Gå til innhold

Guide: Min taktikk/fremgangsmåte ved overklokking.


Anbefalte innlegg

Jeg fikk nylig et spørsmål på PM om hvordan jeg ville gått frem ved overklokking. Svaret ble ganske langt så jeg tenkte jeg skulle dele det med dere:

 

Morn! Fikk min Mobile 2400+ 35W idag! Har i tillegg kjøpt et Abit NF-7 S v. 2.0.  (...)

 

Jeg er en ny klokker, har du noen tips? Hva bør jeg sette opp først? 10 og 10 fsb, 10 og 10 multiplier? og deretter volten? Eller hvilken rekkefølge bør jeg følge?

Gratulerer med ny CPU og hovedkort :-)

 

Det er mange forskjellige taktikker når det gjelder overklokking, selv følger jeg denne:

 

* Øke multiplier 1 hakk av gangen og teste stabiliteten med Prime95 i minst 5 minutter. Om det er "stabilt" så øker jeg multiplier ett hakk til. Dette gjør jeg helt til jeg finner ut når CPU'en blir ustabil.

 

* Deretter øker jeg spenningen ett hakk (0,025V) og prøver igjen på den "ustabile" hastigheten helt til det blir stabilt.

 

* Deretter øker multiplier ett hakk og samtidig spenningen 0,05V. Om det er ustabilt så øker jeg spenningen ett hakk til. Om det er stabilt så senker jeg spenningen ett hakk. Slik fortsetter jeg til temperaturen blir i høyeste laget for meg (ca 60'C)

 

* Når jeg overklokker har jeg hele tiden et ark forran meg der jeg skriver ned hastigheten, spenninga, temperatur, FSB for hvert "steg" jeg går frem. Dette kan senere brukes til å tegne opp en kurve med MHz som X-akse og stabil spenning (V) som Y-akse. Kurven ser alltid eksponensiellt stigende ut. Denne kurven er nyttig for senere å lett kunne sette rett spenning og multiplier med en gang og få det stabilt på første forsøk. Kurven viser også hva selve CPU'en er i stand til.

 

* Når jeg vet så mye om CPU'en, MHz, spenning og stabilitet så er det på tide å teste hva FSB'en er god for. Det gjør jeg ved å sette ned multiplier og spenning på CPU'en til et garantert sikkert område (f.eks under orginal hastighet). Jeg setter også ned hastigheten på RAM til ett hakk under orginal hastighet (f.eks PC2700-hastighet for PC3200-brikker. Deretter kan jeg øke FSB hakk for hakk (kanskje 10MHz først og deretter 2-3MHz om gangen). Stabiliteten testes i 5 minutter med Prime95 for hver gang.

 

* Om spenningen på chipsettet kan husteres så kan det også utforskes på samme måte som for CPU'en. Litt høyere MHz og litt høyere spenning. Alt skrives opp i en tabell og graf. Denne grafen viser hva selve chipsettet klarer.

 

* Så er det på tide å teste ram. Det gjøres ved å stille FSB og multiplier lavt, og ram til PC3200-hastighet. Så er det bare å øke på til man finner ut hva som er stabilt der også. Om du ikke er utmattet av testing ennå så kan du sikkert teste med noen forskjellige timinger på minnet også.

 

* Til slutt så sitter du igjen med tre grafer som forteller hva CPU, ram og chipsett er i stand til, hvilke hastigheter de tåler og hvilke spenninger og temperaturer de gir. Med all denne kunnskapen om systemet ditt kan du nå enkelt velge optimal hastighet for hver enkelt komponent slik at multiplieren og minnedivisoren passer sammen. Velg gjerne hastigheter som ligger litt under maksimal hastighet for å være sikker på at ting er dønn stabilt, og for at temperaturene skal bli ok. Dette gjør at PC'n ikke kræsjer så snart sola skinner og det blir litt varmere enn normalt.

 

Men uansett: Velkommen som overklokker, og Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er IKKE bra nok for å verifisere at klokkingen virker/er stabil.

 

Priume95 må kjøres forbi 1024FFT test .

Gjerne en time .

Ofte stopper den etter 15-20 minuter ,ved overgang fra 1024 FFT .

 

Dette blir da en test med 2D.

 

 

 

 

Max test:

 

Først bør man via taskmanager sette ,prime til high priority .

 

 

Ved 3D akrelleration øker belastningen på power supply ,

Har man PSU som er underdimensjonert , liurer man seg selv.

Man skal da kjøre 3dmark patrallelt med prime95 .

