anderfo Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Forkortelsene på objektiver; EX DX AG EF HSM USM L APO IF XR DF LD RF EF-ID Di SP AF-S AF-I IS MP-E OS DL TS-E VR ED/AL D G DC Vil noen "ta på seg" å lage en oversikt over alle disse? Jeg vet vel hva omtrent 10 av dem betyr, men jeg klarer ikke å huske alle...en oversikt hadde vært til hjelp for de som leter etter objektiv til kameraet sitt. Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Går det ikke an at de som vet ihvertfall noen av disse legger ut det de har, og så kan listen sammenfattes når vi har funnet flesteparten eller alle ? Kanskje burde dette være noe for "ordboka" på akam.no ? USM = UltraSonic Motor, kjapp og stille fokus L (på Canon objektiv) = Canon profesjonellt objektiv EX = varierer fra merke til merke, Canon bruker f.eks. dette på Speedlite-blitsene for å markere kompatibilitet, mens Sigma bruker det på objektiver, tror dette er en serie-betegnelse uansett HSM = HyperSonic Motor, Sigma bruker ihvertfall dette APO = Apochromatic, med glass laget på en spesiell måte for å gi bedre bilder med mindre... uhm... "chromatic aberration", vet ikke det norske uttrykket for dette ED = Extra-Low Dispersion, en type glass som APO HD = High Definition, som ED og APO FL = Fluoritt, som ED og APO MP-E = Macro noe... utenom disse så virker det som de som slutte på X er serie-navn, f.eks. EX og DX, disse ser jeg på tvers av objektiv-merker og produkt-typer så det virker på meg ikke som om de står for noe spesifikt. Håper ikke jeg fikk for mange feil i listen over, måtte lete opp et par av dem jeg husket flyktig fra noe lesning fra en stund tilbake. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 19. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2004 (endret) Så APO, ED, HD og FL er altså omtrent det samme (hos ulike produsenter), og det samme gjelder USM/HSM.. DX er vel Nikons serie med objektiver som kun passer for digitale kamera. Jeg tror IS og VR står for bildestabilisering, hos ulike merker. Endret 19. mai 2004 av anderfo Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Har ikke tid å legge ut noe, men her er noen linker: Sigmas betegnelser. Canons ordliste. .. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 29. mai 2004 Del Skrevet 29. mai 2004 (endret) Forkortelsene på objektiver;EX DX AG EF HSM USM L APO IF XR DF LD RF EF-ID Di SP AF-S AF-I IS MP-E OS DL TS-E VR ED/AL D G DC Vil noen "ta på seg" å lage en oversikt over alle disse? Jeg vet vel hva omtrent 10 av dem betyr, men jeg klarer ikke å huske alle...en oversikt hadde vært til hjelp for de som leter etter objektiv til kameraet sitt. Forskjellige produsenter bruker litt forskjellige forkortelser for å indikere det samme, dermed får du en salig alfabetsuppe når du samler alle produsentenes forkortelser. Her er en liten oppsummering. Bayonettfester: Dette er de festeanordningene de forskjellige produsentene bruker. Det finnes flere enn disse, men dette er en samling av de vanligste. For at objektiv og kamera skal passe sammen må de være lagd til samme bayonett. Disse definerer ting som fysisk festeanordning. Plassering og betydning av elektriske og mekaniske overføringer. Mekaniske klaringer og registeravstand (Avstand til sensorplan). Canon: EF og EF-S Nikon: F Sigma: SA Minolta: DYNAX (?) Pentax: K Teknologier: Radial(?) fokusmotor: Dette er en teknologi som tilbyr rask og stille fokus i autofokusobjektiver. Dette er betgnet ved HSM, USM og AF-S for sigma, canon og nikon HHV. Merk at nikon AF objektiver ellers ikke har integrert motor, men bruker mekanisk overføring fra kamerahuset, med unntak av AF-I objektiver som du bare finner på eldre super-tele objektiver. Disse fikk innebygd motor fordi den mekaniske overføringen ble for komplisert og treg. Disse har imidlertid en alminnelig motor, ikke en radiell motor som AF-S objektivene. Lav-dispersjons