Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Elendig ping, overbooka sentral?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter på en sentral jeg føler er utrolig overbooka, store deler av dagen har jeg helt elendinge pingtider, og jeg har aldri hatt den speeden jeg skal ha i følge speedtester, sender jeg mail til bluecom, så får jeg tilbake at det er mye trafikk på sentralen, men hvis det er såpass konstant trafikk, så hvorfor ikke gjøre noe med det? Eller går det ikke å gjøre noe med det? Kan man ikke oppgradere sentralen på en eller annen måte?

Mvh.

Christoffer H.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan oppgradere de aller fleste sentraler, men det er noen få hvor det ikke er mulig. Kommer jo også litt ann på hvor mange som er på sentralen og hvor mange Mbit sentralen er på.

Og det kan hende at Bluecom ikke vil oppgradere sentralen. Hvis den f.eks er på 2mbit og har fem kunder som har 704kbit/s og alle disse er ekstreme til å laste ned, er det veldig sannsynlig at Bluecom ikke vil oppgradere sentralen.

Lenke til kommentar
Man kan oppgradere de aller fleste sentraler, men det er noen få hvor det ikke er mulig. Kommer jo også litt ann på hvor mange som er på sentralen og hvor mange Mbit sentralen er på.

Og det kan hende at Bluecom ikke vil oppgradere sentralen. Hvis den f.eks er på 2mbit og har fem kunder som har 704kbit/s og alle disse er ekstreme til å laste ned, er det veldig sannsynlig at Bluecom ikke vil oppgradere sentralen.

Det er vel Telenor som styrer når det skal bli oppgradert med mer båndbredde inn til en sentral? Bluecom har jo ikke egene linjer inn til hver sentral så sant det ikke er en sentral som Bluecom har bygt ut selv (veldi få enda..).

Lenke til kommentar
Det er vel Telenor som styrer når det skal bli oppgradert med mer båndbredde inn til en sentral?

Vanligvis er ikke problemet kapasiteten inn til sentralen, men hvor mye ISPen har bestilt fra Telenor Networks. Det er derfor ISPen som må bestille en oppgradering

Lenke til kommentar

Det er ganske mange kunder, hvorav de fleste har 2 eller 1mbit, og det er faktisk umulig å spille på linja, det funker å laste ned, jeg er aldri oppi max hastighet. Samme gjelder de andre som har linje her ute.

Lenke til kommentar
Pingen begynner å øke når du når ca 80% av maks kapasiteten i sentralen, så du må nok fram med avbiteren og fjerne noen abonenter ;)

80% er vel noe vagt her vel.. jara foreslår 1:20 som normalen, mener du da 80% av 1:20 som blir 1:16 ?

Eller tenker du på når den ene stakkars "sentralen" er overbooka til 80% av de 2, 3 eller 4mbit'ene den har per i dag ?

sagt det før og sier det igjen.. www.jara.no har mye spennende lesning! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...