Jonas Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Heisann Har tenkt på det med data på skolen litt senere og har skjønt at de går på Java og c++ (riktig?) Fettern min er ganske god i Java, så da tenkte jeg også kunne begyne med og få litt hjelp av han Har hørt at java er ganske annerledes i forhold til andre språk. Er det riktig? Mye forskjell fra visual basic? Hvordan er det å lage Gui i java? Kan noen vise meg et eksempel eller to? Finnes det en gratis kompiler? Takk Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Gjør deg selv en tjeneste og glem at det finnes noe som heter Visual Basic, hvis du skulle trenge det senere så plukker du det opp på et par timer hvis du kan programmere i et ordentlig språk. GUI er i utgangspunktet noe tyngre å lage enn i M$ sitt univers, men det er mye avhengig av hvaslags verktøy du bruker, det finnes pek og klikk verktøy til java også. Det er ikke noe du skal tenke på enda, når språket begynner å sitte i fingrene kan du se litt på slike ting. Her er et sted å starte: http://java.sun.com/docs/books/tutorial/ge...java/index.html Og her hvis man lurer på noe: http://www.google.com Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 19. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2004 Da fikk jeg en liten intro i hvertfall Finnes det noe lignende PSC sider til java? Hadde vært flott Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Det finnes endel, f.eks Gamelan. http://www.developer.com/java/ Og naturligvis så har Sun ganske mye. http://java.sun.com/ Lenke til kommentar
Rolf_OLE Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Kan også anbefale å begynne å programmere med et bra verktøy som har støtte for alt fra kode-lookup til kompilering og javadoc. JBuilder, er et kjempebra program man kan bruke gratis. Den har også en GUI builder som gjør GUI bygging nesten like lett som i M$ verden. Lenke til kommentar
Neo Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Når du får det litt i fingrene, kan du jo bare bruke textpad eller noe til å progge i. Er jo støtte for highlighting i java der. Så slipper du å tenke på alle disse instillingene i JBuilder som forøvrig har stoppet arbeidet mitt mang en gang... Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Med fare for å spore av diskusjonen... Jeg er av den klare mening at forholdet til JBuilder eller andre IDE-er bør være det motsatte: FØRST lærer du deg å kode med Text Pad og SÅ tar du i bruk en IDE. Forøvrig mener jeg at Java er et bra sted å starte hvis du skal lære deg programmering. Veldig mye av det du lærer her kan overføres dirkete til andre språk. Min anbefaling blir å kjøpe en skikkelig lærebok (det finnes MANGE...) og følge progresjonen i den. Da får du inn forståelse for en del viktige konsepter samtidig som du lærer å koke sammen kode. Et annet tips kan være å søke rundt på hjemmesidene til NTNU, UiO og andre skoler og universiteter. Da kan du tjuvlåne fra deres innføringskurs i Java og få nyttige tips både om literatur og tutorials. Se for eksempel her. Lykke til! Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 (endret) Med fare for å spore av diskusjonen... Jeg er av den klare mening at forholdet til JBuilder eller andre IDE-er bør være det motsatte: FØRST lærer du deg å kode med Text Pad og SÅ tar du i bruk en IDE. Forøvrig mener jeg at Java er et bra sted å starte hvis du skal lære deg programmering. Veldig mye av det du lærer her kan overføres dirkete til andre språk. Min anbefaling blir å kjøpe en skikkelig lærebok (det finnes MANGE...) og følge progresjonen i den. Da får du inn forståelse for en del viktige konsepter samtidig som du lærer å koke sammen kode. Enig på begge punkter. Når det gjelder bøker vil jeg anbefale Bruce Eckel's "Thinking in Java", som er helt grei imo, og kan lastes ned gratis fra nettet. Og vi(m) er bedre enn text pad.. Endret 21. mai 2004 av Frank2004 Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 I tillegg til JBuilder har vi også Eclipse for utvikling av større prosjekter. Dette er også gratis, faktisk går det under CPL (Common Public Lisence, ca. GPL). Når det gjelder editorer har vi i tillegg til Vim; Emacs og SciTE + mange andre. Det er greit å ha en editor som farger nøkkelord. Microsoft GUIer er kanskje enkle i begynnelsen, men blir et sant helvete når en skal lage noe avansert. Dvs. manipulere standardkomponenter. Har blitt ganske oppgitt av MSDN av og til. Lenke til kommentar
ti-guru Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 (endret) INF1000 INF1010 To av begynnerkursene i java på UiO. Forelesningsnotatene er ganske greie og oversiktlige. De tar for seg det viktigste fra læreboken man bruker. Endret 24. mai 2004 av ti-guru Lenke til kommentar
k-zen Skrevet 24. juli 2004 Del Skrevet 24. juli 2004 Når det gjelder bøker vil jeg anbefale Bruce Eckel's "Thinking in Java", som er helt grei imo, og kan lastes ned gratis fra nettet. hvor får man lastet ned den??? Lenke til kommentar
Frank2004 Skrevet 25. juli 2004 Del Skrevet 25. juli 2004 Når det gjelder bøker vil jeg anbefale Bruce Eckel's "Thinking in Java", som er helt grei imo, og kan lastes ned gratis fra nettet. hvor får man lastet ned den??? www.google.com Lenke til kommentar
boemane Skrevet 24. august 2004 Del Skrevet 24. august 2004 Heisann Har tenkt på det med data på skolen litt senere og har skjønt at de går på Java og c++ (riktig?) Fettern min er ganske god i Java, så da tenkte jeg også kunne begyne med og få litt hjelp av han Har hørt at java er ganske annerledes i forhold til andre språk. Er det riktig? Mye forskjell fra visual basic? Hvordan er det å lage Gui i java? Kan noen vise meg et eksempel eller to? Finnes det en gratis kompiler? Takk Java er et genialt språk. De "bygger" videre fra c++ i den forstand at det benytter c++ syntax. I tillegg er det cross-plattform som er et utrolig pluss. Det finnes flere måter å lære seg Java på. Selv har jeg lært Java på universitetet, og hatt 5-6 fag med java teknologier (Swing, RMI, J2EE, osv). Jeg synes Java er et godt språk å starte med ettersom det er et rydding og standardisert språk. Alt følger en gitt struktur, og APIen er glimrende. GUI i Java er ganske komplisert, ettersom det som regel lønner seg å skrive koden for GUI selv. Men når man har kommet inn i hvordan Swing fungerer og hvilke klasser du bør og ikke bør subklasse (arve fra), samt hvordan elementene opererer fungerer det utmerket. Stort pluss at du kan modul-oppbygge GUIet. Legge til Keyboard Listeners, Mouse events osv. kan legges til etterhvert som programmet ditt krever det. Det finnes klikk-og-dra verktøy for java GUI, men jeg synes den koden blir rotete og uoversiktig, og ikke minst lite effektivt De som har lekt med GridBag, vet hva jeg mener. Jeg har fundert på å lage en kort "Innføring" i Java på nettsiden min, men det har liksom alltid blitt utsatt Go Figure .:BoeManE:. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå