formannen Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Hei... Laget for en tid tilbake en enkel gjestebok som skriver til et txt-dokument, som hentes igjen via PHP. Etter litt bruk av det har jeg og de som bruker den blitt enige om tre ting som bør fikses ved den. Siden jeg hadde laget den så fikk jeg problemet i mine hender. Nr. 1: Jeg vil nå ha det slik at de siste 30 postene vises i "gjestebok.txt", mens de eldre vises i en "gjestebokarkiv.txt". Selvfølgelig vil jeg at scriptet flytter meldingene over etter hvert som det kommer nye inn. Nr. 2: I den gjeldende gjesteboka vises navnet som ble skrevet inn sammen med mailadr. og kommentar. NÅ vil jeg at dato og klokkeslett for innlegget vises, i dette formatet " 12. mai 2004 - 17:50 ". Nr. 3: Jeg har en side som kontrollerer om det er skrevet noe inn i de feltene som det skal skrives inn i. Denne vil jeg nå at skal sende meg tilbake til en oppdatert gjestebok dersom feltene er utfylte. Håper dere glupinger kan komme til en fornuftig løsning for en newbie på PHP. Takker for alle svar Lenke til kommentar
LoS Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 (endret) Vil du at vi skal lage en gjestebok til deg? Syns du burde prøve ut litt selv, og når du står fast så kan du heller spørre, så kan vi hjelpe. også poste koden du sliter med i så fall. lærer mye mer på den måten edit: i beste fall poste koden, for å bygge opp fra bånn av er det egentlig ikke så mange som gjør helt uten videre, rent bortifra å være usedvanlig snill Endret 19. mai 2004 av LoS Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 jeg ville lære meg php i kombinasjon med mysql og klarte til slutt å få laget en gjestebok.. var egentlig ikke så veldig vanskelig, vil anbefale deg å gjøre det samme.. bare å søke i forumet finner nok noen aktuelle tråder.. gjesteboken kan forresten sees her Lenke til kommentar
formannen Skrevet 19. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2004 MySQL har jeg ikke lært meg... det får være noe jeg tar senere... grunnen til at jeg spurte dere om råd var at jeg skal om kort tid inn i tjeneste ved HOS, dermed har svært dårlig tid til å lære meg hvordan det blir gjort... Nr. 2 har jeg nå fått til på en fornuftig måte... Nr. 1 er den viktigste å få laget, og den jeg har minst peiling på å få laget. Nr. 3 har jeg i det minste prøvd å få til, men det feilet... leste litt på php.net uten hell. <?php $InputDate = date("d.m.Y"); $InputTime = date("H:i:s"); if(empty($navn)){ echo "Du har ikke skrevet inn navn...."; exit(); } if(empty($mld)){ echo "Du har ikke skrevet inn kommentar..."; exit(); } $fil=fopen("mld.txt", "r"); $oldmld=fread($fil, filesize("mld.txt")); fclose($fil); $fil = fopen ("mld.txt", "w"); fwrite ($fil, " <a href=\"mailto:$epost\"><b>$navn</a></b> - $InputDate - $InputTime<br> $mld <br> <br> $oldmld"); fclose ($fil); ?> $navn, $mld er hentet fra en annen side som bare har bokser som det blir skrevet inn i. Håper dere kan hjelpe nå... Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 (endret) Da må du mest sannsyling skrive $_REQUEST[navn] , $_REQUEST[mld] istedet for $navn, $mld etc... Har skrevet litt mer om register_globals på misinterpreted.net Smidt: På tide å få litt innhold på predicted nå! Endret 19. mai 2004 av SirIce Lenke til kommentar
formannen Skrevet 19. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2004 Gjesteboken virker den... vil bare legge til et par features... PS: får opp /" ved bruk av "-tegnet... noen som har en forklaring på den? Lenke til kommentar
LoS Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Jeg tør satse på at du mener \" ? Vil tro www.php.net/stripslashes funker bra til det Lenke til kommentar
formannen Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 Du hadde rett om \"... Det gikk litt fort når det ble skrevet inn... Lenke til kommentar
Knebba Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 1 er vel nærmest umulig å lage når du lagrer innlegg i flatfile.... ihvertfall om du ikke kan noe særlig mye php, du kan heller lagre for måned til måned, det har jeg gjort og det funker som stein! Lenke til kommentar
formannen Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 Hvordan mener du jeg skal lagre dette måned for måned...? Klippe ut i slutten av måneden og lime inn i arkiv? Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Mener sikkert at du skal lagre fx innleggene denne måneden i mai04.txt, og så hente ut alt derfra for siste innlegg. Lenke til kommentar
formannen Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 ville ikke det bli vannvittig tungvint... ser ikke helt hvordan jeg kan begynne å programmere det... Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 logikken: lagre innlegg i fil $måned-$år (som du finner via date) og du bruker if !file exists for å opprette ny fil hver måned. Lenke til kommentar
formannen Skrevet 23. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2004 hm... i prinsippet virker det veldig ok, men programmeringen av det vil vel være veldig vanskelig for en newbie... Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 $ar = date("Y",time()); $maned = date("m",time()); $filnavn = $ar."-".$date.".txt"; if ($file_exists($filnavn)) { // SETTE INN INNLEGG } else { // LAG FIL med filnavn $filnavn // SETT INN INNLEGG } husk chmode;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå