Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hjelp til en gruppeoppgave

Anbefalte innlegg

Hei

Har fått i oppdrag og lage to løsningsforslag til hjemmenettverk med tre maskiner sammen. det ene skal være trådløst og det andre basert på kabel.

Jeg har overhodet ikke peiling på nettkverk og hvilke komponenter/software som kreves. Kan noen gi meg en liten forklaring på hva jeg trenger til de ulike løsningene og hvorfor de ulike komponentene trengs. (ja jeg er helt grønn).
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle ønske jeg fikk sånne oppgaver :) Har mekka sammen noen forslag som skulle dekke det du ber om. Av ren nysgjerrighet, er dette en skoleoppgave eller noe sånt?

Forslag 1. Økonomi - kabel

Dette forslaget er basert på billig, men stabilt utstyr som har god ytelse og egner seg godt for et standard hjemmenettverk.

Nettverkskort - 3stk

Switch - 3com 5ports

TP kabel, 10m - klargjort med RJ45 kontakt

Prisen på dette vil være 870,- om du kjøper 3stk 10m kabel. Men kabel lengde er jo noe som må tilpasses etter behov. I et nettverk som settes opp hjemme ville jeg brukt kabler med ferdigmontert RJ45 kontakt fra leverandør, fordi kontaktene på "butikk/hjemmelagde" kabler gjerne sitter en smule løst. Switchen er av merke 3Com og er rimelig og stabil. Nå var jeg og hentet dette forslaget på psdata.no og der har de ikke UNEX (Chipset RTL-8139) nettverkskort som jeg personlig er stor fan av. (de koster rundt 90,- og jeg har kjøpt og benyttet disse kortene i rundt 20-30 oppsett med forskjellige OS og bruksområder, og de har aldri skuffet meg)

Men de nettverkskortene jeg har linket til gjør helt sikkert en god jobb.

Forslag 2. Effektivitet - kabel

Dette forslaget er laget med tanke på nettverk som krever høyere overføringshastighet og tilbyr er svært høy hastighet.

Switch - 3com 5ports - Gigabit

Nettverkskort - 3stk - Gigabit

TP kabel, 10m - klargjort med RJ45 kontakt

Dette forslaget koster 2587,- og jeg ville ikke anbefalt det til et standard hjemmenettverk siden det blir "overkill" til tusen med gigabit. Fordelene med dette er åpenbart langt større overføringskapasitet iforhold til det ovennevnte forslaget.

Forslag 3. Trådløst

Trådløst nettverkskort

Accesspunkt - trådløst

Dette oppsettet bruker 3 trådløse PCI kort med løs antenne slik at man kan flytte på den for å forbedre signal (ofte kan man forbedre hastigheten svært mye bare å flytte utstyret litt). Accesspunktet kommer fra Dlink og gir teoretisk 54mbit overføring (noe som aldri stemmer i praksis med trådløst utstyr) men det er mange ting som reduserer den faktiske hastigheten ved trådløst overføring.

Sammenlagt koster dette utstyret 2951,- fra psdata.no og det er slett ikke så verst.

------------------------------------------------------------------------------------------------

NETTVERK - KABEL

Nettverkskort: dette må være installert i alle maskinene som skal være tilkoblet nettverket, her plugger du inn kabelen som går til switch/hub.

Switch/hub: dette er en boks som "binder" sammen maskinene i nettverket ved hjelp av kabler fra maskinenes nettverks kort til porter på switchen. Forskjellen på en switch og en hub er at switchen sender pakkene fra de forskjellige maskinene på nettverket kun til den maskinen som skal ha de. Et eksempel på dette:

Maskin 1 sender 1 pakke til maskin 3 -> HUB -> Sender pakken til alle maskinene som er tilkoblet. Ulempen er økt trafikk på nettverket og sikkerheten er åpenbart ikke helt på topp.

Maskin 1 sender 1 pakke til maskin 3 -> SWITCH -> Sender pakken til maskin 3.

(Dette ble noe forenklet)

NETTVERK - TRÅDLØST

Nettverkskort: må være installert i alle maskinene som skal være tilkoblet nettverket, dette kortet sender/mottar informasjon til/fra accesspunktet/basestasjonen.

Basestasjon/Accesspunkt: binder sammen maskinene som har trådløst nettverkskort innen rekkevidden for denne.

Det som er viktig om du skal sette opp et trådløst nettverk, som ikke er like relevant i et ordinært kablet nettverk er sikkerheten. Alle som er innen rekkevidde for ditt nettverk har i utgangspunktet ganske lett tilgang, og kan selvfølgelig misbruke dette. Om du leser DENNE burde du få en ganske god forståelse av dette.

Da gjenstår det bare å ønske lykke til :)

(Om jeg har skrevet noe feil, eller om noen har andre meninger må dere gjerne gjøre meg oppmerksom på dette.)

Lenke til kommentar
Tips: Hva med å ha kabeluttak i veggene til maskinene? Har det her hos oss, ser ganske OK ut, i tillegg til at det er praktisk.

Er enig i det der, har lagt opp uttak selv hjemme for å slippe kabelsurr over alt. Men det virket som om han kanskje ikke hadde allverden med peiling på nettverk, og da er det greit å kjøpe ferdig lagde kabler. Er en del som plages litt med å få kablene til å fungere når de gjør det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...