Lenke til kommentar
Dette er IKKE bra nok for å verifisere at klokkingen virker/er stabil.

 

Priume95 må kjøres forbi 1024FFT test .

Gjerne en time .

Ofte stopper den etter 15-20 minuter ,ved overgang fra 1024 FFT.

Jeg vet det er litt jalla å bare teste 5 minutter men det er egentlig ikke så veldig nøye om man bare husker å klokke ned et par hakk etter 5-minutter-testen. Ting blir jo mer stabilt når man klokker nedover og da holder det gjerne å klokke ned FSB med 2-5MHz for å øke stabiliteten fra 5-minutter-stabil til 24-timer-stabil.

 

Jeg bør kanskje spesifisere dette nøyere i 1. post. Om dette blir sticy så blir selvfølgelig guiden grunndig oppgradert den nærmeste uka. (kom gjerne med tips og ønsker til hva jeg bør ha med)

Lenke til kommentar

Fin guide!

 

Men...

 

* Til slutt så sitter du igjen med tre grafer som forteller hva CPU, ram og chipsett er i stand til, hvilke hastigheter de tåler og hvilke spenninger og temperaturer de gir. Med all denne kunnskapen om systemet ditt kan du nå enkelt velge optimal hastighet for hver enkelt komponent slik at multiplieren og minnedivisoren passer sammen. Velg gjerne hastigheter som ligger litt under maksimal hastighet for å være sikker på at ting er dønn stabilt, og for at temperaturene skal bli ok. Dette gjør at PC'n ikke kræsjer så snart sola skinner og det blir litt varmere enn normalt.

 

 

Jeg var nå i den situasjonen at jeg trodde jeg visste hvordan jeg overklokket, så dette virket litt forvirrende på meg :(

 

Når du har testet alt og har de tre grafene, setter du da hele pakka på nesten max, og så er det stabilt?

Lenke til kommentar
Fin guide!

 

Men...

 

* Til slutt så sitter du igjen med tre grafer som forteller hva CPU, ram og chipsett er i stand til, hvilke hastigheter de tåler og hvilke spenninger og temperaturer de gir. Med all denne kunnskapen om systemet ditt kan du nå enkelt velge optimal hastighet for hver enkelt komponent slik at multiplieren og minnedivisoren passer sammen. Velg gjerne hastigheter som ligger litt under maksimal hastighet for å være sikker på at ting er dønn stabilt, og for at temperaturene skal bli ok. Dette gjør at PC'n ikke kræsjer så snart sola skinner og det blir litt varmere enn normalt.

 

 

Jeg var nå i den situasjonen at jeg trodde jeg visste hvordan jeg overklokket, så dette virket litt forvirrende på meg :(

 

Når du har testet alt og har de tre grafene, setter du da hele pakka på nesten max, og så er det stabilt?

Da setter du alt på den høyeste hastigheten der det var stabilt for best ytelse ;)

 

Kjempeguide det her ja :w00t:

Lenke til kommentar
Dette er IKKE bra nok for å verifisere at klokkingen virker/er stabil.

 

Priume95 må kjøres forbi 1024FFT test .

Gjerne en time .

Ofte stopper den etter 15-20 minuter  ,ved overgang fra 1024 FFT.

Jeg vet det er litt jalla å bare teste 5 minutter men det er egentlig ikke så veldig nøye om man bare husker å klokke ned et par hakk etter 5-minutter-testen. Ting blir jo mer stabilt når man klokker nedover og da holder det gjerne å klokke ned FSB med 2-5MHz for å øke stabiliteten fra 5-minutter-stabil til 24-timer-stabil.

 

Jeg bør kanskje spesifisere dette nøyere i 1. post. Om dette blir sticy så blir selvfølgelig guiden grunndig oppgradert den nærmeste uka. (kom gjerne med tips og ønsker til hva jeg bør ha med)

Tja !

Fant en interessant test av cpu stress programmer her :

http://www.systemcooling.com/load_proc-01.html

 

Link til deres top tre ratede programmer :

1.Cpu Burn

http://users.ev1.net/~redelm/

 

2.Toast

www.netbetty.com/toast.zip

 

3.Hot Cpu Tester

http://www.7byte.com/index.php?page=download

 

Hadde en dårlig overklokk igår (minne).

Prime95 brukte over 5 timer for å detektere den .

 

Hot cpu test minne burn brukte noen få minutter .

 

For rask test er SuperPi med 16M alright (ca.15 minutter )

eneste er superpi allokerer lite minne .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...