kingvald Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Hei, har bestilt meg et DV kamera og lurer på hva som er minstekravet til plass på HD mtp overføring og redigering+brenning til dvd? Har ikke allverden av plass, greier vel å frigjøre ca. 15GB (av 30), er dette nok? 60 min med råfilm fra kamera utgjør vel ca. 13GB? Mener å ha hørt at man ikke trenger å overføre allt når man redigerer, man kan redigere direkte på tapen fra pc...stemmer dette? Burde selvsagt hatt større HD, men dette får vente litt... Takker IAK Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 (endret) 60 min råfilm tar 13 GB ja. Men skal du f.eks bruke Pinnacle Studio 8/9 til å lage DVD, så trenger du minst 13 GB til dette også. Først lager den mpeg filer på ca 4,5GB, så lager den det ferdige innholde på DVD som også tar ca 4,6 GB. Regner med at andre programmer også bruker noe det samme. Det anbefales at du har dobbelt så mye ledig plass som filmen bruker. Du bør også ha en egen disk som skal brukes til videoredigering. Er ikke gunstig å bruke samme disk som operativsystemet bruker. Dette er på grunn av hastighet, og at det lettere oppstår feil. Men selfølgelig kan du prøve, og det kan godt hende at det fungerer bra. Ble litt rotete, men håper du forstår. Endret 19. mai 2004 av berntmh Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Vel, altså, jeg vet at det lønner seg å ha mye mer enn minimum. Har brukt opp 190 GB av min 200 GB harddisk, 9/10 består av filmer jeg/andre har laget. Anbefaler deg å kjøpe en stooor disk til bare filmer du selv lager. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Vel, altså, jeg vet at det lønner seg å ha mye mer enn minimum. Har brukt opp 190 GB av min 200 GB harddisk, 9/10 består av filmer jeg/andre har laget. Anbefaler deg å kjøpe en stooor disk til bare filmer du selv lager. Mye av den plassen kan frigjøres hvis du fører filmene tilbake på mini-DV tape. Så klart kan du brenne de på DVD også, men da mister du noe kvalitet. Men som sagt... å ha filmer på harddisken tar mye plass, og krasjer harddisken så er filmene tapt for alltid (skjer dessverre alt for ofte). Så kopier de ut på mini-DV tape... det er billig, sikkert og beholder maks kvalitet. Ellers vil jeg si at å ha en egen 80GB harddisk, helst på sin egen IDE PCI kontroller, er det beste for vanlig hjemmeredigering. Da unngår man problemer med for treg harddisk eller at harddisker jobber "mot" hverandre, og det koster ikke all verden. Har du S-ATA er det mulig du slipper å kjøpe egen kontroller. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Heh, har ikke DV-INN på kameraet, noe som er usmooth som bare pokker. Velvel, det er et sinnsykt digg kamera ellers. Mister man kvalitet når man brenner på DVD? HÆ? Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Mister man kvalitet når man brenner på DVD? Bittelitt, men ikke no å egentlig bry seg om Jeg syns at DVD-plater er en utmerket lagringsform, siden det er lett å spille av filmene i forhold til hvis du skulle lagt dem på tape. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 20. mai 2004 Del Skrevet 20. mai 2004 Heh, har ikke DV-INN på kameraet, noe som er usmooth som bare pokker. Velvel, det er et sinnsykt digg kamera ellers. Mister man kvalitet når man brenner på DVD? HÆ? En time video fra dv-tape tar ca. 13 GB. En DVD som du kan brenne selv, har kun 4,5 GB. Det vil si at en times film må komprimeres fra 13GB til 4,5, mens en halvtimes film ikke vil fylle 4,5GB uansett ettersom DVD har en viss maks bit-rate (tror den er 8000 bit). En halvtimes film må derfor komprimeres fra 6,5GB til 2,25GB for at en vanlig DVD spiller skal klare å lese DVD platen fort nok. Å komprimere 13GB ned til 4,5GB er så absolutt akseptabelt ettersom MPEG4 kompresjonsteknologien (som DVD bruker) er såpass god, men har du to timer DV som du vil ha på en DVD, må du altså komprimere 26GB ned til 4,5GB, og da vil du fort se begrensningene. Husk også at "kjøpe-DVD'er" har to lag, og en lagringsstørrelse på 9GB. Det vil si at du får bedre kvalitet på en to timers kjøpe DVD, enn på en to timers brent DVD. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 En ting jeg alltid har lurt på: Hva slags type DVD er det de ordentlig filmene er på? Hvordan kan de spilles av på alle DVD-spillere, mens vi må sørge for at DVD-spilleren vår har støtte for DVD-R/DVD+R o.l? Kanskje et litt dumt spørsmål, men... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 "Ordentlige" DVD filmer er ikke brent på samme måte som DVD filmene vi lager, de er presset. Derfor blir det litt annerledes på lese de brente, og DVD spilleren må støtte dette. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 "Ordentlige" DVD filmer er ikke brent på samme måte som DVD filmene vi lager, de er presset. Derfor blir det litt annerledes på lese de brente, og DVD spilleren må støtte dette. Jaha, og disse "pressene" - hvordan ser de ut? Sorry for alle dumme spørsmål, er bare litt nysgjerrig. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. mai 2004 Del Skrevet 23. mai 2004 Det er på samme måten som CD platene presses. Vet ikke hvordan de ser ut, men de "presses" eller "impregneres" om du vil, inn i cd/dvd platen. Tror jeg da. Lenke til kommentar
god_online Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 Å komprimere 13GB ned til 4,5GB er så absolutt akseptabelt ettersom MPEG4 kompresjonsteknologien (som DVD bruker) er såpass god, men har du to timer DV som du vil ha på en DVD, må du altså komprimere 26GB ned til 4,5GB, og da vil du fort se begrensningene. En liten rettelse: Til DVD-video brukes MPEG2, ikke MPEG4. MPEG4 er en mer effektiv/komplisert kompimering enn MPEG2. Varianter av denne er f.eks. WMV9, DIVX, XVID, QT osv. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mai 2004 Del Skrevet 24. mai 2004 En liten rettelse: Til DVD-video brukes MPEG2, ikke MPEG4. Jepp... du har helt rett. Tenkte visst litt feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå