Gå til innhold

Pc skrur seg av helt plutselig

Anbefalte innlegg

I det siste har pcen begynt å skru seg av helt av seg selv til forskjellige tider. Har prøvd å bytte strømboks uten at det hjalp.

Det merkelige er at jeg må kutte strømmen til lampen på hovedkortet slutter å lyse før jeg kan skru den på igjen?

Noen som har noen tips om hva som er feil?

mitt hovedkort er: Asus A7N8X E deluxe

mistenker det nå, men vet jo ikke

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ifølge nvidia system utility ligger cpu tempen på rundt 60-62

hvor høyt kan den gå, og hva er standard?

en annen rar ting er at dette skjedde jo ikke før, så hva har fått dette til å hende nå?

kan prøve å gå inn i bios og senke hastigheten og se om temperaturen går mye ned

Lenke til kommentar

ok, men hvordan gjør en det?

kanskje kjøpe en annen vifte da?

skal sette cpuen på en lavere hastighet i bios men har jo litt lyst til å kjøre den på hva den er beregnet for

er kabinettvifter tingen kanskje?

Lenke til kommentar

Har hatt endel PC'er på jobben som har nettopp dette problemet. Der viser det seg at hovedkortet har en svakhet i strømkondensatorene. Ikke sikkert at det er dette som er feilen, men hvis det ikke blir bedre med ny vifte o.l kan hovedkortet ha tatt kvelden.

Mvh

z00l

Lenke til kommentar

Hva skjer hvis du tar av side dekselet da ..

Cpu kjølere som har "silent" og "breeze" i navnet er kjølere

beregnet for stille operasjon , ikke best mulig kjøling .

Få ned temp 1)

Ta og remontere kjøleren , fjern gammel kjølepasta ,

rens både kjølerens bunn og cpu for gml pasta,

og få vekk støv og lo imellom lamellene i kjøleblokken

Reinstallere den med ny påført kjølepasta (ikke overdriv med mengde).

Skal ligge i papirtykkelse over hele cpu kjernen .

Få ned temp 2)

Sørg for at inntaksvifte (kabinettvifte) ikke har hindret luftflyt .

Rydd kabler , fjern støv,skitt, lo osv.

Og samme med utblåsnings vifta (kabinettvifte) bak.

Slik sørges det for at det eksisterer en diagonal "flow" gjennom

kabinettet som igjen leverer kjølig luft til cpu vifta å benytte .

Lenke til kommentar
Hva skjer hvis du tar av side dekselet da ..

Få ned temp 1)

Ta og remontere kjøleren , fjern gammel kjølepasta ,

rens både kjølerens bunn og cpu for gml pasta,

og få vekk støv og lo imellom lamellene i kjøleblokken

Reinstallere den med ny påført kjølepasta (ikke overdriv med mengde).

Skal ligge i papirtykkelse over hele cpu kjernen .

Få ned temp 2)

Sørg for at inntaksvifte (kabinettvifte) ikke har hindret luftflyt .

Rydd kabler , fjern støv,skitt, lo osv.

Og samme med utblåsnings vifta (kabinettvifte) bak.

Slik sørges det for at det eksisterer en diagonal "flow" gjennom

kabinettet som igjen leverer kjølig luft til cpu vifta å benytte .

jepp gjort dette samt satt cpuen ned til 2,2 nå ligger cpu temp på 52 så det er vel et steg i riktig retning :yes:

ser at jeg har en ledig plass til en kabinett vifte til får vel kjøpe en slik og se om det hjelper mer

takk til alle som har hjulpet :thumbup:

Lenke til kommentar

Har du ledig plass til en kabinett vifte så burde du absolutt kjøpe en.

På mitt hk så kommer det fram en voicemelding når noe er galt i oppstarten, får du noen sånne meldinger? Neste gang pc'en ikke vil starte, kan du prøve å sette høytaller ledningene inn i hovedkortets lydutgang. ( hvis du ikke allerede har gjort det da) Jeg mener du skal også ha sånn voice meldinger på ditt hovedkort. (jeg har asus v7x8 hk)

Du kan også laste ned asus probe HER.

Dette programmet viser det hele tiden temperaturen inne i kabinettet og på CPU'en.

Helt enig.

Vil du senke tempen enda mer burde du gå for en ny cpu vifte. Legg gjerne litt mer penger enn de aller billigste på markedet.

Jeg har en frostbite vifte og den fungerer veldig bra. Eneste problemet er at den er ufattelig stor. Og jeg har lest at det anbefalles å ta av vifta hver gang jeg skal frakte pc'en.

Microplex har mange vifter å velge mellom

Lenke til kommentar

Har hatt samme problem med et abit hovedkort. Det var hovedkortet som var feil.

Bytta samtlig deler i maskina untatt hk -> problemet var det fortsatt

Kjøpte nytt hk, helt likt -> problemet forsvant

Datakjeden nekter likevel for at det er feil på hk, og nekter å gi meg pengene tilbake.

Lenke til kommentar

Det mange ikke tenker på, er at med sommeren så vil ofte innetemperaturen stige med flere grader. Hvis CPU-temperaturen tidligere har ligget tett opptil grensen, så vil dette være nok til at systemet plutselig blir ustabilt. Kabinettvifter som sørger for god luftgjennomstrømning er som nevnt over alltid en god hjelp til å holde CPU-temperaturen nede.

Hvis du ikke har siste versjon av BIOS, så kan dette også hjelpe. Jeg har observert at disse ofte har fikser på avlesning av temperatursensorene.

Lenke til kommentar
Har du ledig plass til en kabinett vifte så burde du absolutt kjøpe en.

På mitt hk så kommer det fram en voicemelding når noe er galt i oppstarten, får du noen sånne meldinger? Neste gang pc'en ikke vil starte, kan du prøve å sette høytaller ledningene inn i hovedkortets lydutgang. ( hvis du ikke allerede har gjort det da) Jeg mener du skal også ha sånn voice meldinger på ditt hovedkort. (jeg har asus v7x8 hk)

Nå har jeg testet systemet i en dag og det funker foreløbig fint. Jeg tok av cpu viften og renset den for støv(var endel der) Så tok jeg kabinettviften og satt på øverste plass i kabinettet slik at den blåser "rett" på cpuen

Nå har jeg idle temperatur på 51, med andre ord ned 10 grader. Er det forresten noe poeng å prøve å få den ned mer?

Skal kjøpe en kabinettvifte til, og sjekke opp cpu vifter. Problemet er at jeg trenger en stillegående også

Får opp temperaturer med nvidia system utility, skal teste asus probe også.

Angående denne damen så har jeg skrudd av hun i bios da hun lager mye ulyd. Husker når jeg hadde hun på så sa hun av og til: "cpu fan fail" i oppstarten, selv om viften gikk rundt.

Har siste bios

Det med årstid stemmer nok ganske bra det og, kjøpte dette hovedkortet i januar og først nå dette har begynt å skje

Takk alle for god hjelp, nå slipper jeg å returnere en ikke defekt strømboks :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis du kun har en kabinett vifte nå anbefaler jeg at du setter den foran nede og suger luft inn .

PSU vil da virke som eksos vifte .(kompletter senere med ny esos vifte bak som trekker ut luft)

Slik du har det nå tror jeg at bak vifta og vifta i psu jobber mot

hverandre ( luftflow er kun oppe bak i kabinettet , ikke gjennom hele)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...