Gå til innhold

OLED teknologi - fantastisk, men til hvilken pris?

Anbefalte innlegg

Leser om Samsungs nye OLEDskjermer, og det kan komme en 17" på markedet til neste år... I forhold til LCD skal den visst være bare bedre, men kommer det til å bli en god pris på skjermene?? Jeg tror det kommer til å ligge på et femsifret beløp, for ellers ville man ikke fortsette med LCD - skjermer nå lenger, bare OLED åll the way.

Er det forresten noen som vet om de er like evigvarende som de fleste av dagens skjermer er?? (dersom du behandler dem rett)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

såvidt jeg har fått med meg, er en av fordelene med oled at de er billigre å produsere enn lcd, så det er vel derfor oled kommer så fort på markedet, det er det blir vel da ca 1 1/2 fra teknologien ble satt i drit til vikan få kjøpt den, man kan vel ikke forvente noe raskere enn det?.

så hvis det er riktig at produksjons kostnadene er lavere, så vil vel skjermene også bli langt billigre enn lcd

Lenke til kommentar

Mener å ha lest (husker ikke hvor) at det er endel problemer som må løses før OLED blir brukbart, blant annet at materialene som brukes har for kort levetid. Men hvis (når) dette løses så er det ikke tvil om al OLED kommer til å ta en stor del av markedet.

Lenke til kommentar

Det tar nok over med tid. Som det er påpekt sliter OLED enda med en del barnesykdommer, men OLED presenterer noen utrolige gode teoretiske egenskaper, og når man klarer å temme alle de er det et overlegent alternativ til LCD

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at OLED har ganske begrenset levetid eller er det problemet borte nå?

Levetiden til samsung sin var på 10 000 timer tror jeg.

Kommer til å bli bedre i følge et annet topic på forumet som jeg leste isted...

Lenke til kommentar

Det blir vel omtrent som en prosjektorlampe ellerno, det??

Men la oss si at en bare bruker skjermen 3-5 timer per dag... da tar det massevis av år før den blir brukt opp... 2000 til 3000 dager!! :thumbup:

Dersom den også er billigere, er det ikke noe hinder for at det blir den nye skjermtypen.

Tror CRT vil overleve lenger enn LCD!!

Lenke til kommentar

Noen som vet, rent teknisk, hva som er roten til problemet med levetiden?

Fint med ny teknologi og alt som følger med av bedre specs etc, men hvis vi får et nytt "plasma" tilfelle er det jo ganske uinteressant for Ola geek...

Endret av Calm
Lenke til kommentar
Noen som vet, rent teknisk, hva som er roten til problemet med levetiden?

Rent teknisk sett er det ikke mer komplisert enn at det går tomt for mat inne i OLEDs'ene. En OLED består nemlig av levende alger av forskjellige slag som gir ut et glødene lys. Omtrent på samme måte som "morild" i havet fungerer.

Som vi vet betyr OLED-Organic Light Emitting Diode, hvorav Organic/Organisk da svarer til "algedelen". Algene kan stimuleres til å sende ut forskjellige farger ved å utsette dem for forskjellige strømstyrker.

Algene kan dog ikke leve uendelig lenge der inne i hver sin lille pixel så etter et års tid med arbeid vil de begynne å dø pga matmangel og alderdom.

Sorry, bare måtte :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...