Gå til innhold

Sony Cyber-shot DSC-F828

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg et Sony Cyber-shot DSC-F828 . Camera fungerer bra på de fleste omeråder. Men når jeg skal bruke camera til og filme video kan jeg ikke stille det in på best kvalitet. når jeg stiller in på 640(Fine) får jeg følgende meling "640 Fine is not available. Men får brukt video filming på lavere kvalitet. Jeg bruker CompactFlash SanDisk Ultra 512mb.

Noen som vet råd ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Såvidt jeg vet, kan man bare bruke den aller høyeste videokvaliteten hvis man har "Memorystick Pro"-minnekort. Om dette er en ren teknologi- eller hastighetsbegrensning eller om det er et forsøk fra Sony på å få solgt flere av de dyre "Memorystick Pro"-kortene skal jeg la være å kommentere...

Mvh

Kjetil Høiby

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar

antar det ikke er pga at compactflash ikke er raskt nok. Sandisk Ultra 2 skal klare 9mb per sekund, og video i topp kvalitet skal visstnok ta 60-70mb per minutt.

Altså teoretisk klarer Ultra 2 kortet 540mb i minuttet. Satser på en firmware oppdatering som fikser dette.

(mest sannsynlig er det pga at det ikke er mange compactflashkort som er raske nok, og for å gjøre det enkelt har de valgt å sperre generelt sett.)

Lenke til kommentar
(mest sannsynlig er det pga at det ikke er mange compactflashkort som er raske nok, og for å gjøre det enkelt har de valgt å sperre generelt sett.)

Jeg er ikke ute etter å kverulere, men det minner meg Olympus "panorama-stunt" hvor panorama-funksjonen på kameraene deres bare ble aktivert når man hadde minnekort fra Olympus i kameraet.

Nå har vel Sandisk også MemoryStick, etterhvert, men Sony vil vel fortsatt tjene penger på salget av disse gjennom royalities..?

Jeg lukter kapitalistiske baktanker uansett.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Ok det går litt surr. men er det noen som kan gi meg en adresse til en nettbutikk som selger disse minnebrikkene bililg...?? trenger ikke mere en 512 mb

512 MB vil gi deg ca 5 minutter med video i høyeste kvalitet på F828. Hva er da vitsen? Kjøp deg heller en Microdrive på 2 eller 4 GB. PS Data vet jeg selger Hitachi Microdrives. Ellers er det et godt tips å kjøpe en Muvo2 og plukke ut den 4 GB Microdriven som sitter inni. Der er det mye penger å spare.

Lenke til kommentar

Sony har alltid gått foran med å lage spesielle løsninger som selger mer av deres egne produkter. De nyere videokameraene har en sperre som gjør at de ikke godtar uoriginale batterier, for eksempel. Selv om man kjøper ett uoriginalt av god kvalitet, men infolithium teknologi og slår på kamera, får man etter 10 sekunder beskjed om å bruke "originale infolithium batteri" hvorav kameraet deretter slår seg av. Er nok noe av det samme når det gjelder dette kameraet.

Men til Motig : Microdrive er en type Compact flash brikker, bare med harddisk. Nå er det slik at trådstarter vil ha memorystick ettersom kameraet hans ikke vil filme i best kvalitet ved bruk av compact flash. Så da blir det vel litt feil å anbefale microdrive når han spør etter billigste pris på 512MB memorystick? Microdrive er også mer ustabilt enn compact flash, og det anbefales at man er forsiktig f.eks ved bytte av microdrive eller med kameraet generelt, da det er en liten harddisk som er meget følsom for støt som sitter inne i disse. Har hørt om mange profesjonelle som har gått vekk fra microdrive den siste tiden, ettersom CF ikke er så fryktelig dyrt som det var.

Til trådstarter : 512MB memorystick er dyrt, men igjen bør du satse på ordentlig kvalitet når du kjøper ny brikke. Sandisk, som du allerede har i CF, er ett meget godt valg. Lexar er minst like bra. Stabilitet er viktig... en billig forsikring mot å miste bilder.

Lenke til kommentar
Men til Motig : Microdrive er en type Compact flash brikker, bare med harddisk. Nå er det slik at trådstarter vil ha memorystick ettersom kameraet hans ikke vil filme i best kvalitet ved bruk av compact flash. Så da blir det vel litt feil å anbefale microdrive når han spør etter billigste pris på 512MB memorystick? Microdrive er også mer ustabilt enn compact flash, og det anbefales at man er forsiktig f.eks ved bytte av microdrive eller med kameraet generelt, da det er en liten harddisk som er meget følsom for støt som sitter inne i disse. Har hørt om mange profesjonelle som har gått vekk fra microdrive den siste tiden, ettersom CF ikke er så fryktelig dyrt som det var.

Ja takk jeg vet alt om dette. Det gjør tydeligvis ikke du, for nå har det seg sånn at Sony F828 kan ta opp video i best kvalitet BÅDE med Memory Stick Pro OG CF type 2. Den kan ikke ta opp i max kvalitet ved bruk av CF type 1.

Så dersom du har litt peiling vet du sikkert at Microdrive er CF type 2, og man kan dermed ta opp video i max kvalitet med Microdrive. Nå er det jo slik, som de fleste er klar over, at CF type 1 kan være vel så raskt som Microdrive, så jeg er helt enig med de som har sagt at Sony kun har gjort dette for å selge mer Memory Stick. Men sånn er nå en gang situasjonen.

Nå er det også slik at video i max kvalitet på F828 tar opp MASSE plass. På en 4GB Microdrive får du plass til ca 45 minutter. På 512 MB får du dermed kun ca 5 minutter. Da blir mye av poenget borte.

Jeg er også fullt klar over begrensningene til Microdrive, som først og fremst går på soliditet og strømforbruk. Likevel, dersom man ønsker å bruke F828 til video i best kvalitet, er Microdrive et mye rimeligere og bedre alternativ enn de svært dyre Memory Stick, og man kan faktisk få plass til en del video på 4GB.

Lenke til kommentar
Ja takk jeg vet alt om dette. Det gjør tydeligvis ikke du, for nå har det seg sånn at Sony F828 kan ta opp video i best kvalitet BÅDE med Memory Stick Pro OG CF type 2. Den kan ikke ta opp i max kvalitet ved bruk av CF type 1.

Ok. La litt for mye vekt på følgende påstand av rotekaizer :

Såvidt jeg vet, kan man bare bruke den aller høyeste videokvaliteten hvis man har "Memorystick Pro"-minnekort.

Jeg vet altså forskjellen mellom type I og II, at microdrive er type II og så videre, men trodde det kun var memorystick pro som kunne ta opp video. Ellers finnes det vel flash-baserte cf-kort i type II som er på flerfoldige gigabyte? De er noe dyrere enn microdrive, riktignok, men prisen har nettopp gått kraftig ned, og det ventes visstnok ett nytt prisfall på flash minne ganske snart. Jeg vil tro microdrive vil forsvinne etterhvert, hvis de ikke klarer å øke kapasiteten på disse også, uten å måtte øke prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...