Gå til innhold

PhotoAcute - ta bilder i 1280*960 punkter. Test!

Anbefalte innlegg

I går leste jeg en artikkel på ITavisen hvor det stod om programmet PhotoAcute som visstnok skulle gi muligheten til alle 3650 og 3660 eiere enn enorm mulighet. En mulighet til å ta bilder i 1280*960 punkter. Fortvil ikke, kjære leser, jeg har en 6600, og kan meddele at programmet fungerer ypperlig for oss også. Og om det ikke skulle være nok: SX1 er også kompatibel med programmet!

Når man tar et bilde ved hjelp av Photoacute vil programmet ta fire forskjellig bilder. Disse vil bli bearbeidet av programmet og satt sammen til ett stort bilde. Dette bildet vil da inneholde informasjon om motivet fra alle de fire opprinnelige bildene. 

Det skal ta omtrent fire sekunder å ta alle de fire bildene. I løpet av den tiden bør man forsøke å holde mobilen så stille som mulig, selv om man visstnok ikke trenger å holde den helt stille. Allikevel bør man unngå motiver som beveger seg.

Jaha, da forstår du sånn ca. prinsippet med dette programmet, og jeg har prøvd å gjøre en liten mini-evaluering av dette programmet:

Kvalitet på bildene:

Dette programmet lar deg altså få større bilder, forutsatt at bildene etter hverandre blir tatt noenlunde likt. I artikkelen til ITavisen står det at den tar fire bilder. Det er feil. Man kan velge mellom hvor mange bilder den skal ta etter hverandre. Altså mellom 2-8. Jo flere bilder, jo bedre kvalitet - antar jeg. Dette ville jeg teste, og tok derfor et bilde med det vanlige, innebygde kamera-softwaret, deretter brukte jeg PhotoAcute, og tok fire forskjellige bilder, med ulikt antall bilder per bilde (WOW! Dårlig formulert). Se resultatene:

Første bildet ble tatt med det vanlige kameraet

Andre bildet med PhotoAcute ble tatt med 2 bilder etter hverandre.

Tredje bildet med PhotoAcute ble tatt med 4 bilder etter hverandre.

Fjerde bildet med PhotoAcute ble tatt med 6 bilder etter hverandre.

Femte bildet med PhotoAcute ble tatt med 8 bilder etter hverandre.

Personlig har jeg vanskeligheter for å se forskjell på bildene, rent kvalitetsmessig, men det kan bare være meg. Synes kanskje utrolig nok at bilde nummer to er det beste.

Uansett, bildene ble store og fine, det er det viktigste.

Lagring:

Programmet krever et minnekort med 4 megabyte ledig minne og at det finnes 2,2 megabyte ledig minne i telefonen.

Vel, altså, et vanlig bilde, tatt med det innebygde kamera-softwaret, tar rundt 30KB +/. PhotoAcute med 2 bilder etter hverandre tar 88 KB +/-, med 4 bilder 70 KB +/-, med 6 bilder 66 KB +/- og 8 bilder tar 65 KB +/-.

Logisk at jo flere bilder du tar, jo mindre plass tar bildene? Nei, men sånn er det.

Man har ingen mulighet for å lagre bildene på telefonminnet, men det du kan gjøre, er å lagre de på minnekortet, for deretter å flytte over på telefonminnet. Ikke særlig enkelt, men muligheten ligger der.

Når du har tatt et bilde, lagres de i en ”midlertidig mappe”. For å få de inn i ”bilder” under ”galleri”, må du først processe bildet. I PhotAcute må du highlighte bildet, og velge ”process image”. Dette er noe alà rendring når du lager film, og tar et sted mellom 1 minutt og 2 minutter.

Når den er ferdig med processingen, ligger bildet ditt i 1280*960 størrelse under ”bilder” på minnekortet. I tillegg til å få en 1280*960 versjon av bildet, får du en standard 640*480 versjon også – uansett hva du vil. Muligens kjekt for noen, muligens irriterende for andre.

Bildene – er det en bakdel med dette, eller?

Tjo, dette kan misforståes. Bildene blir ikke rundt en megapiksel kvalitet, for de som trodde det. Bildene blir i 1280*960 størrelse, men ikke i megaiksel-kvalitet.

Det som også kan være synd, er at bildene i shareware versjonen har en ”PhotAcute” logo over bildene som tas, men dette blir uansett fjernet i en fullversjon.

Konklusjon:

Dette programmet er ikke noe for hobbyfotografer eller andre yrkesgrupper der motivet ditt muligens kan være i fart. For oss andre er det genialt. Bildene blir større uten å minke kvaliteten, noe som er kjempebra!

Dette programmet er helt nytt, og at det i tillegg fungerer på Nokia 6600 og SX1 selv om det ikke spesifiseres på hjemmesiden eller i ITavisens artikkel, er det enda mindre grunn til bekymring. Dette programmet er et must, og alle 3650/3660/6600 eiere: Skaff det!

Terningkast:

1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6

EDIT:

Vennligst ikke legg denne under brukertester. Ingen som er der uansett.

EDIT 2:

Tilføyet kompatibilitet med Siemens SX1.

Endret av c_u_m8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott test. Synes at noen av bildene jeg tar blir noe uklare, men det blir iallfall større uten å minske kvaliteten noe særlig.

Ja, det fungerer til SX1. Preview, altså bildet du ser på skjermen før du tar bildet blir helt fargeskrudd, men man ser konturene av det som skal vises. Derimot blir bildet fint når man tar det, er bare preview som er helt ødelagt.

Andre med SX1 som har samme fargeproblemet?

Endret av It's me
Lenke til kommentar

men hvis man tar å får bildene i 1280*960 størrelse, blir det ikke litt bedre kvalitet hvis man feks bruker paint og forminsker bildene til 640x480 ? det synes jeg virker litt logisk hvertfall

men peiling, nei det har jeg ikke! :)

Lenke til kommentar

Tjo, dette kan misforståes. Bildene blir ikke rundt en megapiksel kvalitet, for de som trodde det. Bildene blir i 1280*960 størrelse, men ikke i megaiksel-kvalitet.

Bare litt flisespikking:

"Bakdel" = rumpe. Skriv heller "Ulempe".

Det er ingenting som heter "megapixelkvalitet" siden megapixler og kvalitet er to helt forskjellige ting.

Jeg ser at bildestøyen reduseres betraktelig jo flere bilder du bruker, (se på det mørke området av den gule veggen). Men skarpheten bøker fra 1-2 bilder men reduseres ved bruk av 4 eller 8 bilder. Dette tror jeg har mer å gjøre med tilfeldigheter og kanskje at kameramobilen ikke sto helt i ro. Prøv å støtt den mot noe og knips på nytt. Mulig du får både skarpere bilde og mindre bildestøy.

Elles: bra test! Vet du om det går an å bruke programmet på PC'n med bilder fra vanlige digitalkamera også?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

...

Bare litt flisespikking:

"Bakdel" = rumpe. Skriv heller "Ulempe".

...

Dette stemmer ikke. Det går fint ann å bruke "Bakdel" i denne sammenhengen. Viser da til språkrådets anbefaling:

Spørsmål:

Kan man si "bakdel" i betydningen ulempe?

Svar:

Ja, det er godtatt både i skrift og tale.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Hvor finner jeg programmet for SX1? link anyone? trail da vett :p

Du finner programmet her, men det fungerer ikke like bra på SX1 som 36xx/6600/6620, siden SX1 tar bilder i 480x640 (36xx/6600/6620 tar bilder i 640x480) og derfor blir bildene strukket i høyden og presset sammen i bredden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...