Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er mye med en jente, og hun er blitt fascinert av pc.

Hun kjøpte seg pc for en liten stund siden, men nå synes hun kabinettet ble for kjedelig, og siden faren er tømrer så har hun tilgang på masse forskjellige materialer. Her er Forslag til kabinett

Så jeg lurer på, hvordan vil dette bli i kryssfinèr for eksempel? Noen andre forslag til tre? Det skal bygges opp som et dukkehus, med lys i vinduer og sånn.

Personlig tror jeg dette kan se bra ut, hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HIHI. Hun var kravstor.. Neida, kan gå det asså.

Kryssfinèr hørtes i grunnen greit ut. Du som skal lage det til hun?

Var i grunnen stilig, og orginal. Jeg har ikke sett noe dukkehus med hw før iallfall..

Lenke til kommentar

Jepp kryssfiner går fint da kan du skjere ut alle sidene og lime/skru dem sammen , så legger du en smal list som gulvene kan hvile på , dette gjør du på begge sideveggene og bakveggen . Frontveggen kan du sette slik at du trer den ned i spor laget i begge sideveggene så har du mulighet til å fjerne den.

Har engang i verden laget et dukkehus slik,enkel men effektiv måte.

Stå på :thumbup:

Lenke til kommentar

Er det som er meningen.

Jeg skal ikke lage nei, jeg skal bare stå for plasseringen av komponenter og design. Hun pusset opp rommet mitt så jeg må gjøre noe i gjengjeld...

Faren som skal stå for snekringen tror jeg.

Blir oppdatert i kveld med mål og slikt håper jeg.

Skal bort der nå og se hvor stort det må være.

Noen som har forslag til bryter?

Lenke til kommentar

Ville heller satset på noe som ikke er så stort. Med mindre det ikke er hun som har sagt at hun vil ha det slikt. Hva med plassere den inn i en bamse for eksemple? ;)

(Sett et par stykker som har gjort det, og jeg ville garantert gjort det om det var meg. Men så er det meg da)

Men fra spøk til alvor, angående plasseringen av komponentene så ville jeg først og fremst ha plassert viftene en annen plass. Om hovedkortet skal være i bunnen så er det mer effektivt å plassere viftene i bunnen også. Om du lager en grunnmur, med sprekker her og der så kan du jo plassere viftene under hele sullamitten, slik at luften kommer opp rundt hovedkortet. Evt montere viftene i vinduene i første etasje ;)

Det jeg evt ville gjort med selve plasseringen av komponenter ville vært å plassere hovedkortet i øverste etasje. Litt dumt med tanke på kablene, men tenk på hvor enkelt det ville vært å komme til om noe måtte fikses på? Bare å ta av taket f.eks..

Nå skal ikke jeg ta helt av med ideer, men det var faktisk ikke en dum ide det dukkehuset. Hva om du lager et spist tak og plasserer viftene i bunnen av taket og lar de blåse direkte mot hovedkortet?

Noe som dette f.eks

dukkehusliten.jpg

Bare et forslag, lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Hun ble veldig imponert over tegningen din bamsefar...

Har det noen annen praktisk grunn å plassere hovedkortet øverst, enn at det blir lett å komme til?

Skal ha skuffer ved hovedkortbrettet. :p

Taket skal være løst... Men plasseringen av viftene var litt lur. Tror vi går for den. Håper på å få tak i materialer og sånn på lørdag...

Vifter hadde vi tenkt å ta i vinduene, som skal være av plexi, og med neon i karmene, forskjellig farge...

Lenke til kommentar

Praktisk grunn, egentlig ikke. Varme stiger som folk sier, men akkurat her vil ikke det ha så utrolig mye å si siden du henter inn luft rett ovenfor og ned på hovedkortet og de viktigste komponentene

(Vær obs på at om du plasserer harddiskene i rommet "nedenfor"(i henhold til min tegning) så må du trekke inn luft til de fra en annen plass. Harddisker burde nedkjøles og med mindre du har dem i toppen så må du ha noen flere vifter. Andre enheter trenger du derimot ikke å bekymre deg om for slikt (cd/dvd-brenner osv)EDIT: Akkurat dette ser det ut til at du allerede viste. Var litt for rask med å lese skissa.

Grunnen til at jeg ville plassert hovedkortet i toppen er at det er lettere å komme til, får et mer dukkehus preg (Hvertfall slik det var i gamle dager hvor du vanligvis tok ut en og en etasje og grevde deg nedover. Dette var før du fikk barbie osv ;)), og fordi det forenkler noen av probleme med utlufting. Om du hadde hatt hk i bunn, så hadde du fått dårlig sirkulasjon med viftene i toppen. Hvis du plasserer viftene i bunn så må du bygge opp huset, for å gi luft til viftene. Kunne jo vært litt stilig med en hvit grunnmur med sprekker i, men det spørs jo helt hvor mye arbeid som skal legges ned i dette. Sikkert en del siden dukkehus vanligvis er meget detaljerte.

Håper du finner noen gode løsninger, og selv om det er faren som skal lage dette, så håper jeg du tar noen bilder slik at vi også får se utover i byggeprossesen.

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Seff.. Faren skal bare lage rammen til huset. Jeg må vel stå for festingen av plater.

Bilder kommer, tro meg.. Mens jenten(Rikke) skal ta ispinner eller noe lignende og bruke som panel.Deretter skal huset males i (unødvendig å si) rosa...

Hun har praktisk familie, grandonkel som er treskjærer. Men aller først skal vi lage kassen og måle temp, hvis det blir for varmt så må vi finne på noe annet...

Hun hadde tenkt å lage kabinettet inni en kule...

Noen forslag til hva jeg skal gjøre med hovedkort brett? eller noen som har et kabbis som er ødelagt rundt bergen? :D

Vi har høye tanker :w00t:

Dette skal bli bra! Eneste jente på lan'et, men hun tar med seg sitt dukkehus :dribble::thumbup:

Lenke til kommentar

^^ Ikke dumt forslag, men man kan like godt lage et brett. Når du ikke skal feste kortene på en normal måte som i et vanlig kabinett, så er det ikke værre enn å bare lage en treplate med spacere (avstandsstykker som du legger hovedkortet oppå og så skrur fast). Mot treveggen kan du lage et hult rektangel som du skrur tilleggskortene fast i, akkurat som du ville gjort i et vanlig kabinett.

hkplateliten.jpg

hkplate1liten.jpg

Billigere, og det går mye raskere. Jeg ville hvertfall prøvd å få alt i samme materiale om mulig, enn å blande. Om du ikke gidder det så er Lian Li hk brettet helt greit for selvbygg..

Lenke til kommentar
^^ Ikke dumt forslag, men man kan like godt lage et brett. Når du ikke skal feste kortene på en normal måte som i et vanlig kabinett, så er det ikke værre enn å bare lage en treplate med spacere (avstandsstykker som du legger hovedkortet oppå og så skrur fast). Mot treveggen kan du lage et hult rektangel som du skrur tilleggskortene fast i, akkurat som du ville gjort i et vanlig kabinett.

hkplateliten.jpg

hkplate1liten.jpg

Billigere, og det går mye raskere. Jeg ville hvertfall prøvd å få alt i samme materiale om mulig, enn å blande. Om du ikke gidder det så er Lian Li hk brettet helt greit for selvbygg..

ganskje pro med sånn 3d-design shit du....... det forslaget virker også bra. får man kjøpt lian li plater separat?

Lenke til kommentar
får man kjøpt lian li plater separat?

Det kan man f.eks kjøpe her.

Jeg tror du vil bli mest fornøyd i ettertid om du lager det litt mindre enn det som er skissert foreløpig..

Lykke til med prosjektet! Det skal bli moro å følge med!

(til Bamsefar: fin mappe du la bildene i.. ;) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...