Gå til innhold

Hvilken vei skal vifta monteres ? ?


Anbefalte innlegg

Har en AMD XP1800 med påmontert Alpha CPU-kjøler

(http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=PAL8045NGH) Vifta og kjøleribben ble levert umontert. Hvilken vei skal jeg koble vifta? Nå er vifta montert slik at klistremerket på selve vifta "peker oppover". Temeperaturen har stabilisert seg på 51 grader (idle), noe jeg synes er litt drøyt. Har forøvrig brukt Arctic Silver 3 som kjølepasta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


On 2002-04-10 11:22, SirHartge skrev:

Jeg Ser helt klart fordelen med at vifta suger i stedet for å blåse.


- Det samler seg ikke så fort støv i kjøleribba.

- Du suger bort varmlufta..


 

+ Hvis du blåser, risikerer du å få varmluft på NB, RAM osv, som i utgangspunktet har lavere temp en kjøleren.....

Lenke til kommentar

Synes ikke helt synd på deg med den temperaturen. Min Athlon XP 1800 ligger på rundt 80 grader...ja jeg må vel kjøpe meg ny vifte.

Men maskinen er helt stabil, så den tåler det iallfall.

 

Kabinettemp: 37 grader

HK: MSI K7 Turbo Limited

 

Målte tidligere temperatur midt på 40 med en Duron 800.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-10 11:31, president skrev:

Synes ikke helt synd på deg med den temperaturen. Min Athlon XP 1800 ligger på rundt 80 grader...ja jeg må vel kjøpe meg ny vifte.

Men maskinen er helt stabil, så den tåler det iallfall.


Kabinettemp: 37 grader

HK: MSI K7 Turbo Limited


Målte tidligere temperatur midt på 40 med en Duron 800.


 

80 grader hørtest litt feil ut. HVis du har en ok kjøler så sakl det ikke overstige 60 grader.

Er du sikker på at temp målern din er rett? OG at kjølern din sitter skikkelig ned på core?

Lenke til kommentar

Kjøleren sitter som den skal, men den er ikke helt godkjent for XP 1800 akkurat....hmmm kan det være en sammenheng.

Det er en QuietPC kjøler tror jeg.

 

P.S. Lages Athlon XP både med copper og aluminium interconnect slik som T-Bird? Er det i så fall forskjell på varmeutvikling og -spredning?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-04-10 11:22, SirHartge skrev:

Jeg Ser helt klart fordelen med at vifta suger i stedet for å blåse.


- Det samler seg ikke så fort støv i kjøleribba.

- Du suger bort varmlufta..


 

Har selv eksprimentert med det. Blåsing gir best kjøleeffekt.

Grunner er, tror jeg, at luftsirkulasjonen helt nederst på ribbene er lavere ved suging.

Hvis det er tett med ribber, og det er trangt mellom disse blir dette mer merkbart.

Luftutbyttet nederst og i senter av ribben blir dårligere.

Lenke til kommentar

På alpha kjøleren følger det med en sak som ligger mellom kjøleribba og vifta, denne går litt ned over ribba på sidene (er i hvertfall der på min alpha :smile: ). Dette er for at når vifta blåser ned mot ribba slipper ikke lufta ut før den er helt nede. Dermed mener jeg det er best å la vifta blåse ned på ribba for å få best effekt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...