surtur Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 (endret) #oppdaterte tråd-tittel# hola, jeg har tenkt å kjøpe meg en laptop for første gang. jeg kommer sjelden til å spille på den, ingen 3d-applikasjoner av betydning. først og fremst skal den bli brukt til tekstbehandling, databaseapplikasjoner og lignende.. dernest har jeg en omfattende musikksamling som trolig vil bli overført til en ekstern usb-disk etterhvert. følgelig bør maskinen være optimalisert for musikkavspilling (ikke enkoding/redigering). eventuelt kan eksternt lydkort være en løsning...(pris er en begrensning) batterilevetiden bør være minimum 3 timer. maskina må også være portabel, ikke noe særlig over 3 kilo. hvordan er det med muligheter for å bytte ut optisk drev med feks et ekstra batteri? dersom dette er en enkel operasjon kan dette være løsningen mtp batteri... prisen må ligge omkring 10 000, gjerne i underkant.... på forhånd takk.... Endret 23. mai 2004 av surtur Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Hva med ECS fra multicom? De har flere modeller til forskjellige priser, og batterilevetiden er ganske bra. Lenke til kommentar
Zuzu Petals Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Til musikk er en 12" iBook G4 ypperlig! Den veier kun 2,2 kg, og har en batterikapasitet på 6 timer. I tillegg er den griselekker! Prisen er også lav. Kun kr 10 490,- inkl. mva. hos Apple.no Men kjøp mer ram. Kun 256mb følger med. Lenke til kommentar
surtur Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 (endret) min laptop skal primært ha to formål: 1. Spille av musikksamlingen min fra ekstern HD (usb). derfor må den være stillegående ved musikkavspilling (krever vel lite av cpu). lydkortet må være bra, eller utskiftbart. 2. Til tekstbehandling og enkle office-applikasjoner (skolearbeid mm) Til dette formålet må den også være portabel, helst ikke over 3 kg. Dersom det er muligheter for å bytte ut optisk drev med feks et ekstra batteri (som jeg har lest om) hadde dette vært fordelaktig. Jeg bør iallefall ha _mulighet_ til batterilevetid over 3/4 timer... En kompis har kjøpt en utgående modell hos Lefdal/Expert til 7000 som ser ut til å fungere greit. Det er i denne prisklassen jeg befinner meg. Jeg kan også vurdere å kjøpe brukt. Forslag til modeller mottas med masse kos og klem... (apple er forresten uaktuelt, og modellen Zuzu refererer til ser ut til å være særs dårlig valuta for pengene..) Endret 20. mai 2004 av surtur Lenke til kommentar
Vannjenta Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Jeg tenker også ibook, nydelig, liten, under 10 000 og bra grafikkkort og lydkort i forhold til pc'er i den prisklassen... bra vekt og lang batteritid! Lenke til kommentar
surtur Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 jeg skrev at Apple var uaktuelt. jeg er ikke interessert i å bruke et OS som jeg aldri har brukt før. dessuten er kompabilitet et spørsmål her. nok en gang, Apple er uaktuelt... Lenke til kommentar
swanky Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Hvis du ikke er interessert i Mac, så kan du sikkert bare plukke opp den av Lefdalmaskinene som er billigst, evt. den du liker fargen på. Eventuelt så gir produktguiden deg hjelp. Den billigste maskinen her er noe Fujitsigreier til knappe 8000. Lenke til kommentar
surtur Skrevet 20. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2004 som jeg skrev er det ikke utelukkende pris som er relevant... jeg har kikket i produktguiden, men spør likevel om noen har noen anbefalninger...tabeller gir meg ikke så mye. ikke for å være sur og tverr, men jeg synes ikke "(...) å kan du sikkert bare plukke opp den av Lefdalmaskinene som er billigst, evt. den du liker fargen på. (...)" kvalifiserer til noen anbefalning... jeg er interessert i konkrete tips og råd fra noen som har peiling.. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 (apple er forresten uaktuelt, og modellen Zuzu refererer til ser ut til å være særs dårlig valuta for pengene..) Nok en som har falt for Mhz myten. Jaja kan ikke redde alle Det er et svært godt kjøp. Og jeg tror det er få som har en ibook som mener at det er et dårlig kjøp. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 ikke for å være sur og tverr, men jeg synes ikke "(...) å kan du sikkert bare plukke opp den av Lefdalmaskinene som er billigst, evt. den du liker fargen på. (...)" kvalifiserer til noen anbefalning... jeg er interessert i konkrete tips og råd fra noen som har peiling.. Saken er vel at dine krav ikke er så fryktelig stive. Etter det jeg ser ønsker du: - en maskin til database-/kontorapplikasjoner - en maskin med gode muligheter for lydavspilling - evt. eksternt kort (=USB) - mer enn tre timers batteritid - maks. 3 kg I så fall så har du jo en røys av alternativ. Kanskje er en Centrinobasert maskin saken? Hva med Dell Inspiron 510m? Den hiver de etter folk for under 10 000. Godt under 3 kilo, og med modulær løsning for ekstra batteri/optisk stasjon (hvis jeg ikke tar feil...). Sikkert helt grei maskin. Ellers så har du: Elitegroup Green 553 Intel Pentium -M, 1500MHz, 256 MB, 40 GB, Integrert Intel, 15, 2 stk USB 2.0 porter, 2.5 kg 9995,- PS Data Tundra 1555 Intel Pentium -M, 1400MHz, 256 MB, 30 GB, Integrert Intel, 15, 3 stk USB 2.0 porter, 2.7 kg - 10995,- Eller "den av Lefdalmaskinene som er billigst, evt. den du liker fargen på" - den oppfyller sikkert også de kravene du har satt. Og så vil jeg ytre noe som ikke er ment til deg - siden du ikke vil ha Mac, men til andre som måtte lese denne tråden, og er på jakt etter en lignende maskin: iBook er et godt valg i dette tilfellet. Lenke til kommentar
brabra Skrevet 21. mai 2004 Del Skrevet 21. mai 2004 Nå veier vel G551 og G556 maskinene nærmere 3 kilo enn 2,5. Må ikke alltid stole på det som står på forhandlerens sider... Lenke til kommentar
surtur Skrevet 22. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2004 (endret) okai, okai.. prøv å overbevis meg om hvorfor jeg skal velge iBook da. jeg har et par spørsmål som noen forhåpentligvis kan besvare... kun 12" skjerm gjør vel tekstbehandling og multi-tasking mye mer slitsomt enn med en 15" (som de fleste pc-lap'er leveres med i samme prisklasse) hva tilsvarer en "1 GHz PowerPC G4" prossessor i vanlig "pc-terminologi? hvordan sammenligne med feks en Centrino...? jeg er jo vant med Windows. Hvordan er miljøet i OS X kontra Windows? jeg kommer til å bruke programmer som tilsvarer Winamp og M$ Office...hvordan er disse programmene i OS X...? er Apple glad i .mp3-filer? og feks .avi-filer? kommer jeg til å støte på kompabilitetsproblemer i slike sammenheng...? jeg kommer nok til å investere i en ekstern harddisk...er firewire et must nå som jeg har OS X? edit: og hvordan skal jeg få tilgang til MSN Messenger? der er alle vennene mine nemlig sikkert masse innlysende svar, men jeg ber om hjelp lell... på forhånd takk..overbevis meg! Endret 22. mai 2004 av surtur Lenke til kommentar
Filla Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Apple er super til musikk. 1 GHZ G4 er vanskelig å sammenligne med en PC-mhz, men til det du skal bruke laptopen til er den helt topp. Du får messenger og office til Mac, og du får MED iTunes, som er et glimrende musikkaavspiller/lagrings program. Designmessig er Mac overlegne PC. Lenke til kommentar
surtur Skrevet 22. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2004 (...)og du får MED iTunes, som er et glimrende musikkaavspiller/lagrings program. (..) sist jeg forsøkte å loade mine 160 GB med mp3 inn i iTunes for Windows (som jeg forøvrig lasta ned gratis uten å måtte kjøpe en lap for det... ) så ble ikke iTunes så veldig happy...tror faktisk jeg gav opp fordi det aldri klarte å takle musikkmengden godt nok til å fungere normalt.. likevel, jeg laster ned den siste iTunes versjonen for Windows in this very moment...for å gi det en sjangse til... Lenke til kommentar
ajoar Skrevet 22. mai 2004 Del Skrevet 22. mai 2004 Bare en liten kommentar her...... Du søker en pc som ikke krever alleverdens "krefter", noe maskin over 10000kr trenger du ikke da. De fleste bærbare er ok, også de som er billige. Sats på kjente merker, men du har uansett like god garanti. Stikk innom Lefdal, Expert etc og prøv noen modeller, det er jo du som skal ha den og rådene her på forumet blir litt "i det blå". Prøv tastene og skjermen. Du kan jo på alle laptopper koble til vanlig tastatur også. Skal du ha et utholdende batteri etc etc , må du legge mer cash på bordet. Uansett, behandler du laptoppen fint så har du den i mange mange år. Har selv en Toshiba med 286 prosessor !!!! og den lever enda Tror jeg hadde godt for PC og ikke Mac. Du er fortrolig med Windows, og teknikken som brukes i PC, like greit å holde seg til det. Har man penger og vil prøve noe nytt er jo det greit, men til ditt bruk ville jeg valgt pc-plattformen. Men valget er selvfølgelig ditt. Uansett, prøv pc'n før du kjøper den, vurderer du Mac så prøv den først !! 7-10 store lapper er mye peng, og da er det jo greit å først se om en trives med utstyret. Billigste du får tak i nytt nå om dagen er vel rundt 8000kr. Skal du lavere enn det må du ut på bruktmarkedet, og tror absolutt du kan gjøre gode kjøp rundt 5-6000kr der. Lykke til! Lenke til kommentar
swanky Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Hei, jeg skal gjøre et forsøk. kun 12" skjerm gjør vel tekstbehandling og multi-tasking mye mer slitsomt enn med en 15" (som de fleste pc-lap'er leveres med i samme prisklasse) Det må du nesten avgjøre selv, ser helt klart at du har et poeng. Jeg har brukt en 12" laptop det siste året, og har ikke støtt på noen problemer med tanke på oppløsning eller skriftstørrelse. hva tilsvarer en "1 GHz PowerPC G4" prossessor i vanlig "pc-terminologi? hvordan sammenligne med feks en Centrino...? Den er raskere enn min AMD 1,33GHz T-bird. Tar lengre tid å starte programmer enn min 2,7GHz P4 som jeg har på jobb (m/1 GB RAM). Ellers så merker jeg ikke de helt store forskjellene i vanlig bruk. Når jeg kjører Photoshop så er iBooken tregere enn min jobb-pc, men - nok en gang - raskere enn T-birden min. Hjelper det? jeg er jo vant med Windows. Hvordan er miljøet i OS X kontra Windows? jeg kommer til å bruke programmer som tilsvarer Winamp og M$ Office...hvordan er disse programmene i OS X...? Sjekk ut denne siden her. Den viser de praktiske forskjellene på OS X og XP. Bra med skjermbilder osv. er Apple glad i .mp3-filer? og feks .avi-filer? kommer jeg til å støte på kompabilitetsproblemer i slike sammenheng...? iTunes takler dette. Men det er jevnt over en felles oppfatning om at AAC gir bedre lydkvalitet. Men noe problem bør du ikke få med MP3, dersom det er det du ønsker. AVI, DivX, etc. - sjekk ut VLC Media Player - den er ikke platformavhengig og takler de fleste formater jeg personlig har bruk for. jeg kommer nok til å investere i en ekstern harddisk...er firewire et must nå som jeg har OS X? Nei, du kan fint bruke USB 2.0 dersom du ønsker det. edit: og hvordan skal jeg få tilgang til MSN Messenger? der er alle vennene mine nemlig Det beste er vel rett og slett å bruke MSN Messenger for Mac Jeg anbefaler iBook pga. lav vekt, god pris, lang batterilevetid og høy omsettingsverdi. Men som jeg har sagt tidligere - en Windowsbasert maskin til 10 000 vil uten problemer oppfylle de kravene du har. Lykke til! swanky Lenke til kommentar
surtur Skrevet 23. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2004 hei igjen.. takker til swanky.. skal stikke innom Eplehuset i Trondheim som selger bare Apple og se om jeg kanskje får sett litt nærmere på en iBook. videre, jeg kom over følgende maskin hos Lefdal til 8995; Lefdal - PB ENC3254 dette ser ut til å være en Easy Note E3254 fra Packard Bell . For 9000 kroner høres AMD XP-M 2500+ prosessor, 512 MB minne og 30 GB, CDRW/DVD combo og 15,1" TFT skjerm ut som et særdeles godt kjøp. Batteritiden er oppgitt til 2,5 timer.. HP's veiledende pris er 11999 og Lefdals pris er som sagt 8995 og den maskinen ser ut til å ha bedre specs enn HP's standardmodell... Noen som har innvendinger mot dette kjøpet? Stemmer det at jeg kan ta ut optisk drev fra Packard Bell og dytte inn en ett ekstra batteri isteden? Noen som har denne pc'`n? Begår jeg en tabbe om jeg kjøper denne? for det så ut som det var innmari god pris i forhold til specs.... Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 (...)og du får MED iTunes, som er et glimrende musikkaavspiller/lagrings program. (..) sist jeg forsøkte å loade mine 160 GB med mp3 inn i iTunes for Windows (som jeg forøvrig lasta ned gratis uten å måtte kjøpe en lap for det... ) så ble ikke iTunes så veldig happy...tror faktisk jeg gav opp fordi det aldri klarte å takle musikkmengden godt nok til å fungere normalt.. likevel, jeg laster ned den siste iTunes versjonen for Windows in this very moment...for å gi det en sjangse til... Kanskje du skulle pröve å ta noen GB om gangen. Om du hadde valgt i preferences at iTunes skal kopiere alle sanger du importerer til library inn i din Musicfolder så vil det selvsagt oppstå en del problemer. 160 GB flyttes ikke på en, to, tre. Lenke til kommentar
lobster Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 hei igjen.. takker til swanky.. skal stikke innom Eplehuset i Trondheim som selger bare Apple og se om jeg kanskje får sett litt nærmere på en iBook. videre, jeg kom over følgende maskin hos Lefdal til 8995; Lefdal - PB ENC3254 dette ser ut til å være en Easy Note E3254 fra Packard Bell . For 9000 kroner høres AMD XP-M 2500+ prosessor, 512 MB minne og 30 GB, CDRW/DVD combo og 15,1" TFT skjerm ut som et særdeles godt kjøp. Batteritiden er oppgitt til 2,5 timer.. HP's veiledende pris er 11999 og Lefdals pris er som sagt 8995 og den maskinen ser ut til å ha bedre specs enn HP's standardmodell... Noen som har innvendinger mot dette kjøpet? Stemmer det at jeg kan ta ut optisk drev fra Packard Bell og dytte inn en ett ekstra batteri isteden? Noen som har denne pc'`n? Begår jeg en tabbe om jeg kjøper denne? for det så ut som det var innmari god pris i forhold til specs.... Husk at dette ikke er centrino basert maskin. Det er en god del viftestøy og dårlig batterilevetid med en slik maskin. Lenke til kommentar
surtur Skrevet 23. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2004 Kanskje du skulle pröve å ta noen GB om gangen. Om du hadde valgt i preferences at iTunes skal kopiere alle sanger du importerer til library inn i din Musicfolder så vil det selvsagt oppstå en del problemer. 160 GB flyttes ikke på en, to, tre. jeg har testet ut siste versjon av iTunes nok en gang og møter samme problem. Winamp og Foobar ser ut til å takle 160 GB langt bedre enn iTunes. selvfølgelig bruker alle program endel minutter før samlingen er lastet helt inn. problemet er at med iTunes så krasjer alt før den blir ferdig jeg har også forsøkt å laste inn del etter del...men dersom jeg etter mye om og men klarer å få presset inn all musikken i iTunes, så har den virkelig ikke kapasitet til å behandle den. med Winamp går browsing og søking i Library lynraskt, iTunes takler rett og slett ikke så store mengder musikk.... men nå er jeg mer keen på tilbakemelding på den siste lap'en jeg fant hos Lefdal... Apple iBook skal teste ut de nærmeste dagene uansett...og iTunes er bare en liten faktor når jeg skal velge mac eller pc... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå