Gå til innhold

Til dere med fingerspitzgefül (Audigy 2 zs)

Anbefalte innlegg

Er det merkbar forskjell på lydkvaliteten?

Audigy 2 zs vs. soundstorm 6.1

Ved bruk av spdif og 5.1 digital surround.

Jeg vil nødig bruke 1200kr på et lydkort hvor kun hunder og andre med god hørsel merker forskjell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nvidia sin lydstorm har egentlig relativt lite med lydkvalitet å gjøre, Nvidia sin lydstorm er i hovedsak til digital lyd-/signalbehandling (til bl.a. surre-meg-rundt-lyd aka. surroundsound) som er integrert i sørsiden på NForce2 chip-settet. Den jobben gjør Nvidia med relativt god kvalitet etc. Lydkvaliteten derimot vil dessuten i stor grad avhenge av hvordan bla. de analoge lydkretsene på mammakortet er designet.

Dersom det du har tenkt å gjøre er å koble datamaskinen med en SP-DIF link til en integrert surre-meg-rundt forsterker, og dermed ikke benytte de analoge lydkretsene på mammakortet/lydkortet, så vil det så vidt jeg kan forstå ikke være noe som helst poeng å bytte til et Audigy lydkort (ikke dermed sagt at det ikke finnes andre grunner til å vurdere et separat lydkort).

mvh

KJ

Endret av KJ
Lenke til kommentar
Nå vil jeg ikke si at Creative sin lydkvalitet er så mye å rope hurra for,...

Det var litt av en generalisering. Det er merkbar forskjell på f.eks. SB Live og et SB Audigy/Audigy 2, hvis en da kobler lydkortet til et kurant anlegg. Tror nok stereo-lydkvaliteten til f.eks. Audigy 2 holder i massevis for de fleste. Det svake leddet i et typisk PC-oppsett er som oftest høyttalerne og forsterkeren som lydkortet er koblet opp mot. Kobler du lydkortet opp mot en ekstern dekoder så vil naturligvis det ha mye å si på lydgjengivelsen. Synes spill-lyden er ganske bra også. Kan være fordelaktig med Audigy 2 hvis en ønsker full EAX-støtte f.eks.

Generelt sett vil jeg anbefale separate lydkort, men hvis man er på et budsjett så kan integrerte lydkort være en grei løsning. Hovedkort med HD Audio-støtte skal etter planen komme senere i år. Vi får se hvordan disse kan måle seg med f.eks. Audigy 2. Creative vil nok før eller senere komme med et nytt kort for å møte utfordringen fra integrerte HD Audio-kort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...