Gå til innhold

Forsterker fra Christiania Lydfabrikk

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en forsterker av en kompis som han hadde bygd på skolen fra merket:

Christiansand Lydfabrikk

Jeg har aldri vært borti noen som har lignende forsterker, og lurer på om noen har vært borti dette merket og hvor bra det er.

Endret av Jørgen Hovelsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eg og laga meg ein slik forsterka då eg gjekk gk elektro.

men med min er det noko feil, for det kommer ein brumme lyd når han spiller, noe som er litt irriterende.

dei forsterkarane til nokon av dei andre i klassen som funka spilte ganske bra, så trur det skal vere ein heilt grei billig forsterker

Lenke til kommentar

Dette er en kjempebra forsterker :thumbup:

Jeg har kjørt mine B&W DM 602 på full guffe, altså med volumkontrollen på max, og forsterkeren klarte å levere full pupp! Ikke noe skurring som man ellers vil oppleve på billige masseproduserte forsterkere!

Reservedeler til denne forsterkeren kan man få kjøpt på ELFA, og skjema er lett å få tak i hvis man skal ha mistet det. Jeg har jo f.eks det!

Selv om man ikke har loudness-kontroll eller bass og diskantjustering, er dette noe av det beste man kan ha i hjemmestereoen!

Lenke til kommentar
Selv om man ikke har loudness-kontroll eller bass og diskantjustering, er dette noe av det beste man kan ha i hjemmestereoen!

Noe av det beste du kan ha er det vell ikke?? Mange watt er det forresten?

Lenke til kommentar

Hvis man definerer en god forsterker etter hvor mye bass man klarer å presse ut av den, er vel ikke denne ideell. Men hvis man er ute etter nøyaktig den lyden som er spilt inn på CD-skiva, er dette en meget bra forsterker. Den gjengir en varm og god lyd, som ikke hemmer noen frekvensområder. Hvis man skrur opp litt ekstra guffe, vil man kjenne god trøkk i bassområdet (hvis man har gode høyttalere).

Mange har en tendens til å måtte ødelegge lydbildet med å skru og fikle med bass og diskankontrollene, men dette bør ikke være nødvendige hvis man har et par gode høyttalere. Det er jo tross alt høyttalerne som skal gjengi lyden, og hvis ikke de duger, nytter det ikke å kompensere med forsterkerjusteringer. Da vil det bare høres rart ut.

Men lyd er selvfølgelig en individuell smak. Om man liker bass, er det ikke noe galt i det. Men de som produserer plater, justerer lyden slik de vil at den skal høres ut. Da skal det ikke være nødvendig å fikle med noen innstillinger, men heller nyte musikken man liker :D

Jeg har forresten selv en Sony TA-FB940, som er den beste Stereoforsterkeren i QS klassen. Den kan ikke måle seg på lydkvalitet i forhold til CL-200. Men fordelen er at den har fjernkontroll og bass/diskantjustering. Men jeg kjører den kun på "Source Direct" (altså by-passer bass/diskant). Musikken høres best ut slik :D

Endret av Snublefot
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har samme forsterker, en Christiansands Lydfabrikk forsterker.... Denne er vel egentlig mer ment som en effektforsterker, siden den mangler mid og bass kontroller, men siden jeg kombinerer den med en mikser så går det veldig greit.

Litt specs om forsterkeren:

Ringkjærnetrafo

2*120w 8ohm (målt) - kan variere litt fra forsterker til forsterker

Jeg har egentlig drevet det meste jeg har hatt med denne, alt fra mine første kit12 (hehe, ikke le) til cw v15 som jeg har nå.

En ting en bør passe på er å unngå 2ohm`s laster på den, jeg sprengte min første på det, skulle teste en bilsubb før den skulle ut i bilen :\

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg gikk på serviceelektroniker linja i år 97-98. Da kom gutta fra Chritiansans Lydfabrikk å demonstrerte CL-200 og noen store høyttalere med doble 8" basser. De guffet opp "Era" op full styrke uten at noe antydning til forvregning. Det imponerte meg, for jeg var vant til en Sony receiver av et slag, som vrengte fra kl. 13 og utover.

På spørsmål om hva denne forsterkeren ville kostet om den ble solgt i butikk, så fikk jeg 12-15.000,- som svar. Kan godt stemme på den tiden, det er flere innlegg på forumer rundt om på www som bekrefter dette, deg det var en kar som hadde et mer nøkternt svar på dette. Han mente at CL-200 har strømreserver som en forsterker i kr 10.000,- klassen, men lydkvalitet som en til kr 5.000,- antagelig etter dagen målestokk.

Jeg er selv innehvader av en CL-200 og er fornøyd. Har ikke fått satt den i kabinett ennå, siden jeg kjøpte settet på nettauksjon (konkursbo) i 2006. Er likevel i daglig drift. Det skal være sakt at de innvendige kablene som fulgte med byggestett, er bare skrot. Bytt ut alle kablene, spesielt audiokablene. Deretter skiftet du ut høyttalerterminalene, for ser så billige ut at det kunne kansje lønt seg å bruke en spiker istedet for, for å si det litt vulgært. Dette kan man finne på www.svalander.se for en grei penge; slipper svensk moms, og norsk moms hvis orderen er under kr 200,-

Lenke til kommentar

Jeg glemte å si det at for de av dere som er plaget med brumming og sånt, så er det som oftest bare å finne et nytt jordingspungt i forsterkeren. Nå har dere kansje koblet den til minusen på den ene høyttaler-utgangen eller noe sånt? FY! Finn et pungt på chassiset som gir mindre støy...

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

ser dette er en gammel tråd, men . jeg hadde begge disse 2 som lærere som konstruerte denne forsterkeren. Carsten Andersen og en Karsten Karstensen to eldre karer idag en pensjonert og en i fullt arbeid på kvadraturen skole.

utrolig flotte folk. fikk selv bygget to hornbass høyttalere som de har konstruert noe som det var skikkelig trøkk i.

selv fikk jeg tilbud om å lage en slik forsterker, noe som jeg ANGRER på idag for det er en alletiders forsterker. noe av det bedre som vi kan få tak i. Noe som kan nevnes er at kondensatorene bør byttes ut med noen som er litt større.

jeg tror de kunne tjent godt om de hadde solgt det som et byggesett pr dags dato.

jeg skal sende en mail til dem og høre om litt mere spesifikk informasjon. så skal jeg komme med litt mere oppdateringer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bruker min den dag idag. Vart bygd i 97 på grunnkurs elektro. Me hadde og besøk fra Christiansands lydfabrikk karane, og lyden imponerte.

Personleg hadde eg haugevis med trøbbel med utgangs transistorane som svidde seg ved sluttjustering av forsterkaren, men etter å ha sendt den til kristiansand et par ganger vart den endelig operativ.

Har aldri skrudd volumkontrollen over 7. (den går til 12)

At den mangler bass og treble justering gjer egentlig ingenting, for som ein annan i tråden var innepå så er lyden varm og klar nok i default.

At ein tilsvarande forsterker koster mellom 7 - 10 000 idag er ganske realistisk i mi meining.

Lenke til kommentar
eg og laga meg ein slik forsterka då eg gjekk gk elektro.

men med min er det noko feil, for det kommer ein brumme lyd når han spiller, noe som er litt irriterende.

dei forsterkarane til nokon av dei andre i klassen som funka spilte ganske bra, så trur det skal vere ein heilt grei billig forsterker

Hei.

Hvis det ikke er orginalt print men et print som er etsa på skola så kjøp deg en boks med elektrospray og spray printkortet ditt. Hvis det ikke er lakkert så fungerer det som en kjempe antenne for 50hz.

Jeg vet ikke om det er flere forskjellige modeller av denne forsterkeren, men den som jeg bygde var ifølge vår lærer bygd på lest av en eldre NRK forsterker og ville på midten av 90tallet kostet ca kr 10.000,-

Etter MIN mening er ikke denne forsterkeren ulik eci3 fra electrocompaniet.

Det at en forsterker ikke har justering av bass/treble osv er ikke nødvendigvis negativ, det er stort sett bare "billige" hifi produkt som kommer med slike justeringer. Gode forsterkere har minst mulig dill dall og mest mulig påkost i lydbehandling.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...