Gå til innhold

rsync spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg bruker rsynt til å lage et lokalt mirror av bl.a. trustix og redhat (ja vet redhat er "utdatert" men det er på siden av saken). Av diverse årsaker så ønsker jeg å legge til RedHat 7.2 filene og Enterprise WS3 filene jeg har/eier i RedHat katalogen. Dersom jeg bare oppretter disse katalogene i redhat strukturen (/home/ftp/pub/linux/mirror/redhat/redhat) så blir filene slettet når rsync kjøres (av cron en gang i døgnet). Hvordan kan jeg beskytte disse katalogene slik at de ikke slettes?

Nå har jeg brukt RedHat som eksempel, og man kan jo argumentere at det ikke kommer noen flere updates for redhat (7.x, 8, 9) men et svar vil jo gjelde eventuelle andre distribusjoner/filer osv jeg ønsker å beholde/beskytte..

Her har dere crontab scriptet mitt, samt config filer mm:

/root/bin/rsync-redhat.sh kjøres av cron og inneholder:

#redhat iso/os
/usr/bin/rsync -vvaHz --delete-after --include-from=/root/etc/rsync-redhat-include \
--exclude-from=/root/etc/rsync-redhat-exclude ftp.uninett.no::redhat/ \
/pub/linux/mirror/redhat/redhat/

#redhat updates
/usr/bin/rsync -vvaHz --delete-after --include-from=/root/etc/rsync-redhat-updates-include \
--exclude-from=/root/etc/rsync-redhat-updates-exclude \
ftp.uninett.no::redhat-updates/ /pub/linux/mirror/redhat/updates/

Alt er jo egentlig på en lang linje

Jeg har disse filene i /root/etc/ (Jeg ønsker i praksis bare engelske filer/versjoner, og ikke kildeISOer):

rsync-redhat-exclude:

/*/*
/*/en/doc/*
/*/en/iso/doc/*
*SRPMS*.iso
*srpms*.iso

rsync-redhat-include

/*/en/

rsync-redhat-updates-exclude

/6.2
/7.3/*
/8.0/*
/9/*

rsync-redhat-updates-include

/7.3/en
/8.0/en
/9/en

Vil det være en løsning å legge til '/7.2/' til /root/etc/rsync-redhat-include? /7.2/ finnes jo ikke på ftp/rsync serveren jeg henter ifra...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...