Jan-Petter Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Har med glede mottatt alle pappesker fra Komplett, men denne gangen gikk det ikke smertefritt. De vitale delene er en Shuttle SB75G2 Barebone Socket 478 med Intel Pentium 4 3.2 GHz prosessor og Corsair TWINX1024-3200 DDR-DIMM 1024MB RAM. Grafikkortet er et Gainward GeForce FX5950 ULTRA 256MB DDR. Alt er montert etter "boka", alle vifter starter, led på hovedkort lyser, men ikke ett pip eller tegn til boot sekvens. Skjermen går rett i power save. Har testet med annet grafikk kort, men med samme nedslående resultat. Har sjekket alle kontakter og ledninger ørten ganger, finner ingen åpenbare feil. Noen gode forslag, før jeg returnerer eskene til Komplett?? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 (endret) jeg har forslag ... 1 - Om du booter fra IDE, sett jumperen på harddisken i IDE kanal 1 (eller 0, som det står i BIOS) til CABLE SELECT. 2 - FJERN ALL HARDWARE untatt skjermkort, RAM og CPU. 3 - start opp og når du får P4 logoen trykker du TAB og ser herligheten boote. Bruker du SATA, aner jeg ikke, men kan tenke meg at det kan være noe hardware som ikke er som det skal. I tillegg bør du ta ut og sette i igjen (ja, jeg mener det) RAM brikkene. Vær helt sikker på at du setter de helt ned i slottene. Jeg vet, vi hater alle å bli behandlet som noobs når vi har gjort det 70.000 ganger, men det er verdt et forsøk. Det samme gjelder CPU (tviler på at du har satt den galt, men du kan jo se etter) og skjermkort. _ johanf Endret 19. mai 2004 av johanf Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Er du riktig uheldig er den Dead On Arrival.. Sjekk at kjølingen sitter som den skal, kople fra all strøm, nullstill bios. Sikker på at hovedkortet støtter den typen minnebrikke du har ? prøv evt med en annen minnebrikke Lenke til kommentar
johanf Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 (endret) Ja, minnebrikkene funker. Og jeg tviler på at det er kjøleren. Intel trenger strengt tatt ikke kjøling de første 10 sekundene, og siden den ikke starter i det hele tatt, er det iallfall ikke det. DOA er ikke så veldig sannsynlig, men dritt kan jo skje. Jeg mener, minnebrikkene SKAL funke, det har jeg testa selv. Resette BIOS er jo noe man kan prøve ja, det glemte jeg å si. _ johanf Endret 19. mai 2004 av johanf Lenke til kommentar
Jan-Petter Skrevet 19. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2004 Takk for mange gode forslag!! Fjernet til slutt den ene RAM brikken, og med kun 512 MB ble det liv. Selv om spec sier at Shuttle klarer inntil 2GB RAM klarte den i hvert fall ikke Corsair TWINX1024-3200 DDR-DIMM 1024MB. Når jeg sjekket FAQ til shuttle.com, fant jeg at min RAM ikke stod på lista over testede RAM brikker. Lesson learned, I guess... (og en dyr en som vanlig...) Lenke til kommentar
johanf Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Skremmende utfall - jeg trodde ikke det skulle være forskjell mellom 1 og 2 ram-moduler, på den måten der. Jeg har selv kjøpt inn en ekstra modul mens min Shuttle ligger som retur hos komplett. _ johanf Lenke til kommentar
johanf Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Jan-Petter; Jeg tror du skal sjekke Shuttle SB75G2 RAM support list før du avskriver brikkene dine. Jeg ser mine står der iallfall. _ johanf Lenke til kommentar
Børge Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Mulig en bios flash vil hjelp maskina di med å akseptere ram brikkene. Det hjalp i alle fall meg og mitt soltek barebone-system. Lenke til kommentar
Jan-Petter Skrevet 22. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2004 <På hjemmesidene til shuttle anbefalte de faktisk en CMOS reset. Skal se om det hjelper... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå