b-real Skrevet 9. april 2002 Del Skrevet 9. april 2002 Noen som vet om et slik program? url? Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Bruk mount kommandoen. er det harddisk hdb og partisjon 1, så vil det se slik ut: mount /dev/hdb1 /mnt/disk_d mount er kommanden /dev/hdb1 er harddisk+partisjonen /mnt/disk_d er kor du vil mounte den viss du ikke er sikker så bruk cfdisk for å finne ut hva partisjon det er . foreks, cfdisk /dev/hdb da får du liste over partisjon og nummer. hdb er hva hardisken står i maskinen. hda: primary master hdb: primary slave hdc: secondary master hdd: secondary slave Lenke til kommentar
oskar1 Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 Husk at du må ha støtte for vfat i kjernen, vist du har lagt inn ny kjerne... Kjører du på orginal kjerne, så gjør du som de andre har beskrevet ovenfor... Lenke til kommentar
b-real Skrevet 10. april 2002 Forfatter Del Skrevet 10. april 2002 Quote: XeLix skrev (2002-04-10 08:54):Bruk mount kommandoen. Ok...er 100% n00b på linux...hvor skal jeg skrive komandoen? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 10. april 2002 Del Skrevet 10. april 2002 i terminal, sikkert ikon med bilde av en svart skjerm. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 12. april 2002 Forfatter Del Skrevet 12. april 2002 Quote: XeLix skrev (2002-04-10 08:54):Bruk mount kommandoen.er det hardisk hdb og partisjon 1, så vil det se slik ut:mount /dev/hdb1 /mnt/disk_dmount er kommanden/dev/hdb1 er hardisk+partisjonen/mnt/disk_d er kor du vil mounte denviss du ikke er sikker så bruk cfdisk for å finne ut hva partisjon det er .foreks, cfdisk /dev/hdb da får du liste over partisjon og nummer.hdb er hva hardisken står i maskinen.hda: primary masterhdb: primary slavehdc: secondary masterhdd: secondary slave Skal dette skrives i "man mount"? Lenke til kommentar
tZar Skrevet 12. april 2002 Del Skrevet 12. april 2002 man mount er for å få frem hjelp om mount kommandoen Lenke til kommentar
bjarneu Skrevet 14. april 2002 Del Skrevet 14. april 2002 Heisann! Måten jeg gjorde det på var følgende: Gå til directory mnt cd /mnt Opprett navnet på Windows "disken" mkdir dosdisk Du har funnet navnet på partisjonen? F.eks /dev/hda5, skriv så følgende kommando: mount /dev/hda5 /mnt/dosdisk MVH Bjarne Lenke til kommentar
b-real Skrevet 16. april 2002 Forfatter Del Skrevet 16. april 2002 Quote: bjarneu skrev (2002-04-14 12:29):Heisann!Måten jeg gjorde det på var følgende:Gå til directory mnt cd /mntOpprett navnet på Windows "disken" mkdir dosdisk Du har funnet navnet på partisjonen? F.eks /dev/hda5, skriv så følgende kommando:mount /dev/hda5 /mnt/dosdiskMVHBjarne Ok...skal prøve det når jeg får tilbake HDD min. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 16. april 2002 Del Skrevet 16. april 2002 Quote: B|Real skrev (2002-04-16 09:14): Quote: bjarneu skrev (2002-04-14 12:29): Heisann! Måten jeg gjorde det på var følgende: Gå til directory mnt cd /mnt Opprett navnet på Windows "disken" mkdir dosdisk Du har funnet navnet på partisjonen? F.eks /dev/hda5, skriv så følgende kommando: mount /dev/hda5 /mnt/dosdisk MVH Bjarne Ok...skal prøve det når jeg får tilbake HDD min. Det er vel bedre med /mount -t vfat /dev/hda5 /mnt/msdos (for fat) /mount -t ntfs /dev/hda5 /mnt/ntfs (for ntfs) Lenke til kommentar
b-real Skrevet 16. april 2002 Forfatter Del Skrevet 16. april 2002 Quote: olsen skrev (2002-04-16 20:13): Det er vel bedre med /mount -t vfat /dev/hda5 /mnt/msdos (for fat) /mount -t ntfs /dev/hda5 /mnt/ntfs (for ntfs) Tja...why not =P Lenke til kommentar
b-real Skrevet 8. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2002 olsen skrev (2002-04-16 20:13): Det er vel bedre med /mount -t vfat /dev/hda5 /mnt/msdos (for fat) /mount -t ntfs /dev/hda5 /mnt/ntfs (for ntfs) Vel,hadde det bare funket så hadde det vært meget bra. får opp at "No such file or directroy". Lenke til kommentar
b-real Skrevet 8. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2002 Ok, sitter her med en hdd som er NTFS og som har WinXp på seg. På en gammel 10.1GB har jeg linux på den, med visse antall under"hdd". Lenke til kommentar
Miniguru Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Er det rart vi heller bruker Windows? :lol: :lol: :lol: :lol: _________________ [ Denne Melding var redigert av: Miniguru på 2002-05-08 17:46 ] Lenke til kommentar
b-real Skrevet 8. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2002 Quote: Miniguru skrev (2002-05-08 17:42):Er det rart vi heller bruker Windows? Tja du kan så si. Begynner å miste meget troen på at linux egentlig er så mye bedre en det folk skal ha det til. Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 lol! Å kunne hjelpe seg selv er en god ting ("hjelpesløs" er det motsatte..) (-visdomsord) Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg nok prøvd meg litt fram, kanskje lett litt runt på google etter 'linux newbie guides' eller noe (skulle gjerne ha klistra opp noen url'er, men har ikke..). Linux er litt annerledes lagt opp enn Windows. I Linux er desktopen (du vet, det du alltid stirrer på i windows..) bare "et lite" program, mens i Windows er det... windows. Terminalen (eller konsolen) brukes som gjerne flittig, (du vet, der hvor du taster inn kommandoer.) Man har noe som kalles "man pages" (manual pages -> manualer..), disse kommer du inn på ved å skrive 'man xxx' (der xxx er programmet du vil vite om). Skriv 'man mount' får å få opp om mount. Det jeg ville gjort var som sagt å lete rundt på nettet etter newbie guides, og spør når du lurer her. Søk på det du lurer om, en drøss andre har sikkert lurt på det samme... Linux er annerledes enn Windows... Ikke nødvendigvis på en dårlig måte. (PS! skriv 'mount', ikke '/mount' om du prøvde det, og uten apostroffene mine) Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 8. mai 2002 Del Skrevet 8. mai 2002 Quote: Den 2002-05-08 17:47, B|Real skrev:[Tja du kan så si.Begynner å miste meget troen på at linux egentlig er så mye bedre en det folk skal ha det til. Hvilken Linux-distribusjon bruker du? Siden du ikke har brukt Linux før, anbefaler en litt "n00b-friendly" versjon, f.eks. Redhat. Den setter opp tilgang til Windows-partisjoner automatisk, dvs. du kan velge det i installasjonsprogrammet. Linux er veldig bra! Men det tar dessverre litt tid før man ser lyset :smile: Lenke til kommentar
b-real Skrevet 8. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2002 Quote: Langbein skrev (2002-05-08 19:06): Quote: Den 2002-05-08 17:47, B|Real skrev: [ Tja du kan så si. Begynner å miste meget troen på at linux egentlig er så mye bedre en det folk skal ha det til. Hvilken Linux-distribusjon bruker du? Siden du ikke har brukt Linux før, anbefaler en litt "n00b-friendly" versjon, f.eks. Redhat. Den setter opp tilgang til Windows-partisjoner automatisk, dvs. du kan velge det i installasjonsprogrammet. Linux er veldig bra! Men det tar dessverre litt tid før man ser lyset :smile: Bruker RH7.2, men kan ikke si at det er "n00b-friendly" akkurat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå