Gå til innhold

Athlon 64 3200+ m/ 1 MB Cache.... ?

z00l

Anbefalte innlegg

Heisann !!!

En ting jeg lurer på. Ser at komplett ikke lenger har AMD Athlon 3200+ med 1 mb cache.... noen som vet hvorfor ?

Er denne prosessoren på vei ut ?

Det eneste de har er med 512 kb cache

Hvor stor forskjell er det egentlig på 1 mb og 512 kb når det gjelder cache på disse prosessorene ?

Takker for alle svar

Mvh

z00l

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
versjonen med 512kb cache kjører på 200MHz høyere frekvens, så den er vel litt bedre til tross for mindre cache

Enn, når du overklokker den med 1MB cache 200MHz høyere da?? :)

Når du overklokker den med 512kb cache 200MHz høyere da?? :)

Lenke til kommentar

Hehe, da blir jo den bedre igjen, men da kan man jo bare klokke den med 512kb cache enda mer opp, så dette er jo bare en smakssak. Sitter du med heftig kjøling (vann eller bedre) er kanskje den med 1MB cahce bedre, slik at man kan klokke opp skikkelig langt. Dette er jeg ikke helt sikker på, jeg ville selv ha hatt den med 1MB cache. Noen spesiell grunn til det har jeg ikke egentlig. Den frister enkelt og greit bare mer.

Lenke til kommentar
versjonen med 512kb cache kjører på 200MHz høyere frekvens, så den er vel litt bedre til tross for mindre cache

Enn, når du overklokker den med 1MB cache 200MHz høyere da?? :)

Når du overklokker den med 512kb cache 200MHz høyere da?? :)

Tja, er det noen tester på dette?? Hvis det viser seg at begge klokker til samme frekvens så vil jo den med 1MB cache ha et fortrinn

Lenke til kommentar
Heisann !!!

En ting jeg lurer på. Ser at komplett ikke lenger har AMD Athlon 3200+ med 1 mb cache.... noen som vet hvorfor ?

Fordi jeg kjøpte den siste i går ;)

Jeg valgte 2.0 mhz med tanke på at den sikkert skalerer bedre enn 2.2 versjonen. Vil tro at man kan klokke 2.0 versjonen nøyaktig like mye som 2.2 CPU'n, og da vinner jo 1mb versjonen på minnet..

Lenke til kommentar
Heisann !!!

Fordi jeg kjøpte den siste i går ;)

Jeg valgte 2.0 mhz med tanke på at den sikkert skalerer bedre enn 2.2 versjonen. Vil tro at man kan klokke 2.0 versjonen nøyaktig like mye som 2.2 CPU'n, og da vinner jo 1mb versjonen på minnet..

Tror ikke du skal være så sikker på det, duron cpuer hvor man kan låse opp den ekstra cachen klokker langt bedre med lav cache.

Lenke til kommentar

Tester viser at Athlon64 3000 (512KB) bare er marginalt dårligere enn Athlon64 3200 m/1MB cache og samme klokkefrekvens.

-Jeg ville valgt den med 512KB cache da den er av nyere stepping, og antakeligvis er bittelitt raskere pr MHz + den muligens går litt høyere om du skal overklokke.

-AMD har funnet det ut, og etterhvert flere: -Dagens programmer (spill) trenger ikke så mye cache på den meget effektive Athlon64. -Saken er en helt annen for Pentium4 som har en mye lenger pipeline, og har ekstern minnekontroller. -P4 EE er ganske mye raskere enn vanlig P4 med "vanlig" cache.

Lenke til kommentar
Tester viser at Athlon64 3000 (512KB) bare er marginalt dårligere enn Athlon64 3200 m/1MB cache og samme klokkefrekvens.

-Jeg ville valgt den med 512KB cache da den er av nyere stepping, og antakeligvis er bittelitt raskere pr MHz + den muligens går litt høyere om du skal overklokke.

-AMD har funnet det ut, og etterhvert flere: -Dagens programmer (spill) trenger ikke så mye cache på den meget effektive Athlon64. -Saken er en helt annen for Pentium4 som har en mye lenger pipeline, og har ekstern minnekontroller. -P4 EE er ganske mye raskere enn vanlig P4 med "vanlig" cache.

Sant nok, men det AMD også har "funnet ut" er at det er billigere å lage cpu'er med mindre cache, og med et minimalt ytelsestap så er det jo to fluer i en smekk :D

Lenke til kommentar
Det er billigere å lage cpu'er med mindre cache, og med et minimalt ytelsestap så er det jo to fluer i en smekk :D

Enig :)

Og om det er noen brikker med 1MB cache hvor noe av cachen ikke virker er det sikkert kanskje mulig og selge denne som en brikke 512 cache...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...