glass: Dette er en spesiell type glass som har lavere spredning av brytningen av lyset på tvers av bølgelengder. Dette letter konstruksjonen av optikken og tilbyr mindre kromatisk aberasjon, ev. bedre kontrast (siden man trenger mindre glass for å korrigere). Dette blir betgnet med L*, ED, APO og LD for Canon, nikon, sigma og tamron HHV. Tilpasning til digitalkamera: Digitale SLR bruker (stort sett) en sensor ca. på størrelse med APS film dette gjør at man kan lage optikk med mindre billedsirkel enn for 35mm kamera. Digitale kamera er imidlertid mer sensitive for lys som treffer sensoren med en vinkel som avviker mye fra 90 grader enn hva film er. Dette kan korrigeres for i linsekonstruksjonen. Linser tilpasset digitalkamera blir betegnet med DX, DC eller Di for nikon sigma og tamron HHV. Canon har et eget feste for sine tilsvarende: EF-S. Kamera med EF-S mount kan bruke EF objektiver, men ikke omvendt. Sigma bruker også en forkortelse, DG, som indikerer objektiv med tilpasninger for digitalkamera men som også kan brukes på film (Ikke redusert billedsirkel) Optisk stabilisator: Noen objektiver har et opphengt linseelement som kan justeres for å holde motivet stille selv om objektivet vibrerer. Dette gir mulighet for å håndholde på lengre lukkertider. Dette er betgnet med IS, VR eller OS for canon, nikon og sigma HHV. Asfærisk linseelement: Asfæriske elementer er mer kompliserte å slipe, men kan erstatte flere linser i objektivet. Dette blir betgnet med ASP og Aspherical av sigma og tamron HHV. (Andre produsenter bruker også slike elementer, men jeg er ikke kjent med at de beskriver dette i betegnelsene) Intern fokus: Fokuselementet sitter inne i objektivet, dette gjør at objektivet slipper eksterne bevegelige deler (bortsett fra ringene), dette letter bruk av filtere (du er garantert at frontelementet ikke roterer). Alle bruker så langt jeg se betegnelsen IF for dette. Sigma bruker i tillegg RF som betegnelse på objektiver hvor bakelementet brukes for fokus. Diffraksjonsoptikk: Spesielle optiske elementer som benytter diffraksjonsgitter for å bøye lys i tillegg til glass som bryter det. Formålet er å lage kansellere ut kromatisk aberrasjoner uten å måtte bruke mye ekstra glass, og dermed kunne lage lettere objektiver. Foreløpig er det bare Canon som bruker slike elementer. Objektiver med slike linser er betegnet DO Noen har i tillegg egne betegnelser for sine beste linser, uten at dette er assosiert med noen spesifikk teknologi. Sigma benytter EX, Tamron XR og canon L* Nikon har i tillegg en del betegnelser som er spesifikke for F mount objektiver: Ai: (Automatic indexing) Dette betegner en standard for F mount objektiver for mekanisk overføring av blenderinformasjon. Ai objektiver er alle manuell fokus linser. D: Overføring av avstandsinformasjon til kameraet. Dette brukes av evaluative lysmålere. Hovedsaklig nyttig for blitzmåling. G: Objektiv uten blenderring. Disse kan bare brukes på nyere kamerahus som kan sette blenderen selv. DC: (Defocus control) Mulighet for å justere hva som er ute av fokus. Brukes på portrettobjektiver. PC: (Perspective control) Mulighet for å forskyve objektivet av aksen. Nyttig for å korrigere perspektiv når man fotograferer arkitektur. (Mindre nyttig på digitalkamera siden dette lett kan gjøres i etterbehandling) CRC: (Close range correction) Brukes for å korrigere forvrengninger når man fokuserer svært nært. *) Jeg er noe usikker på om canon setter LD glass som kriterie for L betegnelsen, men de later til å bruke dette som en indikasjon om objektivet er for proff/seriøs bruk eller ikke. Endret 9. september 2005 av sverreb Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 29. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2004 sverreb: Meget bra oversikt! Den burde stått under "Guider" på akam.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå