

netsh interface show interface

 

Eller du kan prøve å etterligne de allerede konfigurerte egenskapene til maskinen ved å skrive denne kommandoen:

 

netsh interface ip dump

 

Da burde det ikke være så vanskelig å finne ut hva du skal skrive, "Network Bridge (Network Bridge)" eller "Local Area Connection".

Endret av aadnk
Lenke til kommentar

Tusen takk :thumbup:

 

Jeg fikk det til å funke med :

 

echo off
netsh interface ip set address "Lokal tilkobling" dhcp
ipconfig /renew
pause

 

Hmm...har nå prøvd meg litt frem med deler av samme koden for å finne en måte å reversere prosessen igjen (sånn at man får ip type 192.168.10.xx), og regner med at det bare er en kommando innenfor ipconfig området, men jeg forstår ikke så veldig mye av kommandoene som kommer forklart når jeg skriver ipconfig /?.

 

Du vet vel ikke tilfeldigvis hvilken kommando som brukes her og?

 

Takk for hjelpen :w00t:

MVH Morten

Lenke til kommentar

For å reversere kan man bruke denne koden:

 

echo off
netsh interface ip set address local static 192.168.10.3 255.255.255.0 192.168.10.1 1
ipconfig /renew
pause

 

Siden du nå setter IP'en manuelt er du nødt til å vite hvilken IP du skal sette. I dette eksempelet antar jeg at du vil bruke IP-addressen 192.168.10.3.

 

Håper dette hjalp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...