Oseantic Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 (endret) Hei! Her om dagen tok jeg av min sparks7+ og så under kjøleribba og der var det 3 små hakk som syntes ganske gått. Cpu'en er en intel p4 2.6c Så dro jeg neglen min over cpu og kjente etter ujevnheter og så draff neglen min 2 stk små metal ''prikker'' (to små ''prikker'' som stod opp fra heat spreaderen) som som tydligvis hadde laget rippene i kjøleren. Prøvde å få bort ''prikkene'' med neglen men de satt tydligvis godt fast. ''Prikkene'' ligger ikke så langt fra sentrum av kjøleren. Kom ikke på noe bedre navn på de tingene som forårsaket hakkene. Hvordan få bort disse hakkene? Går det noe utover varme overføringen? Vil ikke røre så mye på cpu, er redd for å ødelegge noe ! Takker veldig for svar på dette problemet ! Endret 19. mai 2004 av Oseantic Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Det vil nok gå en del ut over varmeoverføring ja, så det er smart å få fjerna dei. P4 Prosessorer har heatspreader rundt kjernen, så om du er forsiktig med undersida med alle pin'ane, så går det sikkert greit å prøve å file/skrape/"kutte" vekk dissa "prikkane". Så er det berre å slipe vekk merka i kjøleren, og sette alt sammen igjen. Og husk kjølepasta Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Heatspreaderen er bare ett slags kobberdeksel som ligger over CPU kjernen. Du kan pusse/skrape en god del før du komme igjennom. Eller du kan gjøre som mange andre, rett og slett fjerne heatspreaderen. Noe som fører til lavere temperatur. Lenke til kommentar
Oseantic Skrevet 19. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2004 Er litt redd for å røre cpu så mye (den var ganske dyr da jeg kjøpte den) Så jeg tar jalfal ikke av heat spreaderen. Kan jo prøve å planslipe den med våtslipepapir. Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Her har du en planslipingsguide. Lenke til kommentar
Oseantic Skrevet 19. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2004 Her har du en planslipingsguide. Har sett på den guiden. Lenke til kommentar
Oseantic Skrevet 19. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2004 Men hvordan får jeg tettet det 'lufte hullet' som er på heat spreaderen? Og hvordan isopor type bør jeg bruke som ikke lager høye elektriske spenninger? Evt, andre måter jeg kan fikse problemet på! Takker for svar ! Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Hvorfor skal du tette hullet? Lenke til kommentar
Oseantic Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 Hvorfor skal du tette hullet? Det vil jo komme vann i ved våtslipping Lenke til kommentar
Asbjørn² Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Tror ikke det gjør noe om det kommer vann nedi hullet, det kommer ikke i kontakt med noen vitale deler av CPUen uansett. Lenke til kommentar
Oseantic Skrevet 22. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2004 Tror ikke det gjør noe om det kommer vann nedi hullet, det kommer ikke i kontakt med noen vitale deler av CPUen uansett. Tror jeg vil forsikre meg om at hullet er tett før jeg våtslipper, vil ikke ødellege noe. Og hvordan isopor type bør jeg bruke som ikke lager\lader høye elektriske spenninger? Takker for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå