vegjoh Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Hei! Trenger litt hjelp nå! Har fått i oppdrag å lage en logo til et arrangement. Logoen skal brukes på T-skjorter, gensere og store plakater. Hvor mange piksler må/bør logoen være i? Eller bør jeg lage den i vector-format (eller hva det heter?) da kan den vel forstørres ubegrenset? Kan noen evt. anbefale et ok program for vector-grafikk? Har meget lite peiling på dette, og håper noen kan hjelpe meg litt så fort som mulig. Logoen må være ferdig til søndag/mandag. (Håper denne posten kom i riktig kategori... ) Mvh Vegard Johansen Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Bilderedigering, arkivering og programvare Du bør lage den i vectorformat ja. Da kan den skaleres i det uendelige uten kvalitetstap, noe som gjør "etterarbeid"/justeringer mye enklere. Programmer til dette: - Adobe Illustrator - Macromedia Freehand ... er mer enn "ok" til dette. Begge tar litt tid å sette seg inn i, (da en del funksjoner er ganske "ulogiske" om du har jobbet i annen software fra de to produsentene før) men så fort du ser logikken bak, går det som en drøm. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Feilpostet. Flyttes til riktig kategori Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 19. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2004 Skjønte jeg lå litt tynt an med tanke på kategori, ja... PoleCat: Takk for tipset, skal se om jeg får til noe. Begynte i PaintShop Pro, men skjønte fort at det ikke gikk bra hvis det skal forstørres opp mye. Mvh Vegard Johansen Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 21. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2004 Hei igjen! Er det mulig å gjøre dette på en tilfredsstillende måte i PaintShop Pro? Har snakket med flere kompiser, men det er ingen som har noen vektor-programmer. Evt. hvor mange piksler må dette lages i da? Eller blir det så mye at det ikke er vits å tenke på det engang? Mvh Vegard Johansen Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Joda, du kan gjøre det i et bitmap-redigeringsprogram. Men før du setter i gang: Hvorfor ikke laste ned en gratis fullt funksjonelt demo-versjon av Adobe illustrator herfra? Hvis du vil lage den i et bitmap-program (Paint Shop Pro) så vil mitt forslag være at når du har valgt File>New så setter du bredde og høyde til den aktuelle størrelsen på logoen din i cm. Velg 24 Bits farger. Eksperimenter deretter med oppløsning til den høyeste størrelsen maskinen din kan jobbe effektivt med (ikke gå for høyt, da kommer jobben til å gå ulidelig tregt). Hva med å lage en kladd først med innstilling 21x29,7 cm (=A4), sett oppløsning til 300 pixels/inch (NB! Ikke pixels/cm!)? Da får du en bildefil på ca 25 Mb som du selvsagt kan komprimere når produktet er ferdig. På sidene til Eurofoto fant jeg en grov veiledning om størrelse for ulike bilder, men en logo burde ikke sette samme krav til oppløsning (burde absolutt ikke sette samme krav fordi logoer bør være enkle). Men: Du vil angre hvis du lager en logo i bitmap program - tro meg. Den logoen du lager vil du senere ha lyst til å bruke i brevhode, websider og andre produkter. Men da i en annen størrelse.... Jeg prøvde meg på å lage objekter i Paint Shop, men så at selv om jeg valgte å lagre filen i vektor-format (post script) så lot ikke symbolene seg manipulere videre i Illustrator. Likevel: Bestemmer du deg for å lage logoen i Photo Shop så er mitt forslag at du lagrer mest mulig av den ved bruk av objekt-funksjonen. Lykke til! Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 22. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2004 Takk for tips! Kan jo laste ned prøveversjon, men den er på ca 150 MB, og jeg har bare ISDN. Ingen mulighet for bredbånd her jeg bor. Men jeg får vel vurdere det uansett hvis det blir så mye bedre og enklere å finjustere senere... Mvh Vegard Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Last ned demoversjonen av Macromedia Freehand (link et par innlegg over). Det er bare på 30 MB og det burde gå over ISDN linje også. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 (endret) Å lage en logo som skal brukes i trykksammenheng i vektor er essensiellt. Som dykkeren sa KAN du lage den i bitmap, men da bør den være i gigantisk format, noe som blir heller vanskelig å jobbe med, er også kjedelig om oppdragsgiveren din f.eks trenger logoen til trykk på større flater en opprinnelig i senere tid. Endret 22. mai 2004 av HalTan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå