broke- Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 har fått den stygge e18 feilen... fant en guide på nettet til hvordan jeg skal fikse det... ixus kameraer generellt. men jeg får ikke åpnet kameraet mitt, og det irriterer meg grenseløst. Åpnet alle skruene, men neida... *crap* Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 hvorfor kan du ikke bare levere det på service? regner med at garantien ryker hvis du åpner kameraet... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 har fått den stygge e18 feilen... fant en guide på nettet til hvordan jeg skal fikse det... ixus kameraer generellt. men jeg får ikke åpnet kameraet mitt, og det irriterer meg grenseløst. Åpnet alle skruene, men neida... *crap* Noen som kan hjelpe meg? Uffda... i stedet for å levere det inn til reparasjon for å få det fikset gratis, har du nettopp ødelagt garantien. Regn med å måtte betale ett par tusen for å få det fikset. Mener ikke å være slem her, men har du fjernet skruene og forsøkt å åpne kameraet er garantien blåst, selv om du ikke fysisk har fått åpnet kameraet. De kan ikke vite at du ikke har fått åpnet kameraet og tuklet med noe inni der. Vel vel... ring Canons verksted, Serviceproffen, og snakk med de (finner du ikke nummeret, vet sentralbordet på Canon Norge det)... kanskje de ordner en spesialavtale for deg. Men som ansatt i fotobutikk vet jeg at de ikke alltid er like lette å ha med å gjøre. Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Høres ut som om butikken fort kan slå seg vrang med tanke på garantien. Ville skrudd til skruene og ikke nevnt at du har prøvd å åpne kameraet. Dersom butikken hevder at du har åpnet kameraet så vil bevisbyrden til syvende og sist hvile på butikken. Etter min mening ser jeg ingen grunn til at garantien skal ryke bare fordi du har tuklet på et par skruer så lenge du ikke har fysisk gjort noe som tilsier at kameraet skulle ha tatt skade av det. Lenke til kommentar
Skikongen Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 E18 var garantisak på mitt kamera. Leverte inn kameraet til Serviceproffen på en fredag. Fikk SMS melding om at kameraet var fikset mandag ettermiddag. Kameraet er kjøpt i England og hadde ikke det europeiske garantibeviset. Meget god service fra Canon/Serviceproffen sin side! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Ville skrudd til skruene og ikke nevnt at du har prøvd å åpne kameraet. Dersom butikken hevder at du har åpnet kameraet så vil bevisbyrden til syvende og sist hvile på butikken. Synes du oppfordrer til svindel her, jeg Covcon. Hevder verkstedet at kameraet er (forsøkt) åpnet, er det ingenting butikken kan gjøre med det... butikken må følge verkstedets påstander, ettersom de færreste butikker har egne servicepersoner som kan sjekke om det verkstedet påstår er sant. Hvis du fortsatt hevder at du ikke har prøvd å åpne kameraet og krever at butikken skal betale reparasjonen for deg... da er det ganske smålig gjort, og det kalles svindel (straffbart om det plutselig finnes bevis mot deg). Senest for noen uker siden, hadde vi en sak der jeg jobber. En kunde leverte inn ett kamera, som verkstedet hevdet var støtskadet. Kameraet hadde også tydelige fysiske skrammer på utsiden som tydet på kraftige støtskader. Flere i butikken husker hvilken stand kameraet var i (ettersom vi fortalte kunden at verkstedet mest sannsynlig ikke ville godta garantisak), men kan ikke bevise det, og kunden nekter på at det var tilfelle. Av den grunn må vi stå for utgiftene til reparasjon (flere tusen kroner), og får en liten butikk som vi flere slike uærlige kunder som ser sitt snitt til å lure oss, så kan den fort gå under. Ingen er tjent med det. Så vær ærlig hvis spørsmålet kommer opp, men det er ingen grunn til å fortelle mer enn nødvendig. Altså, lever kameraet som en garantisak, men ikke si at du har prøvd å åpne kameraet. Hvis det senere blir hevdet at du har prøvd å åpne kameraet, så må du være ærlig og si at, ja, du skrudde løs skruene, men du fikk ikke åpnet det. På denne måten har du gjort alt riktig, ettersom du i utgangspunktet ikke fikk ødelagt kameraet ved å åpne det. Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Afseth - syns ikke du skal beskylde meg for å oppfordre til svindel, det var ikke det jeg gjorde. Jeg skrev som du selv siterte at butikken må bevise at han har åpnet kameraet. Han har ikke åpnet kameraet, og derfor ikke gjort noe som skulle tilsi at garantien ikke gjelder! Du skriver jo selv at han "...i utgangspunktet ikke fikk ødelagt kameraet ved å åpne det." Mener du at han har "dobbelt-ødelagt" kameraet ved å forsøke å åpne det da? Og at han skal stå ansvarlig for den siste "ødeleggelsen" ? