Gå til innhold

PC-en blir tregere og tregere "med alderen"

Anbefalte innlegg

Pcen min blir bare treigere og treigere.

Jeg har hatt den i 2 1/2 år nå, en fujitsu siemens scaleo 800s. Jeg har byttet ut 2 harddisker, og erstattet CD-brenneren med en DVD-brenner. Dette er de eneste forandringene jeg har gjort, noe som er litt rart, ettersom jeg er en hengiven PC-bruker, driver mye online gaming og andre sysler. PCen står på minst 5 timer om dagen, stort sett fra morgen til kveld.

Symptomene er mange: Først merket jeg at lagget litt når jeg så film. Etter dette begynte det å hakke når jeg spilte CS. Ikke lagg, men konstant hakking. FPSen lå på rundt 20, og jeg fryktet det var skjermkortet. Men det var ikke bare det visuelle som var gåent. Når jeg kobler meg mot en server i CS, tar det en evighet å loade, noe som ofte ender med at jeg timer ut. :mad:

men det er ikke noe galt med nettverkstilkoblingen, og merker ingen forandringer der. Alt går treigt. Når jeg skal se egenskapene på en fil, og høyreklikker på den, tar det lang tid før "menyen" kommer opp. Når jeg skal overføre filer via LAN eller systemet imellom tar dette også mye lengre tid.

Dette irriterer meg og begynner å bli litt deprimerende. Jeg har kjørt ADware for å utelukke muligheten for at noe spyware fOker opp pcen min. Jeg fatter ikke hva som er galt! Er det noe annet spyware\virus, eller er PCen min i ferd med å... dø? :dribble:

Jeg har ingen erfaring på akkurat dette området, så jeg tar imot all hjelp, og takker på forhånd for alle replies :)

Endret av enden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan også høres ut som om han ikke har reinstallert Oset på disse 2,5 åra ? Og bare innstallert / avinnstallet masse som igjen roter i registret (masse unødig i register som tar tid osv)

Hvis ikke en defragmentering fungerer, foresløår jeg reformater og reinstaller :)

Lenke til kommentar

Men uansett: :hmm:

Dette er en 2.0GHz pc, med 512 MB internminne.

Greit nok, skjermkortet er litt gammelt, men erlig talt; hvordan kan en defragmentering endre spillytelsen, fra å stå helt stille i 5-10 sekunder i minuttet, samridig som det hakker KONSTANT, til å holde seg stabilt slik det gjorde før-? :dontgetit:

No offence, Speed-man, overhode ikke. Men denne upålitlige atferden til pcen min er fullstending irriterende :dribble:

Lenke til kommentar

Slå av alle virusprogram, firewaller og alle lignende bakgrunnsprosesser før du kjører defragmentering. Det bør være minst mulig aktivitet på harddisk, ellers starter bare defrag fra starten av i testingen. Prøv også en avansert scandisk, sjekke hd-overflaten o.l. En rein reinstall av windows løser nok litt..

Lenke til kommentar
HVEM ENDRET OVERSKRIFTEN?

JEG SKREV "ALDERDOM?"

Uansett.... :ermm:

Hvis du ser nederst på posten din har "enden" forandret topic til noe mer beskrivende.

Btw: En reinstallasjon av Windows vil sikkert løse en del, ja... Hadde samme problem på en annen maskin hos meg, og det ble betydelig bedre etter reinstallasjonen.

Lenke til kommentar
No offence, Speed-man, overhode ikke. Men denne upålitlige atferden til pcen min er fullstending irriterende :dribble:

ka? han har no ikkje gjort noe, han prøver bare og hjelpe deg... men det ser ut som att du er ganske Utakknemlig :mad:

Lenke til kommentar

det er bare sånn windows er, det "muterer" seg etterhvert når pc'en står lenge på av gangen. av og til må du bare formatere og legge windows inn på nytt

en gang hadde jeg pc'en på i over 2 uker, da skal jeg love deg at windows hadde klart å fucke seg selv opp, hjalp ikke å defragmentere eller restarte, måtte bare legge inn på nytt.

Lenke til kommentar

En god tanke der!

Det birker ikke som jeg har noe annet valg der...

Men det virker så fullstendig usakelig at pcen er slik. Det kan godt hende at dette hjelper. Det eneste problemet mitt der er at disken er full med viktige dataer... jeg blir vel nødt til å brenne alt ut, kommer til å ta år og penger men...

En ting jeg tenkte på: Pcen har ingen kjøling whatsoever, kun CPU-vifta. Jeg har to 7k2opm-disker. Kan det hende at hovedkortet, cpuen eller skjermkortet har tatt noe skade av varmen?

Lenke til kommentar
No offence, Speed-man, overhode ikke. Men denne upålitlige atferden til pcen min er fullstending irriterende  :dribble:

ka? han har no ikkje gjort noe, han prøver bare og hjelpe deg... men det ser ut som att du er ganske Utakknemlig :mad:

han sa jo no offence, så jeg skjønner ikke hva du stresser med

Lenke til kommentar
No offence, Speed-man, overhode ikke. Men denne upålitlige atferden til pcen min er fullstending irriterende  :dribble:

Du forsto kanskje ikke hva jeg skrev MuD.

Det jeg prøvde å få frem i den teksten var at jeg var taknemmlig for replyen hans, men at jeg personlig tvilte på ideen hans.

Jeg prøvde å få frem at replyen hans var fin, da jeg skrev "no offence, overhode ikke"... :dontgetit:

Lenke til kommentar

hehe... så quoten din litt sent !alex!... :p

!alex!, ble pcen din helt fin igjen etter du formaterte og restartet >OS?

Lignet symptomene til pcen din på de symptomene jeg har beskrevet?

Igjen, takk for alle som bryr seg :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...