ArachnO Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 (endret) Jepp, så starter jeg mitt andre prosjekt, nemlig Waterbox! Egentlig ganske teit navn, men tingen er altså at jeg skal lage bra vannkjøling i en Shuttle-boks. Jeg tar gjerne i mot forslag på bedre navn, forresten! Tanken var å bruke en stor, 2x120mm radiator i toppen, istedet for en pingle 80mm-sak på bakveggen som er vanligst.. Jeg er klar over at jeg dermed mister muligheten til å bruke cd-rom, men den bruker jeg aldri likevel.. Mulig jeg kommer til å benytte et varmeregister istedet, hvis jeg skulle finne et bra et. Blokk(er) skal jeg lage selv i DIY cascade-stil, pumpa er en MJ1000. Det første jeg måtte ha tak i var selvsagt selve kabinettet.. Fikk fatt på et demobrukt Shuttle SN45G hos DigitalImpuls. Dessverre møtte jeg på problemer lenge før jeg hadde regnet med! Nemlig i form av at Shuttle'n nektet å slå seg på med ATI 9700pro AIW-kortet jeg tenkte å bruke med det! Etter å ha sjekka litt rundt på nettet, særlig på forumene til SFFTech (forums.sfftech.com), fant jeg ut av at dette var et relativt vanlig problem.. Det som visstnok skjer er at skjermkortet sørger for en spenningstopp eller noe sånt, sånn at det ganske beskjedne Enhance 200W PSU'et kneler.. Dersom man lar være å gi skjermkortet strøm, starter PCen fint (men gir selvsagt beskjed om at jeg må sette i strømmen til ati'en). Dersom jeg skrur på, og venter 1-2 sekunder, og så setter inn strømkontakten i skjermkortet, starter Shuttle'n normalt. Dette er selvsagt ingen løsning, fordi det også hindrer restarter.. Jeg vurderer å kjøpe den kraftigere Shuttle-PSU'en (SilentX 250W), men er slett ikke sikker på om dette vil løse problemet. Såvidt jeg vet er dette kun et AIW-problem, ikke 9700pro generelt. Noen gode idéer på hva jeg bør gjøre her? Det kommer mer snart, det jeg må gjøre er først og fremst å få PCn til å funke skikkelig, så kommer laging av vannblokker! Endret 24. mai 2004 av ArachnO Lenke til kommentar
ArachnO Skrevet 19. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2004 Har sendt RMA request til ATI, så får vi se hva de sier om saken... Kanskje jeg vil få et nytt kort? Det fulgte forresten ikke med 5 1/4" deksel på demo-versjonen av Shuttle'n min, så hvis det er noen som har en SN45G (eller en annen Shuttle med samme frontpanel), og bruker CD-ROM i den (og dermed slett ikke trenger dekslet), ta kontakt; da vil jeg kjøpe det! Lenke til kommentar
Flames Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Gleder meg jeg også! Synd med kortet da. Lenke til kommentar
Novec Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Det er jo ikke verre enn å legge en bryter til skjermkortstrømmen i frontpanelet, evt. bak på maskina. Da kan du bare smekke på den når du har starta maskina. Hvis du virkelig vil være avansert kan du jo legge inn et relé med tidsforsinkelse :-) Lenke til kommentar
ArachnO Skrevet 19. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2004 Bra forslag, Novec! Nå ser det imidlertid ut til at jeg kommer til å selge AIW-kortet, og kjøpe et ikke-AIW kort. Trist å ikke ha tv på pc'n, men det er kanskje like greit, sosialt sett... Over til raddis.. Noen forslag her? Jeg tenker jeg går for AC EVO240'en.. Innovatek'en er også et alternativ, men er den verd de ekstra grunkene? Noen som har peil på den? Det ser også ut til at den bruker et eget festesystem til slangene? Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Bare et litte spørsål; hvordan inni h****** indre gater skal du få plass til STOR radiator og pumpe inni den lille boksen? Innovatek radiatoren er 2 cm lengre en hele Shuttelen din. Jeg har den selv og lurer på hvor jeg kan legge ledninger for å minske luft motstanden. Skal du ha radiator og pumpe ut på så kan det kanskje gå, men hadde jeg vert deg hadde jeg tenkt over prosjektet ditt en gang til. Mvh. Lars Lenke til kommentar
ArachnO Skrevet 19. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2004 Men Carrox, da! Har du ikke tro på prosjektet mitt? Radiatoren skal inn i Shuttle'n, ja. Som jeg nevnte tidligere, skal jeg ikke ha noen optisk stasjon der, så det er endel plass likevel! Tror nok jeg går får AC-radiatoren, og den er litt kortere enn Innovatek'en. Hvis det likevel skulle bli plassproblemer (det regner jeg egentlig med ), blir det å ta dremelen fatt! De to 120mm viftene skal monteres fast på toppen av kabinettet. Lenke til kommentar
1234567890qwertyuio Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Sitter her og er trøtt og litt sur, da blir nesten alt jeg skriver litt slik "kite-oppmuntrende", men du bør måle godt før du bruket 4-600kr på en radiator. Og hvot har du tenkt å plasere pumpa? Mvh. Lars Men Carrox, da! Har du ikke tro på prosjektet mitt? Njo da.... Lenke til kommentar
ArachnO Skrevet 19. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2004 Blir det ikke plass, får heller radiatoren sikke bittelitte granne ut bak da, vettu! Som sagt sikter jeg mot skikkelig kjøling her, orker ikke tanken på en sånn fislete liten radiator! Pumpa har jeg ikke helt bestemt meg for hvor jeg skal ha ennå, men det er jo en MJ1000, så den skal nå alltids få plass et sted! Lenke til kommentar
phreak-z Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Tror jeg har en hel plexi front med alle de frontpanelene liggendes til Shuttle SB51G tror den er litt oppskrapet men, jeg vet ikke.. får rote litt å se... Lenke til kommentar
ArachnO Skrevet 19. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2004 phreak-z: genialt! Om den er littegranne oppskrapet, gjør ikke det så mye.. Mitt panel har et par riper også, disse tenker jeg å gå over med litt finkornet våtslipepapir og poleringspasta.. PM meg om du finner saker og ting, da! Lenke til kommentar
Naasaa Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Kult prosjekt, håper du får plass til EVO'en uten at du må bruke dremelen (tror det blir bedre) Lenke til kommentar
peet-79 Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Dette blir litt av en kompakt sak !! Den kommer til å veie det dobbelte av en orginal. Håper du får mest mulig inni. Lykke til, dette er til å følge med på. Lenke til kommentar
karamba Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Godt å se at du er i gang med et nytt prosjekt! Dette tegner jo til å bli nok en suksess. Hvis du ikke får plass til radiatoren kan du jo alltid lage en bong (har ikke fått laget min enda...) Lenke til kommentar
ArachnO Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 Hoho, det skulle tatt seg ut! Et kjølesystem som er dobbelt så stort som pc'n, og veier minst like mye! *grøss* Naasaa: Jeg håper også å slippe å bruke dremelen, hvertfall på bakveggen, men det cd/harddisk-opphenget må nok til pers! Det kommer nok mest til å tjene som oppholdsrom for pumpa. Harddisken har jeg lyst til å lage et stikkoppheng til - hadde jo det i Lian Li kabinettet mitt, og det dempa støyen litt, det. Lenke til kommentar
Bamse_ Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Dette blir nok stilig ja Men hvorfor ingen cd rom? Er ikke det veldig upraktisk? Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Det er vel en "stor" PSU inni der en plass, er vel ingen produsenter som her klart å tenke seg fram til at det går ann å lage ekstern PSU med samlings kabel som går inn i kabinettet og kobles til der det skal strøm heh Det jeg tenker på blir som en strømforskyning til en Amiga 500/600/1200 i utseende for å ta noe helt enkelt som eksempel, mange husker hvordan de så ut. Det er vel trangt inni der så du får dra til en gynekolog med PC'n hvis du plages... Lenke til kommentar
Flames Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Det er vel trangt inni der så du får dra til en gynekolog med PC'n hvis du plages... Hehe! Lenke til kommentar
ArachnO Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 MrX_: med cd-rom inni får jeg ikke plass til en 2x120mm radiator, og det var jo liksom størsteparten av poenget her! Som jeg nevnte tidligere, bruker jeg dvd/cd/cdrw veldig sjelden, pleier bare å laste ned ting og mounte det med deamon tools.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå