Gå til innhold

Hjelp, jeg skal kjøpe brukt speilreflekskamera!

Anbefalte innlegg

Har gått lei av den kalde og kyniske måten å fotografere digitalt på, og vil gjerne kjøpe et brukt speilreflekskamera som jeg kan kose meg med når jeg tar bilder.

Vil imidlertid ikke bruke mer enn en tusenlapp på det, og tenkte på å kjøpe et brukt speilreflekskamera, helst med manuelle innstillinger uten for mye fanzy duppeditter.

Tenkt å bruke kameraet til konsertbilder, naturbilder, og generellt bilder "til albumet" samt kanskje noen dias.

-hvilke brukte speilreflekser anbefaler dere?

-hva bør en være på utkikk etter? (Hører at mekanikken kan bli slitt etter ca 150 000 eksponeringer osv.)

-prisen på speilrefleks har vel sunket litt etter digitalkameraenes inntog, hvor mye er det verdt å betale for et brukbart, brukt speilreflekskamere til mitt bruk?

Edit: Kan vel også melde at jeg fikk et tilbud om å kjøpe et Nikon F-401x med 35-70mm zoom til 1000 kr.

Er dette noe å slå til på?

Endret av total
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje en idé å kjøpe enten Nikon eller Canon så du eventuelt kan gå over til d70 eller 300D hvis du blir bitt av speirefleksbasillen?

Selv hadde jeg en EOS 300 som jeg tok en del bilder med, og jeg ble fort klar over at jeg aldri skulle ha noe annet enn speilrefleks, så da den ble stjålet gikk jeg over til EOS 300D. Var strålende fornøyd med den EOS 300'en :woot:

Edit

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

Hvor mye er det vits å betale for et ca. 10 år gammelt speilreflekskamera som fyller mine behov da? Har ikke prisene på disse sunket drastisk siste tia da?

Er jo på jakt etter kvallitet, men langer ikke ut mer en én høvding...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har vel egentlig funnet ut at et gammelt Nikon i FM eller FE-serien er det rette for meg.. noen som har noen kommentarer til disse modellene, og eventuelle bra optikk som passer til?

(Hvis noen her har denne type/liknende kameraer til salgs, så send meg gjerne en PM.)

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Har vel egentlig funnet ut at et gammelt Nikon i FM eller FE-serien er det rette for meg.. noen som har noen kommentarer til disse modellene, og eventuelle bra optikk som passer til?

Nikon FM er et meget bra valg hvis du finner et i bra stand, det finnes noen nyere varianter også. Tror FM10 var siste versjon. Manuell fokus og manuelt filmfremtrekk, som Canon-bruker var jeg misunnelig fordi Nikon fortsatte å lage slike modeller mye lenger enn Canon. En 50mm er ofte et bra utgangspunkt, ellers fantes det noen normalzoomer som ike var så dyre. En fast 35m kan også være en grei start, litt avhengig av hva slags bilder du tar.

Lenke til kommentar

Jeg må bare spørre: var de to postene nye? Så noen fant frem en 7 år gammel tråd for å selge et kamera? :hmm:

Eller en administrator som er litt vel overivrig i tjenesten og graver dypt, men man må huske på at foreldrefristen er 10 år på straffesaker :)

Skrevet i går, 22:43

Selger et Nikon D5000 med to objektiver (18-55 og 55-200 samt en fisheye) batterigrep. HDMI Kabel til tv. Timelapsekontroll og kameraveske.

Kontakt meg på xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

+ en til...

;)

Lenke til kommentar

a) Riktig svar avgitt.

b) Riktig svar avgitt.

c) Riktig svar avgitt.

....men man må huske på at foreldrefristen er 10 år på straffesaker.

I straffeloven § 67 heter det at foreldelsesfrisen er 2 år når den høyeste lovbestemte straff er bøter eller fengsel inntil 1 år. Videre er fristen 5 år hvor strafferammen er fengsel i inntil 4 år, 10 år hvor strafferammen er fengsel inntil 10 år, 15 år hvor strafferammen er fengsel inntil 15 år, og 25 år hvor strafferammen er fengsel inntil 21 år.

Tja? Hvilken paragraf skal vi bruke her i forumet da? ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takker for velment svar!

Siden jeg skrev denne posten for 7 år siden har jeg vært innom en haug med analoge og digitale kameraer, og jobber nå med et D40 på privaten og et Olympus PEN på arbeidsplassen. Heldigitalt altså ;)

Endret av total
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...