bjornar83 Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 IBM ThinkPad X31 2672 - Pentium M 1.4 GHz - 12.1" TFT Dimensjoner (BxDxH): 27.3 cm x 22.3 cm x 3 cm Vekt: 1.6 kg Lokalisering: Norsk / Norge Mobilteknologi: Intel Centrino Systemtype: Notebook Innebygde enheter: Høyttaler trådløs LAN-antenne ThinkLight Prosessor: Intel Pentium M 1.4 GHz Cache-minne: 1 MB - L2 Cache RAM: 256 MB (installert) / 1 GB (maks.) - DDR SDRAM - PC2100 - 266 MHz Harddisk: 1 x 40 GB Skjerm: 12.1" TFT aktiv matrise - 24-bit (16 7 millioner farger) Grafikk-kontroller: ATI MOBILITY RADEON - 16 MB Lydutgang: Lydkort Telekommunikasjon: Fax / modem - CDC - 56 kbps Nettverkstilknytning: Nettverksadapter - Ethernet Fast Ethernet IEEE 802.11b Inn-enhet: Tastatur TrackPoint Batteri: Litiumion Gjennomsnittlig driftstid: 5.5 time® Operativsystem: Microsoft Windows XP Professional Fabrikantgaranti: 3 års garanti Varenummer: TK1C8NO Forhandler Lagerstatus Pris Advance Sjekk hos forhandler 15376,- inkl. mva NDS Direkte 23 15627,- inkl. mva Telebutikken 15 17409,- inkl. mva Fant den i produktguiden til pcworld. Trodde IBM ene var mye dyrere enn dette?! PCen skal brukes til skole, forelesninger osv. Derfor likte jeg vekten på maskinen og den lange batterilevetiden. Noen som har kommentarer på PCen?? Sjelden jeg ser diskusjoner om IBM her i forumet... Lenke til kommentar
knut Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Det er en meget god maskin, men du kan også bruke vår produktguide. IBM X31 finner du her: http://produkt.barbara.no/vis_produkt.php?product_id=16925 X40 er også en lekker maskin: http://produkt.barbara.no/vis_produkt.php?product_id=16923 Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 ikke værst pris det der...er lagersalg hos scribona, derfor den er så billig. telebutikken vet å ta seg godt betalt ser jeg, gode 3k over innkjøpspris inkl mva... Lenke til kommentar
bjornar83 Skrevet 19. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2004 (endret) ser ikke ut som den har touchpad, stemmer det??? det er jo i tilfelle kjipt!!! Hva er scribona?? Endret 19. mai 2004 av bj0ssi Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 styrepinnen er mye bedre en touchpaden synes jeg hvertfall...men det er jo en smakssak. Lenke til kommentar
bjornar83 Skrevet 19. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2004 (endret) Denne så også meget bra ut: Fujitsu Siemens LifeBook S6120 - Pentium M 1.6 GHz - 13.3" TFT Dimensjoner (BxDxH): 29.3 cm x 23.7 cm x 3.4 cm Vekt: 1.7 kg Mobilteknologi: Intel Centrino Systemtype: Notebook Innebygde enheter: Stereohøyttalere trådløs LAN-antenne Prosessor: Intel Pentium M 1.6 GHz Cache-minne: 1 MB - L2 Cache RAM: 512 MB (installert) / 2 GB (maks.) - DDR SDRAM - 266 MHz Harddisk: 1 x 60 GB - 4200 opm Optisk lagring: CD-RW- / DVD-ROM-kombinasjon - plug-in modul Skjerm: 13.3" TFT aktiv matrise Grafikk-kontroller: Intel 855GM Lydutgang: Lydkort Telekommunikasjon: Fax / modem - 56 kbps Nettverkstilknytning: Nettverksadapter - Ethernet Fast Ethernet Bluetooth IEEE 802.11b Inn-enhet: Tastatur touchpad Strømforsyning: AC 110/230 V ( 50/60 Hz ) Batteri: Litiumion Gjennomsnittlig driftstid: 4.3 time® Operativsystem: Microsoft Windows XP Professional Varenummer: VFY:S6120BT-02N Forhandler Lagerstatus Pris Advance Sjekk hos forhandler 16678,- inkl. mva NDS Direkte 190 16760,- inkl. mva MPX.no På lager 17181,- inkl. mva Telebutikken 50 17925,- inkl. mva Komplett.no 5 19280,- inkl. mva NetShop.no Sjekk hos forhandler 20995,- inkl. mva Den ser jo faktisk hakket hvassere ut, bortsett fra at batterilevetiden er litt kortere. Noen som vet om denne har noe aluminiums belegg eller tilsvarende?? Er det noe som er spesielt bra med IBM siden de pleier å være så dyre?? Er de på noen måte bedre enn de andre merkene?? Enorme forskjeller i pris hos de forskjellige forhandlerene!! ser at den oppgitte batterilevetiden er feil, den er ikke mer enn 162 min i følge barbara.no:( Endret 19. mai 2004 av bj0ssi Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 styrepinnen er mye bedre en touchpaden synes jeg hvertfall...men det er jo en smakssak. Jeg er helt enig med deg. Styrepinne er mye bedre enn touchpad. Jeg klarer liksom ikke vende meg til touchpad. Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Denne så også meget bra ut: Fujitsu Siemens LifeBook S6120 - Pentium M 1.6 GHz - 13.3" TFT Dimensjoner (BxDxH): 29.3 cm x 23.7 cm x 3.4 cm Vekt: 1.7 kg Mobilteknologi: Intel Centrino Systemtype: Notebook Innebygde enheter: Stereohøyttalere trådløs LAN-antenne Prosessor: Intel Pentium M 1.6 GHz Cache-minne: 1 MB - L2 Cache RAM: 512 MB (installert) / 2 GB (maks.) - DDR SDRAM - 266 MHz Harddisk: 1 x 60 GB - 4200 opm Optisk lagring: CD-RW- / DVD-ROM-kombinasjon - plug-in modul Skjerm: 13.3" TFT aktiv matrise Grafikk-kontroller: Intel 855GM Lydutgang: Lydkort Telekommunikasjon: Fax / modem - 56 kbps Nettverkstilknytning: Nettverksadapter - Ethernet Fast Ethernet Bluetooth IEEE 802.11b Inn-enhet: Tastatur touchpad Strømforsyning: AC 110/230 V ( 50/60 Hz ) Batteri: Litiumion Gjennomsnittlig driftstid: 4.3 time® Operativsystem: Microsoft Windows XP Professional Varenummer: VFY:S6120BT-02N Forhandler Lagerstatus Pris Advance Sjekk hos forhandler 16678,- inkl. mva NDS Direkte 190 16760,- inkl. mva MPX.no På lager 17181,- inkl. mva Telebutikken 50 17925,- inkl. mva Komplett.no 5 19280,- inkl. mva NetShop.no Sjekk hos forhandler 20995,- inkl. mva Den ser jo faktisk hakket hvassere ut, bortsett fra at batterilevetiden er litt kortere. Noen som vet om denne har noe aluminiums belegg eller tilsvarende?? Er det noe som er spesielt bra med IBM siden de pleier å være så dyre?? Er de på noen måte bedre enn de andre merkene?? Enorme forskjeller i pris hos de forskjellige forhandlerene!! ser at den oppgitte batterilevetiden er feil, den er ikke mer enn 162 min i følge barbara.no:( IBM er som Lian Li kabinett, de oser kvalitet og koster deretter. Lenke til kommentar
Holmesdale End Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 ser ikke ut som den har touchpad, stemmer det??? det er jo i tilfelle kjipt!!! Hva er scribona?? Scribona er Norges største distributør av datautstyr. (Tidl. PCLAN) Lenke til kommentar
akerman Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Er det noe som er spesielt bra med IBM siden de pleier å være så dyre?? Er de på noen måte bedre enn de andre merkene?? IBM are in a league of their own - the quality and durability of their machines is unsurpassed by any other brand. Lenke til kommentar
bjornar83 Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 Følger det med cd/dvd spiller til IBMen? Hvis ikke, har den mulighet for innebygd spiller?? Lenke til kommentar
amund Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Følger det med cd/dvd spiller til IBMen? Hvis ikke, har den mulighet for innebygd spiller?? Nei, det er ikke mulig med innebygget CD/DVD på X30/X31. Den må enten installeres i dockingstation, eller eksternt USB el. X-serien til IBM har en fantastisk byggekvalitet. Mvh, Amund Lenke til kommentar
jevel Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Og så drar vi en repeat på forrige innlegg. Ikke noe mer å si. Har hatt mange forskjellige merker i løpet av min karriere som PCbruker, og det er kun IBM som har slitestyrke og som varer. Alt annet jeg har hatt ser helt for jævlig ut og slutter til slutt å virke, mens IBMene ser helt OK ut fortsatt og virker og virker. -KJ Lenke til kommentar
bjornar83 Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 OK, da spør jeg rett ut, først og fremst til de som har hatt disse PCene på testbenken(amund?)... Ville du valgt fujitsuen eller IBM X31? Evt andre? (X40en var en del dyrere så den tror jeg er uaktuell, fant ikke store forskjeller mot X31) På papiret ser fujitsuen en del bedre ut, men det virker som alle anbefaler IBM. Merker en mye forskjell på størrelse og vekt kontra de vanlige maskinene på rundt 2,7kg? Verdt prisforskjellen? Det er jo helt umulig å finne en slik maskin på elkjøp o.l, så det er jo helt umulig å få sett dem før jeg kjøper. Hvordan er en 12 tommer å arbeide på? Primært til forelesninger og annet skolearbeid. Stemmer batterilevetiden på 5,5t på IBM? Ser i følge testen deres på fujitsu så stemmer hvert fall ikke den oppgitte batterilevetiden! Hvis det blir IBM så burde jeg kanskje spandert på 512MB ram? Og til slutt... Det ble nevnt noe om utsalg hos scribona(?) her, er IBM-en på tilbud? Trenger egentlig ikke PC-en før august så det ville kanskje vært lurt å vente?! Jeg blir MEGAGLAD hvis noen tar seg tid til å svare på mine spørsmål Lenke til kommentar
JensPetrus Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Tror nok Komplett/Norek er ca 100 ganger større og overlegent norges største distrubitør altså Lenke til kommentar
JensPetrus Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Samme maskin kostet jo 17 000 kr inkl moms for over ett år siden på hjemmesiden til IBM. Du bør sjekke prisene der først.. mulig de har sluttet å selge direkte nå da! Tror også det er mulig at det er en skrivefeil at den har ATI Mobility Radeon! Har ikke denne skjermkortet innebygd i chipsettet? Lenke til kommentar
knut Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 OK, da spør jeg rett ut, først og fremst til de som har hatt disse PCene på testbenken(amund?)... Ville du valgt fujitsuen eller IBM X31? Evt andre? (X40en var en del dyrere så den tror jeg er uaktuell, fant ikke store forskjeller mot X31) På papiret ser fujitsuen en del bedre ut, men det virker som alle anbefaler IBM. Merker en mye forskjell på størrelse og vekt kontra de vanlige maskinene på rundt 2,7kg? Verdt prisforskjellen? Det er jo helt umulig å finne en slik maskin på elkjøp o.l, så det er jo helt umulig å få sett dem før jeg kjøper. Hvordan er en 12 tommer å arbeide på? Primært til forelesninger og annet skolearbeid. Stemmer batterilevetiden på 5,5t på IBM? Ser i følge testen deres på fujitsu så stemmer hvert fall ikke den oppgitte batterilevetiden! Hvis det blir IBM så burde jeg kanskje spandert på 512MB ram? Og til slutt... Det ble nevnt noe om utsalg hos scribona(?) her, er IBM-en på tilbud? Trenger egentlig ikke PC-en før august så det ville kanskje vært lurt å vente?! Jeg blir MEGAGLAD hvis noen tar seg tid til å svare på mine spørsmål Det spørs hva du er villig til å betale for. Jeg kjenner noen som har S6120 og er meget fornøyde med den. Asus regnes også for å ha meget solide maskiner, en fordel med Asus er at det ikke er så mange andre her i landet som har dem. M5200N er en svært liten maskin og sannsynligvis den minste som har innebygd optisk drev. Den veier bare 1.5 kg, noe som gjør den like tung som x31 som ikke har innebygd optisk enhet. Jeg merker ihvertfall stor forskjell på min D400 på 1,5 kg (med det minste batteriet) og vanlige maskiner som er over 2,5 kg. 12 skjermen fungerer fint til forelesninger, og til det aller meste egentlig. Men til programmering og annet hvor det er fint med høy oppløsning blir det lite med 1024X768. Batterilevetidene som vi tester på barbara vil alltid være lavere enn det som er oppgitt av produsentene. Det produsentene oppgir er alltid det absolutt beste som de klarer å få til. For å teste batterilevetiden bruker vi et program som bruker vanlige programmer som winzip, office, nettleser osv slik at maskinen er i tilnærmet normal bruk. Lenke til kommentar
knut Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Samme maskin kostet jo 17 000 kr inkl moms for over ett år siden på hjemmesiden til IBM. Du bør sjekke prisene der først.. mulig de har sluttet å selge direkte nå da! Tror også det er mulig at det er en skrivefeil at den har ATI Mobility Radeon! Har ikke denne skjermkortet innebygd i chipsettet? X31 har ati mobility radeon, merk at dette er den første utgaven av mobility radeon og ikke er spesielt rask. Men du deler ihvertfall ikke minnet med resten av systemet. Det er også bare 16 MB med minne på denne, men det holder i massevis i 2D bruk. http://www5.pc.ibm.com/no/products.nsf/...NO?OpenDocument X40 bruker intel sitt extreme graphics 2 som er innebygd i 855gm brikkesettet. http://www5.pc.ibm.com/no/products.nsf/...NO?OpenDocument Lenke til kommentar
amund Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 OK, da spør jeg rett ut, først og fremst til de som har hatt disse PCene på testbenken(amund?)... Ville du valgt fujitsuen eller IBM X31? Evt andre? (X40en var en del dyrere så den tror jeg er uaktuell, fant ikke store forskjeller mot X31) På papiret ser fujitsuen en del bedre ut, men det virker som alle anbefaler IBM. Merker en mye forskjell på størrelse og vekt kontra de vanlige maskinene på rundt 2,7kg? Verdt prisforskjellen? Det er jo helt umulig å finne en slik maskin på elkjøp o.l, så det er jo helt umulig å få sett dem før jeg kjøper. Hvordan er en 12 tommer å arbeide på? Primært til forelesninger og annet skolearbeid. Stemmer batterilevetiden på 5,5t på IBM? Ser i følge testen deres på fujitsu så stemmer hvert fall ikke den oppgitte batterilevetiden! Hvis det blir IBM så burde jeg kanskje spandert på 512MB ram? Og til slutt... Det ble nevnt noe om utsalg hos scribona(?) her, er IBM-en på tilbud? Trenger egentlig ikke PC-en før august så det ville kanskje vært lurt å vente?! Jeg blir MEGAGLAD hvis noen tar seg tid til å svare på mine spørsmål Jeg har ikke hatt så mange alternativer til X-maskina til IBM i hånda, men jeg har kikket på en ultraportabel Fujitsu-Siemens. Jeg synes plastikkfølelsen trakk en del ned. Vektmessig er det ikke mye som skiller 1,7 og 2,3 kg, men et sted må man jo sette en grense. Du kan jo evt. vurdere en IBM T-serie. Disse veier rundt 2,2 kg, og du får større skjerm, CD/DVD integrert m.m. Min X22 er over 2 år nå, og batterilevetiden er elendig. Det skyldes nok at jeg sjelden bruker batteriet, og at den derfor står med adapter hele tiden. Jeg husker uansett at jeg vat litt misfornøyd med batterilevetiden på maskinen når den var ny. Tror ikke den holdt stort mer enn 2 timer... Vet ingenting om dette har bedret seg på nye maskiner. Jeg bruker laptopen til alt jeg gjør. Det betyr at jeg har vendt meg til å bruke 12", og 1024x768-oppløsning. For enkelte er nok dette et stort tilbakeskritt, men for meg fungerer det fint. Det at den er så lett å ta med seg overalt veier opp for liten skjerm. Anbefaler deg å ta en titt hos de webshopene som forhandler IBM'er i Norge. Sjekk ut http://www.ad.no, http://www.ibmshop.no i tillegg til dem som er listet i prisguiden: http://produkt.barbara.no/vis_produkt.php?product_id=16925 Både hos ad.no og ibmshop.no har jeg opplevd mye "merkelig" prising, så det kan være lurt å følge med litt for å gjøre et kupp. Jeg begynner å få veldig lyst på en ny X40, men ettersom den jeg har ikke har gitt fra seg det minste tegn til å "dø" synes jeg det er litt unødvendig å bytte enda. Noen som har erfaringer Dell X300-maskinene? Den er jo også et alternativ. Mvh, Amund Lenke til kommentar
bjornar83 Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 (endret) den koster 17.300 hos ibmshop.no med 1,4GHz og 15.300 hos advance med 1.3GHz. Sistnevnte er vel en rimelig bra pris?! De andre X31 maskinene hos advance var mye dyrere, så du har rett i at de driver med merkelig prising!! Håper bare ikke det er flere forskjeller! Endret 20. mai 2004 av bj0ssi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå