Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg gjetter det er lim eller no tettings middel.. mellom kobberet og plexien da :)

Hvorfor har han det da på sidene? For at kobberet ikke skal bli stygt muligens.. men da er klar lakk bedre :)

Det gråe er herder'n i et tokomponent-epoxilim jeg hadde liggende. Den funker kjempebra som tetningsmiddel, brukte den på sølvblokken også! At det er grått på sidene er et optisk bedrag! :) Er bare mellom bunn og mellomplate, og mellomplate og topplate.

 

Hadde litt trøbbel med lekkasje i stad, men nå ser det tett ut her! :w00t:

Lenke til kommentar

Skabsen: En bong er en vannkjøler som fungerer ved å fordampe vann. Det burde kanskje hett 'kjøletårn' eller lignende, men fordi det ser mistenkelig ut som en vannpipe til å røyke saker og ting med, kalles det bong. Se her http://www.overclockers.com/articles389/ for mer info.

 

Drunken_Master: Nå holder jeg akkurat på med å teste blokka for lekkasje, så temperaturmålinger kommer veldig snart! :thumbup:

 

Carrox: Det vil sikkert lønne seg å lage et eget oppheng for pumpe og harddisk, men siden det virker som det fungerer greit med den originale, har jeg ikke giddet dette ennå.

Harddisken får plass, ja. :yes:

 

Flere bilder kommer, antagelig i kveld...

Lenke til kommentar

Update:

 

Ble dessverre ingen update i går kveld, men her kommer den! :)

 

waterbox-10-liten.jpg

 

waterbox-11-liten.jpg

 

waterbox-12-liten.jpg

 

Over er et par bilder av kassa mens lekkasjetest utføres og harddiskoppheng utprøves. Vannblokken er litt forandra, som dere kan se.. Gjengene i topplata gikk i stykker, så jeg måtte ty til muttere istedet. Stygt og ekkelt, men fungerer like bra. I tillegg brukte jeg rtv-silikon istedet for epoxy-herder som tetningsmiddel.

 

Over til hovedkortet:

 

waterbox-13-liten.jpg

 

Tok av NB-kjølern og så at den ikke akkurat var blitt satt på med kjøling som største pri..

 

waterbox-14-liten.jpg

 

waterbox-15-liten.jpg

 

Etter litt plansliping og en klæsj AS5, tror jeg den trives mye bedre! :yes:

 

waterbox-16-liten.jpg

 

waterbox-17-liten.jpg

 

waterbox-18-liten.jpg

 

Over er bilder av blokka montert på hovedkortet. Oj, fikk du kaffen i halsen, Skrue? ;) - Riktig, det er ingen fjærer på monteringsboltene! Hadde litt betenkeligheter med dette selv, men det gikk fint.. (Får sikkert kjeft nå.. :()

Faktum er at det er såpass mye 'svikt' i hovedkortet at man har mer spillerom å gå på enn man kanskje skulle tro.

 

waterbox-19-liten.jpg

 

PSU-et på plass... Ikke så mye ledig plass her, nei!

 

waterbox-20-liten.jpg

 

Forsiden uten deksel. Observer de fine tøystrikkene mine!

 

waterbox-21-liten.jpg

 

Her kan man se de to temperaturprobene, den ene festa på siden av CPU-kjernen, den dasker rundt og kjeder seg!

(Legg merke til min venn Loddebolten i bakgrunnen ;))

 

waterbox-22-liten.jpg

 

Her er Radeon 9800pro-kortet satt inn, og krever sin plass i det allerede rimelig trange kabinettet!

 

waterbox-23-liten.jpg

 

God plass..? Neeeeei.. :wee:

 

waterbox-24-liten.jpg

 

Et lite bilde av baksiden. Det dekslet som står foran IO-portene orka jeg ikke presse inn, og i tillegg hjelper det vel litt til med luftinnstrømningen..

Hovedkortet er, som dere kan se en smule bøyd, men det går så fint, så!

 

waterbox-25-liten.jpg

 

Frontdekselet er på. Merk at temperaturene ikke er helt gjeldende på dette tidspunktet.. Vifte er også montert, riktignok med en jalla-strips-løsning, men dog..

 

Til slutt et par bilder av hele stasen mens jeg legger inn windows (slik gjorde jeg altså dette, arnosmith! ;)):

 

waterbox-26-liten.jpg

 

waterbox-27-liten.jpg

 

So far, so good! En gledelig nyhet er at kjøleblokka ser ut til å virke finfint! Dette på bakgrunn av at temperaturforskjellen mellom idle og load (folding) bare er ca 1 grad! Derimot virker det ikke som radiatoren er så altfor fornøyd med bare én vifte, så en til må fremskaffes!

Temp ligger på ca 43 grader load nå.. Lufttemp er noen-og-tjue, og vannet kjennes ut som noen-og-tredve.. Har ikke målt vann- og lufttemp, da.. Tar det på gefühl'en.

120mm-vifta går på 'Mid'-instillinga i BIOS-en, tipper dette er 6-7 volt.

 

PSU-vifta er forresten bytta ut med en helt lydløs Papst, men hva hjelper det når dritt-vifta som sitter på Powercolor-kortet suser som en berserk?! :roll:

GPU-vannkjøling neste!

 

Til sist, hvis noen har en Titan 120mm vifte med aluminiumramme (lik den jeg har), og vil selge den - ta kontakt! Jeg finner nemlig ikke denne i salg noen steder lenger! :cry: Eventuelt kan jeg jo kjøpe to vanlige, svarte vifter, men det blir ikke like stilig!

 

Todo-lista nå består av å kutte passende hull i kabinett-dekselet, forsøke å dempe resonnansen fra pumpa litt mer med skumgummi her og der, samt montere på et relé til pumpa.

Og så lage GPU-kjøler da, selvfølgelig! :w00t:

Endret av ArachnO
Lenke til kommentar

Kult prosjekt! Mulig jeg har lest dårlig, men skal du ikke ha dekslet på?

 

..hva med å få maskinert små kjølehull på toppen av dekslet eller evt. skjære et stort firkantig hull og lag en grill.

 

..og skal du ikke montere vifta inne i kabinettet? Ser ut for at du har nok plass under radiatoren?

Lenke til kommentar

Dette må man vel kunne kalle en "hardstappa" PC! :green:

Godt jobba, ArachnO!

 

Montere vannblokka uten fjærer? Hmmm, joda det går jo! Men da må man også være SÆRLIG nøye med tiltrekkinga, slik at den blir så lik som mulig. Og uten fjærer blir marginene vesentlig mindre....

Og husk på at festemutterne er i plast da. Stresser du de for mye, så kan du i verste fall strippe gjengene i de.

 

Bare én grad mellom idle / 100% load er jo veldig bra ja, og vitner om at blokka fungerer godt! Sjøl ligger jeg og vipper mellom 1 og 2 grader både på WW-blokka og TDX-klonen, så du får absolutt godkjent for den!

 

43grader CPU-temp v load er vel også godkjent, men umiddelbart syntes jeg at den kanskje var litt høy?

Men det kan jo ha flere årsaker. Med 24-25grader i rommet har du antakelig en vanntemp mellom 30 og 35grader.

"Normalt" vil dette kunne gi en CPU-temp som ligger mellom 6 og 8grader over vanntemp, vel og merke avhengig av v-core!

Kjører du med en spenning på mellom 1,6 og 1,7volt, så vil resultatet stemme ganske bra, men allerede ved 1,8volt vil du få en merkbar stigning på CPU-temp, gjerne 2 til 4grader mer.

Så da ender jeg opp med et par spørsmål til slutt: Hva slags CPU har du, og hvilken spenning gir du den?

Lenke til kommentar

Takk for komplimentene, folkens!

 

Arctic: Jo, jeg kan skjære bort plaststripsen på bruskorken. Jeg hadde sågar tenkt å lakkere den svart, men det hadde liksom ikke førstepri.. ;)

 

sjursen: Ja, du har lest litt dårlig, jeg skal ha på dekselet, og det skal være kutta ut to store hull i det, med viftene på topp.

 

Diablito: Grunnen til at jeg ville bruke en dobbel radiator var at det skulle være litt originalt, da! :) Har jo sett en god del Shuttle-er med en 80mm radiator montert der ICE-kjølern er til vanlig.. Dessuten trenger jeg cd-rom ytterst sjelden, så da tenkte jeg what the heck..

 

Skrue: Kjører nå CPU'en (Barton 2500+ AQUCA) på 2205 MHz (10.5x210) på 1.675v i BIOS (CPU-Z viser konsekvent 1.648 under både idle og load), og får ca 1,5 grader mellom idle og load.

 

Enig i at tempen er litt for høy, men håper jo å få denne ned når vifte nummer to kommer på plass, samt å stille inn rpm-en på begge til et passelig nivå.. Nå skal det sies at romtemperaturen min er i høyeste laget, og både PSU-en og harddisken genererer en god del varme i det trange kabinettet, de og. Så hittil er jeg ganske fornøyd! :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...