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Afseth - syns ikke du skal beskylde meg for å oppfordre til svindel, det var ikke det jeg gjorde. Jeg skrev som du selv siterte at butikken må bevise at han har åpnet kameraet. Han har ikke åpnet kameraet, og derfor ikke gjort noe som skulle tilsi at garantien ikke gjelder! Du skriver jo selv at han "...i utgangspunktet ikke fikk ødelagt kameraet ved å åpne det." Mener du at han har "dobbelt-ødelagt" kameraet ved å forsøke å åpne det da? Og at han skal stå ansvarlig for den siste "ødeleggelsen" ? Jeg bare mener at han bør være ærlig og si at han har prøvd å åpne kameraet, men ikke fått det til, hvis de spør. På den måten vil butikken stole mer på det han sier, enn om han bare hadde nektet på at han hadde prøvd å åpne kameraet... vel å merke hvis det er merker etter forsøket. Hvis det nå skulle ha blitt skader på kameraet som en følge av forsøket (mer enn E18 feilen) og han nekter for at han selv har forsøkt å åpne kameraet, så er det svindel. En slik eventuell skade må forbrukeren selv betale for. Uansett vil det å forsøke å åpne kameraet, ødelegge garantien, uavhengig av om forbrukeren får åpnet kameraet eller ikke. Jeg mente det du skrev kunne oppfattes som oppfordring til svindel, ettersom du skrev at butikken må bevise at han har åpnet kameraet. Du skrev Ville skrudd til skruene og ikke nevnt at du har prøvd å åpne kameraet. Dersom butikken hevder at du har åpnet kameraet så vil bevisbyrden til syvende og sist hvile på butikken. Skal han da nekte for forsøket, så lenge butikken ikke kan bevise det? Hørtes bare litt suspekt ut, men beklager hvis jeg misforsto. Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Ok, skjønner at du har har missforstått meg. Som jeg skrev så mente jeg at butikken måtte bevise at han hadde "åpnet kameraet". Jeg har ikke oppfordret til at han skal nekte for at han har "forsøkt å åpne kameraet" dersom dette skulle bli et spørsmål. Skrev i mitt innlegg: "Ville skrudd til skruene og ikke nevnt at du har prøvd å åpne kameraet." Skrev med andre ord nesten det samme som du gjorde da du sa: "...det er ingen grunn til å fortelle mer enn nødvendig. Altså, lever kameraet som en garantisak, men ikke si at du har prøvd å åpne kameraet..." Derfor reagerer jeg litt på å bli beskyldt for å oppfordre til noen form for "svindel". Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Ok, skjønner at du har har missforstått meg. Jeg beklager at jeg har misforstått deg. Skjønner hva du mener nå. Lenke til kommentar
broke- Skrevet 21. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2004 (endret) jeg har ikke kvitteringen på kameraet, derfor vil jeg fikse dette selv da det ikke er noe garanti fordi jeg ikke har kvittering... trenger derfor hjelp til å få åpnet det! er det noe sted i Oslo dette kan leveres, hvor de reparerer uten kvitt ? De kan vel se når det er produsert? Endret 21. mai 2004 av broke- Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Ta kontakt med butikken der du kjøpte det. Mulig de har kopi av kvitteringen liggende. Ellers skal du ha fått med ett garantibevis i tillegg til kvitteringen. Sikker på at også denne er borte? Du kan ringe Canon og spørre om de kan reparere på garanti uten kvittering. Men da tror jeg du må sende det til Canons eget verksted på Holmlia i Oslo (Serviceproffen). Lenke til kommentar
broke- Skrevet 3. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2004 OK! Ingen hjelper meg med garanti. Reperasjon koster 2000,- DERFOR MÅ KAMERAET opp på egen hjelp... INGEN her som kan hjelpe meg før jeg begynner å røske og dra? Lenke til kommentar
six Skrevet 3. juni 2004 Del Skrevet 3. juni 2004 (endret) OK! Ingen hjelper meg med garanti. Reperasjon koster 2000,- DERFOR MÅ KAMERAET opp på egen hjelp... INGEN her som kan hjelpe meg før jeg begynner å røske og dra? Vet desverre ikke hva som er problemet ditt. Hva slags Ixus er det snakk om ? Har selv åpnet Ixus 330 kameraet mitt noen ganger. Bare å løsne skruene med instrumenttrekker og løsne henholdsvis front, bakdeksel og topp/sidedeksel. Hadde ingen problemer og ble snarere positivt overasket hvor enkelt kameraet både var å komme inn i og montere sammen igjen. Endret 3. juni 2004 av six Lenke til kommentar
broke- Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 dette er IXUS i ... har fått løs skruene, men skjønner ikke hvordan jeg skal åpne... dessuten er IXUSi et vanskelig navn å søke etter på google Lenke til kommentar
broke- Skrevet 4. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2004 jeg var litt rask med å begynne å skru i kameraet osv... nå fikk jeg linsen til å fungerer igjen, etter at jeg var litt har med den... HIPP HIPP HURRA! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå