Gå til innhold

Hvordan skifter jeg hastigheten på cpu-viften min?

chriss

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på hvordan man skifter hastigheten på cpu viften min. Den burde vel gå litt kjappere egentlig..

Må jeg gjøre noe på hk'en min? eller må jeg gjøre det via bios eller program??

jeg har et Asus A7V8X/LAN/GD hovedkort.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, hvis viften ikke kom med en vifte regulator og du har skrudd farten ned selv så kan du bare glemme å få den til å gå fortere. Den er ikke laget til det, men det finnes programmer som gjør at du kan justere den (ned i såfall).. husker ikke hva det heter, speedfan ett eller annet :) Kan jo også bruke ASUS Q-Fan (fra bios) slik at den regulerer hastigheten på viften etter hvor varm CPU er..

Lenke til kommentar

Ops.. jeg glemte å si hvilken vifte jeg hadde.

Jeg har

MIST CPU-Kjøler "Frostbite C" for Socket A XP3200+

og den er det ingen regulator på.

Hva er maks varme cpu'en kan være da?

jeg har en XP2600 Athlon cpu

Lenke til kommentar

Nå har jeg lastet ned Asus probe. Et program som gir deg temperaturen på cpu'en (+mer). Dette programmet viser at temperaturen ligger på 52 grader. Men når jeg kjører SiSoftware Sandra står det at temperaturen er 73 grader.

Hvorfor er det så stor forskjell?

Jeg går ut ifra at Asus probe er riktig siden jeg har asus hovedkort. De burde klare å hente ut riktig informasjon.

Lenke til kommentar

Jeg sjekket gradestokken i biosen min. Og der viste den at CPU'en lå på 50C. Så Sandra viser feil. Den viser faktisk 20 grader feil. Hadde jeg visst dette ville jeg aldri ha kjøpt nye vifter og nytt kabinett.. men men.. Ikke gjør samme feilen som meg. Sjekk temperaturen i biosen og ikke i programmet "sandra"

Lenke til kommentar
Jeg sjekket gradestokken i biosen min. Og der viste den at CPU'en lå på 50C. Så Sandra viser feil. Den viser faktisk 20 grader feil.

Har du tenkt på at Sandra kanskje har vist temperaturen fra Athlon sensoren og

biosen fra sensoren som ligger på midten under cpuen (hovedkort sensor)?

Så skulle 20 grader forskjell være enkelt mulig...

Lenke til kommentar

Har samme kjøler, og jeg fikk med rgulator, men har ikke giddet å sette den på. vet forøvrig heller ikke hvordan :dontgetit: .

er ikke Max-die rundt 80C på den prosessoren, på min 2500+ er den i hvertfall 85C, og den er også klokka til 3200+

Mist'en din funker greit nok den egentlig

Lenke til kommentar

jeg kjøpte frostbiten min på iqdata jeg og jeg fikk ikke regulator.

Så jeg har egnetlig en ganske grei temp på cpu'en min da.

Hvordan overklokker jeg den? er det bare å gå i biosen og fortelle den at den skal kjøre fortere? Hvor mye kan jeg klokken den til da? hva er maks temp jeg kan gå til på min XP?

Lenke til kommentar

Frostbite burde vel gi deg lavere temp. jeg ser at vifta skal gå 2050rpm, så du kan jo sjekke i speedfan, eller noe om den går så fort. Kjøleren er jo laget for XP3200+ og høyere. Har du satt den på riktig? brukte du goop?

Lenke til kommentar

Jeg ser at vifta går 2265 rpm.

Det som er problemet er at frostbitenvar så stor at jeg måtte sette vifta på den andre siden av kjøleribbene og dermed er det 0,5 cm klaring til psu veggen. Grunnen til at vifta ikke passet den ene veien var at kjøleribbene til chipsettet var i veien.

Ja jeg brukte goop også.

Edit: Kan jeg da kjøpe en annen vifte å sette på? kjøpe en som er litt tynnere som da går ann å feste på riktig side av kjøleribbene?

Endret av chriss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...