Gå til innhold

Skiftet HK og CPU, XP starter ikke opp.

Anbefalte innlegg

Etter et tordenvær, som overrasket meg mens jeg jobbet på PCen, så gikk både HK og CPU, HK er ABIT NF7-S og CPU AMD 2600+. Det forrige HK var samme mens CPU var en 2500+ barton.

Har to hdd. Først før jeg en medling om at det er gjort endringer i maskine og får noen valg, bl.a å starte på vanlig måte. Men når XP skal starte opp, så blir den bare stående og starte opp, uten å gå videre.

Må noe endre i BIOS eller ?

Takker for hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Xp tror du fortsatt har det gamle hket (pga hk driverene som er lagt inn fra før), og det er derfor ting ikke helt funker som de skal. Anbefaler å formatere OS-disken så skal det nok gå bra etter reinstall. Greit med en format en gang i blant uansett.

Tviler på at du har no ødelagt hardware, men det er selvsagt mulig.

Lykke til :D

*edit*

Ops, la ikke merke til at det var samme HK. Men det skulle ikke forundre meg om Xp kiser seg pga at det ikke er nøyaktig samme HK (kanskje det er en anna bios versjon, eller pga andre instillinger).

Endret av Rhymfaxe
Lenke til kommentar

Du trenger ikkke formatere os disken det er bare til og starte ny install av os og så velger du repair istedenfor ny installasjon, så legger xp inn de driverene den skal og maskinen er oppe og går som den var før ......

Lenke til kommentar
Du trenger ikkke formatere os disken det er bare til og starte ny install av os og så velger du repair istedenfor ny installasjon, så legger xp inn de driverene den skal og maskinen er oppe og går som den var før ......

Jepp, det er det enkleste.

Lenke til kommentar

1. Gå inn i bios, velg "load bios defaults" eller noe liknende

2. Finn boot, og sett det i den rekkefølgen du ønsker (cd-rom -> harddisk).

3. Hvis windows ikke starter opp som vanlig, kan du starte fra plate (forutsetter at xp platen er bootbar, og du har satt cd-rom som "first boot device"), velg installer i første meny, velg reparer i neste meny (og velg den tidligere installasjonen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...