Gå til innhold

PC-en blir tregere og tregere "med alderen"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Én liten ting, daniel:

Jeg har problemer med å bruke task manager, og regedit osv. Problemet er at den holder seg oppe i 1-2 sekunder før den blir borte. Veit du om en enkel måte å ordne dette på?

Lenke til kommentar
Én liten ting, daniel:

Jeg har problemer med å bruke task manager, og regedit osv. Problemet er at den holder seg oppe i 1-2 sekunder før den blir borte. Veit du om en enkel måte å ordne dette på?

Det er et virus. hadde det selv en gang. avslutt LCD.EXE med et annet taskmanager-prog + kjør fullstendig virussøk i sikkermodus med site definisjoner.

Lenke til kommentar
hehe... så quoten din litt sent !alex!... :p

!alex!, ble pcen din helt fin igjen etter du formaterte og restartet >OS?

Lignet symptomene til pcen din på de symptomene jeg har beskrevet?

Igjen, takk for alle som bryr seg :D

jada, pc'en ble helt fin igejn etter jeg formaterte og la inn os'et på nytt. men det eret helvettes slit å få alle tinga tilbake til normalt etter en formatering :(

Lenke til kommentar
No offence, Speed-man, overhode ikke. Men denne upålitlige atferden til pcen min er fullstending irriterende  :dribble:

ka? han har no ikkje gjort noe, han prøver bare og hjelpe deg... men det ser ut som att du er ganske Utakknemlig :mad:

Du forsto kanskje ikke hva jeg skrev MuD.

Det jeg prøvde å få frem i den teksten var at jeg var taknemmlig for replyen hans, men at jeg personlig tvilte på ideen hans.

Jeg prøvde å få frem at replyen hans var fin, da jeg skrev "no offence, overhode ikke"... :dontgetit:

okey... sorry :roll: forstod det nå :blush:

Endret av MuD
Lenke til kommentar

det er ikke pcen som blir tregere i løp av tiden, det er windows som blir det!

Skulle tro at microsoft bare la på nye ting på 95 fra 3.11 osv. Når de lager en ny versjon burde de begynne fra scratch. MEN ta med seg det de har lært.

Formater så kommer helle maskinen til å gå raskere, MYE raskere.

En 2.0 Ghz med 512 mb ram burde ikke lagge i cs med et brukbart skjermkort. Folk spilte/spiller jo cs på pentium 2/3 maskiner uten lagg

Lenke til kommentar
Jeg har ingen erfaring på akkurat dette området, så jeg tar imot all hjelp, og takker på forhånd for alle replies  :)

Hvor mye du alt har rukket å gjøre, vet jeg ikke.

Men et par tips her:

Oppegående antivirusprogram - Avast er bra og gratis. Kan lønne seg å kjøre en ren virusfjerner først, deretter hente ned og installere antivirusprogrammet.

http://www.avast.com/i_idt_171.html

http://www.avast.com/i_idt_153.html

Register bør ryddes i. Har selv tatt sjansen på å la software gjøre den jobben for meg; med hell så langt. Blant de programmer som kan brukes til dette er:

Easycleaner - finnes på dette nettstedet: http://www.toniarts.com/

Regseeker - finnes her: http://www.hoverdesk.net/freeware.htm

Windows kan og tweakes litt for å yte bedre - et sharewareprogram hvor du kan få gjort en del (og litt mer om du betaler utvikleren penger) er WinSpeedup, som kan hentes ned her: http://www.scriptsoft.de/english/winspeedup.php

Ellers er det og greit å defragmentere minnet fra tid til annen - en og annen prosess kan også automatiseres på detm feltet. Nyttig software her er Fast Defrag, som kan hentes ned herfra: http://www.amsn.ro/

Om du leter litt rundt på nettet, vil du også antagelig finne et program som heter Diskkeeper Lite - en lettversjon av et program som funker langt bedre på defrag av disker enn Microsofts standard program i Windows.

Lenke til kommentar

Takker for superbra innlegg ! :D

Jeg har nå et fullstendig opplegg! Så snart jeg får ny disk fra komplett kommer jeg til å flytte over alt important stuff. Deretter formatere og reinstallere OS.

Jeg har samtidig sørget for ordentlig software, slik at jeg slipper all spyware/spybot-drit!

I noen tilfeller ville det hjelpe med en liten rengjøring, tørke støv og tømme søpla. Men ikke i mitt tilfelle. Jeg har så mye drit på pcen, etter å ha latt den stå på i ukesvis uten brannmur, at det ville være helt umulig å få pcen fin igjen uten å formatere. Registeret er rotete, noe jeg ikke får gjort noe med siden jeg har et virus/worm som hindrer meg i å bruke taskmanager, regedit osv... :nei:

Da er det intet mer å si enn... adios amigos!. Ha en god sommer ! :thumbup:

Lenke til kommentar

Søstra mi klaget på at hennes bærbare (P42.4Ghz) var så treg, kom timeglass når hun skulle starte "kabal" :p

Kjørte Adaware, fant 19000, du leste riktig nitten tusen treff. Brukte nesten 1 time bare på å slette dem etterpå :(

Har aldri vært borti lignende, meste jeg har opplevd før dette var 150 stk :D

Lenke til kommentar

Eg trur defragmanteringa di vil ta veldig lang tid, viss du ikkje har gjort det før.

En kompis av meg lot pc-en gå over to år uten å defragmantere, og de tok over ei veke før den var ferdig.

Trur nok formatering er tingen eg og.

Men, at PC-ar blir treigare med alderen har eg tru på. Har nemmelig en PentiumII 300mhz, som blei kjøpt i 98. Den var heilt ok med 64mb ram og en WD på 5gb.

Dette blei fort drastisk treigt i og med at eg skulle spele litt. Vi fekk oss 64mb ram til, og et geforce2 gts kort, og så var pc-en god igjen.

Eg fekk meg ny pc, og foreldra mine beholdt P-II-en. Ca. 2 år etter det igjen, gjekk pc-en så treigt at eg bestemte meg for å oppgardere den ytterligare.

Det eg stod igjen med då var P-II 300, 384mb sd ram og en 60gb seagate og gts-en.

Så kjeme eg til poenget. Med bedre spesifikasjona enn tidligare, blei 3dmark2001-scoren 100-200 poeng dårligare enn eg hadde oppnådd rett etter eg fekk gts-en og hadde 128mb ram.

Eg trur i alle fall at datadeler kan bli utslitte med åra, det hadde jo egentlig ikkje vore så rart om det var med pc-er som med alt anna i verden.

Lenke til kommentar
Jeg har nå et fullstendig opplegg! Så snart jeg får ny disk fra komplett kommer jeg til å flytte over alt important stuff. Deretter formatere og reinstallere OS.

Husk å legge inn alle drivere som trengs! (spesielt grafikkort-drivere og brikkesett)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...