lysbryter Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Dette er diskene jeg har: Western Digital Caviar 80Gb 7200 ATA100 IBM Deskstar 16P 10Gb 5400 ATA33 ("Ultra-ATA/33") Det jeg vil gjøre: Ha en egen partisjon/disk for nedlasting (for oversikt og å unngå fragmentering). Problemet: 1. Jeg kan alltids bruke den minste disken som "download-disk". Men siden den isåfall må sitte på samme kabel som den største disken, vil vel bushastigheten på begge diskene begrenses til hastigheten på den minste disken, uansett? 2. Jeg kan lage en egen partisjon på den største disken. Det er det jeg har nå, men når jeg skal kopiere filene fra download-partisjonen til et annet sted på disken, tar det veldig lang tid (forståelig, siden hodet må flytte veldig på seg). Det største problemet er imidlertid at det ser ut til at CPU-bruken blir enorm - iallfall blir PC'n veldig treg så lenge filkopieringen pågår. Er det noen lettvint løsning på "problemet" mitt? Jeg har prøvd å vært oversiktlig i framstillingen min. :smile: Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 1) Nei, WDC vil kjøre på ATA/100 og gamle ibm'n kjører så fort den klarer. Men den MÅ ikke sitte på samme kabel. Du kan godt sette diskene som MASTER på IDE0 og IDE1 og sette cdrom/brenner som slave. Jeg ville satt brenner'n på den andre kabelen enn store disken din. Dette skulle i teorien(!) gi deg maks utnyttelse av diskene uten å ofre brenner/dvd 2) Sikker på at du har installert UDMA-driverne fra VIA ? legg inn Via 4in1-drivene fra http://www.viaarena.com På min(e) disker går det rimelig kjapt å kopiere/flytte mellom partisjoner på samme disk. Ikke så fort som mellom forskjellige men men Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 9. april 2002 Forfatter Del Skrevet 9. april 2002 1. Jeg skulle akkurat til å spørre om det påvirket hastigheten til WD-disken, for tester med HD-Tach bekrefter det du sier. :smile: Når det gjelder ide0 eller ide1, så begrenser kabellengde og den fysiske plasseringen av komponentene mine (harddisk og dvd-rom/brenner) plassering. Jeg har nå brenneren og dvd-spilleren på ide1 og harddiskene på ide0. Dette blir jo mer hensiktsmessig siden jeg oftest brenner fra harddisken. 2. Jeg HAR installert nyeste 4-in-1-driverne. Kanskje jeg skal prøve å gjøre det igjen. Kjedelig at det går så sinnssykt sakte. Men da er kanskje løsningen for meg å sette inn 10gb-disken og bruke den som "nedlastingspartisjon" da? Lenke til kommentar
lysbryter Skrevet 9. april 2002 Forfatter Del Skrevet 9. april 2002 Jeg installerte IDE-delen av 4-in-1-driverne på nytt, og nå ser det ut til å funke bedre! :smile: Forrige gang jeg installerte dem kjørte jeg nemlig installasjonen i Win2k-kompatibel modus, for jeg mener å ha lest at det var anbefalt for tidligere 4-in-1-versjoner. Men etter å ha sett litt på den nyeste installasjonen, fant jeg fort ut at det er egne IDE-drivere for XP. Og nå "henger" ikke PC'n når jeg kopierer lenger. Og at det tar 2 minutter å kopiere 680mb nå, er vel eg. ikke så verst (?). :smile: <- fornøyd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå