Thlom Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 kjøp ei linux bok, "Boken om Linux" er bra. PS: har windows mulighet til å se noe annet enn fat/ntfs partisjoner? nei vel. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Quote: Den 2002-05-08 19:11, B|Real skrev:Bruker RH7.2, men kan ikke si at det er "n00b-friendly" akkurat. Du har nok rett i at den ikke er så enkel. Men det jeg mente var at det bedre enn endel andre ditribusjoner for nybegynnere. Første gang jeg skulle prøve Linux, brukte jeg Debian - det gikk rett i dass... Lenke til kommentar
EddIe Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 eg og er heilt 100% ny når de gjelder linux, brukte mandrake ei lita stond ome so føkka eg de te so det kom ei melding der det sto LI, ikkje nåke meir. rekna me att liloen min gjekk te helsike... får lese litt so prøve mg på linux seinare.. Lenke til kommentar
w00pla Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 "lyset i enden av tunnellen" - har vært der ja. Jeg satt og fikla med Slackware (en j****** vanskelig distro) for et par måneder siden, da var jeg også helt n00b (som d sies). Har lært en del om enkelte emner siden da (kernel laging, og fstab - strever med brenneren nå ja). ------ Det var perioder jeg satt og banna å slo på tastaturet (til en annen en maskina mi ). Personlig hadde jeg lyst til å hive hele den j******* skiten ut av vinduet (hjelper ikke når maskina står i kjelleren og man kan gå inn og ut av vinduet da, men, men). Det merkelige var at uansett så var det noe som ikke funka, men man lærer av sine feil - og slackware fikk bli - neste blir vel LFS tenker jeg. "Because, I've seen the light!" he said "I've seen the meaning with life, I saw the penguin at the end of the tunnel" I said. ___________ Tresprit alle gode ting er tre Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Quote: Den 2002-05-08 19:22, EddIe skrev:eg og er heilt 100% ny når de gjelder linux, brukte mandrake ei lita stond ome so føkka eg de te so det kom ei melding der det sto LI, ikkje nåke meir. rekna me att liloen min gjekk te helsike... får lese litt so prøve mg på linux seinare.. Prøv å bruk vanlig norsk takk. Jeg måtte lese gjennom andre linjen 3-4 ganger før jeg forstod hva du mente. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 9. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2002 Ingen som har ei løsning? Nobody? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 [ Denne Melding var redigert av: olsen på 2002-05-09 20:13 ] Lenke til kommentar
b-real Skrevet 9. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2002 Tror jeg fant noe her folkens...man må kanskje ha drivere til NTFS!!!!!!!!!(!) http://www.informatik.hu-berlin.de/~loewis/ntfs/ Se der dere...det fant til og med jeg via Google Begynner å bli flink nå Lenke til kommentar
b-real Skrevet 9. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2002 Men hvordan installerer jeg driveren? Jeg har den pakket på floppy og har fått med meg at jeg skal skrive tar -zxf (navnet på fila), men hva mere? Det sier jo ikke hvor fila ligger i det hele tatt!!! HJELP!!!!! Lenke til kommentar
EddIe Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Quote: Den 2002-05-09 12:14, olsen skrev: Quote: Den 2002-05-08 19:22, EddIe skrev: eg og er heilt 100% ny når de gjelder linux, brukte mandrake ei lita stond ome so føkka eg de te so det kom ei melding der det sto LI, ikkje nåke meir. rekna me att liloen min gjekk te helsike... får lese litt so prøve mg på linux seinare.. Prøv å bruk vanlig norsk takk. Jeg måtte lese gjennom andre linjen 3-4 ganger før jeg forstod hva du mente. ja sorry det va en liten skrivleif Lenke til kommentar
kosh Skrevet 9. mai 2002 Del Skrevet 9. mai 2002 Linux...hmm...for øyeblikket ser eg vel meir mørket i enden av tunnellen, enn lyset i enden av den..... Noken som forresten kan gi ett tips om korleis eg skal sette opp sånn at nokre program starta ved oppstart? Bruker slackware 8.1.....har brukt crontab til å kjøre program med gjevne mellomrom, og har laga til ei oppstart.sh fil som eg kjøre manuelt etter en restart...men lurer då som sagt på korleis denne skal kjørast automatisk ved oppstart, kan crontab brukast eller? for lat til å sjekke ut...opptatt med eksamen til å leite etter sjølv.... Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Quote: Bruker RH7.2, men kan ikke si at det er "n00b-friendly" akkurat. Har du aldri brukt Linux før, så husk hvordan ditt først møte var med Win95 etter DOS. Ikke alt var lyst og flott. :smile: Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Quote: Den 2002-05-09 17:51, kosh skrev:Linux...hmm...for øyeblikket ser eg vel meir mørket i enden av tunnellen, enn lyset i enden av den.....Noken som forresten kan gi ett tips om korleis eg skal sette opp sånn at nokre program starta ved oppstart? Bruker slackware 8.1.....har brukt crontab til å kjøre program med gjevne mellomrom, og har laga til ei oppstart.sh fil som eg kjøre manuelt etter en restart...men lurer då som sagt på korleis denne skal kjørast automatisk ved oppstart, kan crontab brukast eller?for lat til å sjekke ut...opptatt med eksamen til å leite etter sjølv.... Hvis det gjelder programmer for en bestemt bruker, kan du sikkert slenge det inn i .bash_profile på hjemmeområdet ditt. Da starter det når brukeren logger inn. Hvis det derimot skal startes ved oppstart, altså før noen brukere har logget inn, kan du lage et script i /etc/rc.d/init.d, og deretter lage symlinks i katalogene rc0.d ... rc6.d avhengig av i hvilke runlevels du ønsker å starte programmet. Dette er vanlig for servere. Ta en titt på scriptene som ligger der fra før, så skjønner du kanskej hvordan de skal lages. Lenke til kommentar
Cent~ Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Jeg er også helt blank på Linux.. selv om jeg har prøve meg ørten ganger, på div distroer. Lastet ned RH 7.3 i går, og sliter nå med å prøve å få mounted windows diskene. Har ikke fått det til enda nei :/ Men tenkte jeg skulle nevne at det finnes et kjekt lite program til å browse rundt i filkatalogene med i terminal vinduet, kaldt mc (midnight commander). Også veldig kjekk å bruke dersom du feks. ikke kommer inn i X. Oss gammlinger husker vel kansje et veldig likt program fra gamle dos tider, kalt nc (husker ikke hva det stod for:)). Cent~ Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 10. mai 2002 Del Skrevet 10. mai 2002 Quote: Den 2002-05-10 20:40, Cent~ skrev:Oss gammlinger husker vel kansje et veldig likt program fra gamle dos tider, kalt nc (husker ikke hva det stod for:)). Norton Commander - er nok der MC har navnet sitt fra ja :smile: Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 NTFS "driveren" du er ute etter kan "innstalleres" (settes inn i kjernen) ved å skrive "/sbin/modprobe ntfs" i konsoll (sannsynligvis har du denne driveren med i installasjonen, hvis ikke, tar det lang tid før du finner ut av det :smile:). Husk at du må være logget inn som "root". Hvis du ikke finner fram til konsoll, anbefaler jeg deg å kjøpe en bok som kan hjelpe deg på vei. (Det er fullt mulig å låne en på biblioteket!!) Der får du nok fart på ferdighetene dine. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 12. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2002 Quote: Duronator skrev (2002-05-12 21:50):NTFS "driveren" du er ute etter kan "innstalleres" (settes inn i kjernen) ved å skrive "/sbin/modprobe ntfs" i konsoll (sannsynligvis har du denne driveren med i installasjonen, hvis ikke, tar det lang tid før du finner ut av det :smile:). Husk at du må være logget inn som "root". Hvis du ikke finner fram til konsoll, anbefaler jeg deg å kjøpe en bok som kan hjelpe deg på vei. (Det er fullt mulig å låne en på biblioteket!!) Der får du nok fart på ferdighetene dine. Vel Blir vel pent nødt til å kjøpe ei Bok om Linux/RH, for dette blir for dumt å spørre dere hele tiden. :smile: Lenke til kommentar
janosh Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Jeg vil anbefale deg og alle andre som sliter med Linux og pröve LFS... Jeg prövde meg på mandrake 8.1 fordi jeg fikk vite at det var bra for newbies, men skjönte ingen ting. Jeg trur det folk mener med at det er lett for newbies er at det er lett å installere det. Så der satt jeg med Mandrake som jeg installerte enkelt og grett, og skjönnte ingen ting fordi jeg trudde jeg hadde installert en verson av windows som så litt anderledes ut. MEN: dersom du vil pröve LFS må du väre forberett på at det tar et par dager å installere det, og du skjönner nok ikke helt hva du driver med de to förste dagene (det gjorde ikke jeg :smile: ) Etter å ha installert LFS, har jeg sett lyset, og har et veldig stödig operativsystem, som man kan gjöre hva man vil med... Det störste problemet mitt nå er å finne bra programmvare og spill til Linux jeg kan bruke istedefor de programmene jeg bruker i windows. Jeg gleder meg til den dagen jeg kan slette windows partisjonene mine :smile: Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Quote: Den 2002-05-08 17:42, Miniguru skrev:Er det rart vi heller bruker Windows? Egentlig ikke, jeg forstår godt at folk heller vil sitte og være dumme endusere enn å lære seg hvordan systemet funker. "UNIX *IS* user friendly, it's just selective about who it's friends are." Kort fortalt: Linux har en fullstendig suveren måte å behandle filsystemene på i sammenligning med windows. Folk som gidder å sette seg litt inn i ting lærer fort den korrekte måten å mounte filsystemer på. Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 13. mai 2002 Del Skrevet 13. mai 2002 Quote: Vel Blir vel pent nødt til å kjøpe ei Bok om Linux/RH, for dette blir for dumt å spørre dere hele tiden. Tja. Bytt hdaX med rett partisjon under: mkdir /mnt/win_ntfs modprobe ntfs mount -t ntfs /dev/hdaX /mnt/win_ntfs Bare husk at du kun får lesetilgang til filene, og ikke skrivetilgang. Og det er slett ikke på grunn av en dårlig driver for linux, det er fordi nissene i Redmond ikke vil slippe APIet til filsystemet. Faktisk har karene på NTFS teamet gjort heltemodig innsats for å reverse-engineere NTFS slik at den kan leses fra linux. På den annen side: Windows leser da heller ikke ext2, reiserfs, xfs, jfs eller noen av de anre filsyetemene som linux kjenner ut av boksen. *det* er dårlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå