Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett funker fra hver pc, men ikke LAN?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et litt pussig problem her hjemme, som selv etter mye knoting ennå ikke er løst..

Jeg sitter med en desktop maskin i stuen, og så har jeg en laptop som er litt rundt omkring. Desktop maskinen er koblet via krysset nettverkskabel fra det innebygde nettverkskortet i et Abit NF7-S v2.0 hk til en Dlink DI-624+ med siste firmware.

Dlink'en er igjen koblet til et cisco modem (standard som kommer fra Nextgentel.)

Laptopen koblet med et wlan via et Dlink G650+ pcmia trådløst nettverkskort.

Greien er den at begge maskinene koblet til internett slik de skal gjøre, men de finner ikke hverandre på det lokale nettverket! Jeg hadde i utgangspunktet satt dhcp enabled på dlink switchen, og da jeg forsøkte å disable denne og selv gi adresser, så var det likevel ingenting som endret seg. Maskinene kobler seg mot internett, men det etableres ingen kontakt i det lokale nettverket.

Forøvrig så kjører jeg win xp pro på desktop maskinen, og win xp home på laptopen. Zonealarm og f-secure antivirus går på begge maskinene. Jeg har disablet alle brannmurer og antivirus de siste gangene jeg har forsøkt å sette opp nettet, uten at dette har hjulpet.

Noen som har noen ideèr eller erfaringe med det samme utstyret, så hadde jeg vært veldig takknemlig for noen tips

;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forøvrig så kjører jeg win xp pro på desktop maskinen, og win xp home på laptopen. Zonealarm og f-secure antivirus går på begge maskinene. Jeg har disablet alle brannmurer og antivirus de siste gangene jeg har forsøkt å sette opp nettet, uten at dette har hjulpet.

Sjekk ip-adressene på alle maskinene, og se at de har samme subnettmaske, så prøver du å pinge i denne rekkefølgen :

Ping 127.0.0.1 (sjekker nettv.kort)

ping din ip-adresse

ping ditt navn på maskinen

ping en annen maskin vha ip-adresse

ping en annen maskin vha navn

Hvor får du svar / ikke svar ?

Er den kryssede nettverkskabelen satt i en uplink port på Dlink DI-624+ ?

Eller skal den finne ut slikt selv ?

Lenke til kommentar

Har hatt samme problemet selv. Har tele2 adsl. Det som var tingen der, var at jeg hadde 3 pc'er i nettverk. Det visste seg at hver pc mottok hver sin IP adresse fra tele2. Dermed ble pingen på nettverket seriøst dårlig. Hvis du har en router skulle ikke dette være et problem. Da kan du angi at innenfor skal hver pc ha en bestemt ip. For å teste om det er kontakt mellom maskinene bør du koble ut internett et øyeblikk, og prøve å sette opp en fast intern ip på de 2 maskinene.

f.eks 192.168.1.1 på den ene og 192.168.1.2 på den andre submask 255.

Da kan du pinge maskinene for å se hvor bra responsen er.

Problemet mitt var det at pingen ble sinnsykt dårlig fordi maskinene gikk gjennom internett før de nådde hverandre.....

-z00l-

Lenke til kommentar
Ping 127.0.0.1 (sjekker nettv.kort)

ping din ip-adresse

ping ditt navn på maskinen

ping en annen maskin vha ip-adresse

ping en annen maskin vha navn

Unnskyld at jeg blander meg inn her, men jeg har akkurat samme problemet selv. Jeg prøvde å pinge alt du har ramset opp og fikk et greit resultat med de fire første punktene (tid<10ms)

Da jeg prøvde å pinge navnet til den andre pc-en i nettverket (La oss kalle pc-en for "Maskin"), ble resultatet:

C:\ping Maskin
Ukjent vert Maskin.

Hva kan være galt her?

Lenke til kommentar
Da jeg prøvde å pinge navnet til den andre pc-en i nettverket (La oss kalle pc-en for "Maskin"), ble resultatet:

C:\ping Maskin
Ukjent vert Maskin.

Hva kan være galt her?

Hvis du får pinget vha ip-adresse, og ikke vha navn, er det navneresolusjonen i nettverket som ikke fungerer (NetBIOS navn fungerer ikke).

DVS :

browser tjenesten kan være stoppet på maskinen(e), eller en brannmur sperrer for det (f.eks zonealarm)

Lenke til kommentar
Hvis du får pinget vha ip-adresse, og ikke vha navn, er det navneresolusjonen i nettverket som ikke fungerer (NetBIOS navn fungerer ikke).

Jeg har sperra de fleste portene i nettverket. NetBios, etter litt søking så det ut som at jeg må åpne port 137 og 138 for å få det til å fungere... Er det slik?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...