Gå til innhold

P4 2Ghz - temperatur..??

Tjommy

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt en ny PC med en P4 2Ghz CPU. Alt fungerer topp, men jeg undrer litt på hva som er "normal" temperatur for denne prosessoren. I følge PC Alert III, som er programmet jeg bruker for å overvåke temperaturen, observerer jeg at CPU ligger normalt på ca 47 grader C. Den høyeste temp jeg har observert er 53 grader C. Normalt ligger kabinett temp rundt 37 grader C. Vet at man ikke bør stole for mye på disse programmene, men bør jeg gjøre endringer vedr kjølingen av denne CPU'en??

Forøvrig er HK av typen MSI MS-6545 (850 Pro5), og skjermkort av typen MSI Geforce4 Ti4600 VDI.

Håper noen kan gi meg noen hint og tips.

-Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

37 grader i kabinett temperatur!? Der har du problemet ditt... Min er på 25 grader den med bare 2 stk. 80mm Papst vifter på 12dB :wink:

Mitt råd : Kjøp deg 2 slike kabinett vifter så skal jeg love deg at CPU temperaturen også synker endel!

Lenke til kommentar

Takk for kommentarene. Monterte inn en kabinettvifte jeg hadde for å teste (rett under poweret) Tror jeg satte den feil vei i og med at den trekker inn luft her og ikke ut. Men iallfall så sant CPU temp til normalt 44 grader C og kabinett temp til 33 grader. Det hjalp jo litt

En annen ting. Er jeg best tjent med å montere denne vifta nederst i fronten slik at den trekker inn kald luft her, eller bør den blåse ut luft rett under poweret. Eller faktisk slik jeg har gjort nå: blåse inn lufte under poweret??

Takk igjen

-Marius

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd de tre måtene jeg nevnte tidligere og fikk faktisk best resultat når vifte var montert undert poweret, og trakk inn luft. Nå har jeg den montert nederst i fronten hvor den trekker inn luft.

Nå ligger temp på ca 46grader på CPU, og 35grader i kabinettet.

Bør jeg ha ei vifte under poweret som blåser ut også?? Slik at det blir en lettere gjennomstrømning av luft??

Ellers, hvor ville Dere ha plassert den ene kabinettvifta i så fall??

-Marius

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-09 22:04, byggeren skrev:

Er du sikker på at det er kabinett temperaturen du/dere snakker om? Husk at det kan være stor forskjell på denne og systemtemperaturen. For å si det slik, du kan ikke lese av kabinettemperaturen i bios, du må ha et eksternt termometer til dette.

Det kommer jo ann på kortet byggeren, vet ikke hvordan det er på MSI, men på mitt Asus kort så viser føleren på hovedkortet lik kab.temp som min eksterne sensor. Det samme gjelder cpu føleren når tempen overskrider 40grader (Asus p4b266 viser ikke cpu temp under 40grader).

Lenke til kommentar

Tipper som forrige person at 37 grader er systemtemperatur(det høres riktigere ut). Men dersom kabinett tempen skulle være 37 grader burde du merke det når du åpner det, 37 grader er merkbart varmt.

Mitt hovedkort og sikkert flere andre har en temp sensor som er plassert et stykke nedenfor rambrikkene, denne tar ganske bra kabinett temp. Utenom er det sef en sensor for CPU og en for system(chipsett). Hva som er hva av disse når du får den opp som sensor 1-3 i MBM er ganske greit; den kaldeste er kabinett temp og den varmeste er som regel CPU(med mindre man har en effektiv kjøler som gjør at CPU er kaldere enn chipsett).

Lenke til kommentar

Dersom noen kort leveres med en ekstern føler slik at denne kan måle luften i kabinettet, så er det fullt mulig at du kan lese av temperaturen i bios. Ingen av de kortene jeg har vært borti, har hatt dette.

De kortene jeg har testet har hatt temperaturmåleren montert på hovedkortet, og da er det denne tempen som måles. Plasseringen av denne måleren varierer fra hovedkort til hovedkort. Dersom denne føleren er på plassert på hovedkortet i nærheten av f.eks. spenningsregulatorene, så vil avlest temperatur være mye høyere enn kabinett temperaturen. Andre produsenter monterer denne et stykke vekk fra komponenter som produserer varme, og vil derfor måle en temperatur som er nærmere kabinettemperaturen.

Det er derfor jeg skriver at det kan være stor forskjell på system temperatur og kabinettemperatur.

Lenke til kommentar

I det programmet jeg leser av temperaturen står denne under "chassis", noe jeg vil tolke som temperaturen i kabinettet. Når jeg åpner kabinettet så kan jeg føle med hånden litt utenfor komponentene at der er varmt.

Nå som jeg igjen har flyttet denne kabinettviften jeg har prøvd med litt med har temp på CPU ligger nokså stabilt på rundt 44grader og "chassis" på rundt 34grader. Dette cirka 25 minutter etter at jeg slo på maskinen.

Vifta er nå montert rett under poweret, og den trekker inn luft. Hittill er dette den beste løsningen jeg fant med én kabinettvifte. Har bestilt to nye kabinettvifter idag og forsøker å finne ut hvilken plassering som er best. Kabinettet er av typen HQ48.

I og med at varmen stiger bør jeg kanskje montere en i front som trekker inn, og en oppe i bakkandt som trekker varm luft ut igjen, eller....?

Kort sagt: bør alle viftene blåse inn i kabinettet, eller vil det beste være å skape en nonelunde jevn luftstrøm igjenom kabinettet?

Slán

Marius

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...